۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۸۲
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری از اعتیاد اولویت اصلی بوده و در این زمینه طرح یاریگران از مهرماه آغاز می شود.

به گزارش پایداری ملی، اسکندر مومنی ظهر امروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: موضوع پیشگیری یک کار کوتاه مدت و لحظه‌ای نیست زیرا اینکه بگویم کاری کرده و دیگر تمام شده است، نیست بلکه در پیشگیری باید کار گروهی و گفتمانی باشد چراکه همه اقشار مردمی باید امر پیشگیری را انجام دهند.

اعتیاد عامل ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۷۰ درصد زندانیان

وی با تاکید بر اینکه در امر پیشگیری باید هر امکان و ظرفیتی مورد استفاده قرار گیرد، افزود: معتاد اعتیاد به تنهایی یک آسیب بوده و منشا آسیب‌های دیگر است  چراکه ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۷۰ درصد زندانیان، بسیاری از سرقت‌‌ها، قتل‌ها خانوادگی، منشا بیماری‌های واگیردار را می‌توان اعتیاد نام برد و  اینکه احساس کنیم پیشگیری یک پروژه است نمی‌توان موفق شد چراکه پیشگیری باید در تار و پود همه نهادینه شود. 

دبیر کل مبارزه با مواد مخدر به طرح یاری‌گران که اخیراً مورد تصویب و تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است، اشاره کرد: الحمدالله ساختار و بستر برای استفاده همه ظرفیت‌ها موجود است. 

وی خاطرنشان کرد: ماده ۱۶ در حوزه بهزیستی است و صمیمانه از این مجموع تشکر می‌کنیم ولی طبق مصوبه بهزیستی و شهرداری در کنار سازمان دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند چراکه این کار به تنهایی از عهده یک سازمان بر‌ نمی‌آید.  

مومنی با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر هزینه نگهداری را داده و حمایت‌های لازم را می‌کند، گفت:  خواهشمندیم تا هزینه جاری و فضا روزمرگی توسط خیرین کمک شود و کمک‌های ستاد به توسعه و زیرساخت‌ها اختصاص یابد. 

وی با اشاره به اینکه ۵ حوزه در دستور کار اصلی ما قرار گرفته است، تصریح کرد:  مقابله و درمان سر جای خود است چراکه ما ۴۰ سال مقابله کرده و دستاوردهای خوبی نیز به دست آمد و وای به روزی که این مقابله را نمی‌کردیم.  

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان ملل به دلیل تغییر سیاست اقدام به قانونی کردن مصرف مواد مخدر کرد که این کار منجر شد تا شیوع مواد مخدر زیاد شود به طوریکه نرخ شیوع در ایران ۵ ولی آمریکا الان ۱۰ شده است که طبق پژوهش به این نتیجه رسیدند که اغلب مصرف‌کنندگان، مصرف گل را بی‌ضرر می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش پیشگیری اقدام به فرهنگسازی کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و  مردم نیز به حق انتظار دارند تا اصلا  مواد مخدری نباشد ولی این کافی نیست بلکه باید بازدارندگی و صیانت درونی نیز باشد. 

مومنی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت:  در چهارماهه اول سال جاری،  ۳۰۰ تن کشفیات داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در کل در  همه پارامترهای حوزه مقابله با مواد مخدر افزایش داشتیم.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مشکل اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور چیست، گفت: مشکل اصلی در امر پیشگیری و اقدامات موضوع فرهنگی است چراکه برای نمونه، ما هر سال تعداد بهبود یافته داریم که بعد از بهبود بازگشتی ندارند ولی برخی بعد از بهبود دوباره بازگشت دارند که  اگر امر پیشگیری به موقع انجام گیرد دیگر ساماندهی نیز راحت‌تر می‌شود.  

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال ۲۰۰۰ میلادی کل کشفیات فقط ۲۰۰ تن در جهان بود که الان این رقم به ۹ هزار تن رسیده است که به عبارتی  ۵۰ برابر شده است از این‌رو منطق حکم می‌کند تا اقدامات پیشگیری در اولویت قرار داده شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وضعیت معتادین متجاهر در شهر تهران، چنین پاسخ داد: در رابطه با جمع‌آوری معتادین متجاهر در تهران اقدامات خوبی انجام گرفته است و همه مجموعه‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و لشکری در یک  کار مشترک، همه مراکز معتادین را جمع‌آوری کردند و الان می‌توان به صراحت اعلام کرد که در تهران مشکلی از بابت ظرفیت برای نگهداری وجود ندارد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر