۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۳۰۲۱
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز علیرغم هشدارهای پکن، با مداخله در امور داخلی «هنگ‌ کنگ»، به چین هشدار داد که استفاده از خشونت‌ علیه معترضان، پیامدهای فوری به همراه خواهد داشت.
به گزارش پایداری ملی، در ادامه مداخلات واشنگتن در امور داخلی «هنگ‌کنگ»، یکی از کمیته‌های امور خارجه کنگره آمریکا در خصوص برخورد نیروهای امنیتی پکن با معترضان خشن هنگ‌کنگ هشدار داد.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «نیویورک‌» و «مایکل مک کال» عضو جمهوری‌خواه این کمیته روز گذشته (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای با نادیده‌ گرفتن اقدامات خشونت‌بار معترضان هنگ‌کنگ به پکن هشدار دادند که هرگونه استفاده از خشونت علیه «معترضان آرام» هنگ‌کنگ، «اشتباه» پکن محسوب می‌شود و پاسخ «سریع» روبرو خواهد شد.

این اعضای کنگره، اعتراضات هنگ‌کنگ را به اعتراضات 1989 میدان «تیانانمن» تشبیه کردند که به خونریزی منتهی شد و به «رخداد چهارم ژوئن» نیز معروف است.

این نمایندگان کنگره در بیانیه هشدارآمیز خود خطاب به چین اعلام کردند: «ما از چین می‌خواهیم از ارتکاب چنین اشتباهی دوری کند که (این اشتباه) محکومیت جهانی و پیامدهای فوری به همراه خواهد داشت».

این اولین بار نیست که مقامات آمریکایی در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله چین مداخله می‌کنند. پیش از این نیز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه هفته جاری در یک پیام توییتری، اعلام کرد که پکن در حال مستقر کردن نیروهای خود در امتداد مرز با هنگ‌کنگ است.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده است که یک روز قبل از آن، حزب حاکم چین اعلام کرد که نظامیان این کشور برای انجام رزمایش در مرز هنگ‌کنگ مستقر شده‌اند.

نمایندگان کنگره آمریکا در حالی از معترضان هنگ‌کنگ جانبداری کرده‌اند که علیرغم هشدارهای رهبر این منطقه، معترضان، اعتراضات خود را به خشونت تبدیل کرده‌اند و به سمت نیروهای امنیتی حمله‌ور شده‌اند و همچنین اواسط هفته، یکی از خبرنگاران چینی را به گروگان گرفتند و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، اواخر روز سه‌شنبه هفته جاری، اعتراضات خشونت آمیز معترضان هنگ‌کنگ که برای دومین روز موجب لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ شد، نیروهای امنیتی را وادار به مداخله کرد و همین امر به درگیری معترضان و پلیس ضدشورش در فرودگاه هنگ‌کنگ منجر شد.

در درگیری‌های اواخر سه‌شنبه شب، معترضان مردی را به گروگان گرفتند که پس از آن رسانه‌های چین گزارش کردند خبرنگار روزنامه چینی «گلوبال تایمز» بوده است.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بوده است اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه، دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر