۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۲۷۲۵
فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه 95 درصد آتش‌سوزی‌های استان به سبب عوامل انسانی بوده است گفت: در 10 سال گذشته وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع سطح استان ناچیز بود اما امسال شاهد افزایش سه برابری آن هستیم.

به گزارش پایداری ملی، یوسفعلی ابراهیم‌پور امروز در ارومیه، با اشاره به اینکه عامل آتش‌سوزی اواخر هفته گذشته جنگل‌های سردشت، عامل انسانی بوده است اظهار کرد: اختلاف‌نظر دو نفر سبب این آتش‌سوزی در جنگل‌های سردشت شد و بلافاصله جلسه اضطراری مدیریت بحران با حضور فرماندار این شهرستان تشکیل و دستورات لازم صادر شد.

وی تصریح کرد: مجموع آتش‌سوزی به صورت توده‌ای و در 25 هکتار اتفاق افتاد و چون تعداد آتش‌سوزی در پنج تا 6 نقطه رخ داد، نیروهای امدادی برای مهار آتش با مشکل مواجه شدند و به همین سبب، از پیرانشهر به عنوان شهرستان معین، نیرو اعزام شد و خوشبختانه مردم، انجمن‌ها، تشکل‌های مردمی، ورزشکاران و کوهنوردان نیز در این امر کمک کرده و آتش‌سوزی مهار شد.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با اشاره به دلیل استفاده نکردن از بالگرد در مهار آتش گفت: استفاده از بالگرد، آخرین مرحله در مهار آتش‌سوزی بوده چون اولویت خاموشی به صورت زمینی و سپس هوایی است.

آتش‌سوزی جنگل‌های سردشت به صورت سطحی بوده است

وی بیان کرد: خوشبختانه این آتش‌سوزی نیز به صورت سطحی بوده و درختان یک ساله آسیب جزئی دیدند و در سایر موارد آسیب چندانی حادث نشد.

ابراهیم‌پور اظهار کرد: خوشبختانه امسال به سبب بارندگی، پوشش گیاهی مناسبی را در سطح مراتع و جنگل‌های استان شاهد بوده اما متاسفانه پوشش گیاهی یک ساله بلافاصله خشک شده و مردمی که به عنوان تفریح به جنگل‌ها مراجعه می‌کنند، با کوچکترین بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری خود سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد آتش‌سوزی‌ها به سبب عوامل انسانی بوده است تصریح کرد: در 10 سال گذشته وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع سطح استان ناچیز بود اما امسال شاهد افزایش سه برابری آن بوده و 46 فقره آتش‌سوزی در یک هزار و 500 هکتار به وقوع پیوسته است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امسال هیچ فردی به سبب آتش‌سوزی در جنگل‌های استان دستگیر نشده است گفت: این در حالی است که سال گذشته هشت نفر در این رابطه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد جنگل‌های استان در شهرستان سردشت قرار دارد بیان کرد: به غیر از سردشت، شهرستان‌های پیرانشهر، اشنویه، ارومیه، خوی، ماکو و سلماس دارای جنگل‌های توده‌ای هستند و خوشبختانه امسال مشکلی در آنها حادث نشده است.

تمامی مردم باید برای حفاظت از منابع طبیعی تلاش کنند

ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه باید تمامی مسوولان، تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد از منابع طبیعی نگهداری کنند افزود: چون این منابع برای نسل‌های آینده باید حفظ و حراست شود و بنابراین مردم نیز باید پای کار آمده و احساس مسوولیت کنند چون اداره کل منابع طبیعی به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه باید تجهیزات اطفای حریق در سطح استان وجود داشته باشد چون در این زمینه کمبودهایی وجود دارد بیان کرد: فاز نخست پایگاه هوایی اطفای حریق باراندوز ارومیه افتتاح شده اما فاز دوم آن که دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصدی است با کمبود منابع مالی مواجه بوده و به سبب عدم تخصیص اعتبار 500 میلیون تومانی، تاکنون تکمیل و راه‌اندازی نشده و بنابراین باید اعتبارات استانی به این امر اختصاص یابد چون تاکنون از اعتبارات ملی استفاده شده است.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: براساس استاندارد بین‌المللی، برای هر 10 هزار هکتار، یک نفر مامور حفاظتی وجود دارد این در حالی است که در کشور به ازای هر 45 هزار هکتار، یک مامور حفاظتی در نظر گرفته شده که، هم کارهای ستادی و هم اجرایی را انجام می‌دهند.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر