۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۶۸
با حضور معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل و رییس شورای استان تهران امضا شد؛
شورای استان تهران با سازمان پدافند غیرعامل کشور تفاهمنامه همکاری منعقد کرد.
به گزارش پایداری ملی، رییس شورای استان تهران در جلسه ای که به منظور انعقاد این تفاهمنامه با حضور معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز تشکل های مدنی و مشارکت های مردمی گفت: همزمانی انعقاد این تفاهمنامه را با این روز به فال نیک می گیریم.

الهام فخاری افزود: ما سازمان پدافند غیرعامل را بخشی از نظام ایمنی کشور و لازمه پایش امنیت شهرها و روستاها تلقی می کنیم و نه تنها در برابر تهدیدات خارجی، بلکه در برابر هرگونه آسیب احتمالی داخلی نقش پدافند غیرعامل را مهم می دانیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و شورای استان اظهار کرد: این تفاهمنامه درجهت هم افزایی و بکارگیری ظرفیت های شورا در راستای افزایش ایمنی عمل خواهد کرد. ضمن اینکه می توانیم از توان تخصصی و نگاه جامع پدافند غیرعامل برای سیاستگذاری هایی با رویکرد پیشگیری از بحران کمک بگیریم.

رییس شورای استان تهران با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در اموری مثل ساخت و ساز، حمل و نقل و ... بیان کرد: در اسناد بالادستی و از جمله برنامه ششم توسعه بندهای مصرحی مبنی بر ضرورت توجه به پیوست پدافند غیرعامل در برنامه ها آمده است. استان تهران با توجه به شرایط جمعیتی و استقلال به عنوان پایتخت نیازهای خاصی در حوزه پدافند غیرعامل دارد؛ ضمن اینکه این استان می تواند یک الگوی پیشران برای سایر استان ها، شهرها و روستاها باشد.


نقش پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات خارجی و خطاهای غیرعمد انسانی

پس از سخنان رییس شورای استان تهران، اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه تفاهمات بتواند منشاء خیر و برکات برای مردم باشد، گفت: مقام معظم رهبری معتقدند هرروزی که می گذرد بر اهمیت پدافند غیرعامل اضافه می شود. باید روی این سخن فکر کنیم و از خود بپرسیم علت این اهمیت چیست؟ آیا صرفا تهدیدات خارجی مطرح است یا پدافند غیرعامل به عنوان یک مساله منطقی و فراگیر مطرح است؟ اکنون خیلی از کشورهای اروپایی به شدت موضوع پدافند غیرعامل را دنبال می کنند و اگر فقط بحث تهدیدات خارجی مطرح بود، این موضوع برای این کشورها تا این حد جدی نبود.

کریمی با بیان اینکه تمرکز سرمایه ها در کشور ما را ملزم می کند تا به زیرساخت ها توجه داشته باشیم، گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که ابتدا مدیران کشور باید اهمیت پدافند غیرعامل را درک کنند. بافت های فرسوده، تراکم جمعیت، توسعه شهرها و نظایر آنها باعث شده ما به صورت طبیعی در معرض تهدیدهای غیرعمدی انسانی قرار بگیریم. یعنی یک خطا یا اشتباه می تواند خطراتی را برای شهرها ایجاد کند که هیچ ربطی به تهدیدهای خارجی ندارد. شناسایی تهدیدهای پایه برای هر شهر به ما این امکان را می دهد که بر مبنای آنها برنامه ریزی کنیم.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: انتظار از شوراهای شهر این است که برای شهرها برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشند و از مدیران شهری بخواهند برنامه های مدونی طراحی کنند. در گذشته هیچ شهری نداشتیم که ملاحظات ایمنی و امنیتی نداشته باشد و توسعه پیدا کند. اکنون نیز با تغییر تهدیدها و ورود فناوری به عرصه، ضروری است الزامات شهرها را ببینیم.

وی با بیان اینکه این تفاهمنامه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم موضوع پدافند غیرعامل در استان های دیگر هم پیگیری شود، عنوان کرد: در حال حاضر انجام مطالعات درخصوص ۵۰ شهر با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر که حدود هفت یا هشت عدد از آنها در استان تهران هستند در دستورکار ما قرار دارد و نتایج آن در اختیار مدیران شهری قرار خواهد گرفت.

کریمی اضافه کرد: در نیمه مرداد ماه فعالیت آموزش مجازی ما آغاز شد و همه کارکنان حوزه شهری هم می توانند دوره های مرتبط با پدافند غیرعامل را بگذرانند. ضمنا انتظار داریم دوستان شورای شهر در هفته پدافند به وسیله ابزار تبلیغاتی سطح شهر و سایر ظرفیت ها درجهت فرهنگ سازی در این حوزه به ما کمک کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر