۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۲۷۶۴
سردار جلالی در نشست مدیران پدافند غیرعامل شهرداری های کشور:
سردار جلالی با اشاره به اینکه سند راهبردی پدافند شهری در انتظار تصویب و ابلاغ است، گفت: هوشمندسازی به ویژه در شهرها بدون رعایت الزامات پدافند غیرعامل تهدید است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی از مشهد، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست مدیران پدافند غیرعامل شهرداری های کشور که صبح امروز در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه سند پدافند شهری تهیه و تدوین شده است، گفت: این سند هم اکنون در دستور کار کمیته دائمی پدافند غیرعامل جهت بررسی برای تصویب و ابلاغ است. 

لزوم اجرایی سازی سند راهبردی پدافند شهری
 
وی با اشاره به اینکه این سند دارای خطوط کلی بلندمدت و کلان است، گفت:مدیران پدافند غیرعامل شهرداری ها باید این خطوط راهبردی را عملیاتی کنند چراکه این سند همه حوزه های پدافند غیرعامل شهری را تعیین تکلیف کرده است و حداقل 5 سال ظرفیت اجرایی دارد.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه شهرها محل سکونت جمعیت های کثیر انسانی است، گفت: بیش از 70 درصد از مردم در شهرها ساکن هستند و لذا رعایت اصول پدافند غیرعامل در شهرها به نوعی صیانت از قاطبه جمعیت کشور است.

بیش از 70 درصد از مردم در شهرها ساکن هستند و لذا رعایت اصول پدافند غیرعامل در شهرها به نوعی صیانت از قاطبه جمعیت کشور است.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه شهرها دارای جغرافیا و کالبدی است که همه زیرساخت های شهری روی هم انباشت و متقاطع می شود، گفت: چالش های اصلی در شهرها این است که این زیرساخت ها به هم وابسته هستند.



وی با بیان اینکه باید تداوم کارکردی این زیرساخت ها در تمامی شرایط به ویژه بحران ها حفظ شود، افزود: ما باید حفاظت از زیرساخت ها را به عنوان یکی از اصول پدافند شهری در دستور کار قرار دهیم به ویژه آنکه زیرساخت های شهری ویژگی های خاص خود را دارا هستند.

سایبر زیرساخت زیرساخت شهری است

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور به موضوع سایبری شدن بخش عمده ای از مدیریت زیرساخت های حیاتی به ویژه در شهرها نیز اشاره کرد و گفت: به تعبیری امروز سایبر زیرساخت زیرساخت شهری است و اگر اختلالی در اینترنت پدید بیاید بسیاری از زیرساخت های شهری نمی توانند تداوم خدمات داشته باشند و لذا باید برای این چالش وابستگی فکری اساسی کرد.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی شهرها یک فرصت بزرگ است اما باید الزامات پدافند غیرعامل در توسعه این مدل در نظر گرفته شود، گفت: توسعه شهرهای هوشمند بدون در نظر گرفتن الزامات پدافند غیرعامل می توانند تهدیدزا باشد.

توسعه شهرهای هوشمند بدون در نظر گرفتن الزامات پدافند غیرعامل می توانند تهدیدزا باشد.


وی با بیان اینکه هوش مصنوعی در توسعه شهری نیز یکی دیگر از فرصت های فناوارانه است، گفت: هوشمندسازی خانه ها، تجهیزات و... نیز درکنار تمام مزایا دارای تهدیدات ذاتی است که باید برای بهره مندی صحیح از مزایا، تهدیدات آن بررسی شده و برای رفع آنها راهکار ارائه داد.

نمی‌توان به تجهیزات خارجی زیرساخت های حیاتی متکی بود

سردار جلالی با تاکید بر اینکه تجربه های اخیر نشان می دهد در تجهیزات زیرساخت های حیاتی نمی توان به خارجی ها متکی بود و اطمینان داشت، گفت: آنها به راحتی و علی رغم وجود قراردادهای قانونی به تعهدات خودشان عمل نمی کنند و لذا نباید در موضوعات زیربنایی وابسته باشیم.

تجربه های اخیر نشان می دهد در تجهیزات زیرساخت های حیاتی نمی توان به خارجی ها متکی بود و اطمینان داشت


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با درخواست از مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی جهت ورود به الزامات استفاده از فرصت های فناورانه به ویژه در حوزه شهری، گفت: متاسفانه ورود جامعه علمی کشور به این مباحث با سطح مطوب فاصله زیادی دارد.

گفتنی است در این نشست مهندس فرجی پور جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور، مهندس کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمدرضا کلائی شهردار مشهد و مدیران پدافند غیرعامل شهرداری های کشور حضور داشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر