۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۲۳
از سوی سازمان ملل؛
به دنبال شدت گرفتن اوضاع بین هند و پاکستان و درگیری‌های مرزی بین دو کشور، دبیرکل سازمان ملل طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد.

به گزارش پایداری ملی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از هند و پاکستان خواست با خویشتنداری مانع از شدت گرفتن اوضاع [بد] شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه شب به وقت تهران به خبرنگاران در این زمینه گفت: «به همه طرف‌ها توصیه می‌کنیم که خویشتندار باشند».

در ادامه تنش مرزی بین هند و پاکستان در روزهای گذشته تبادل آتش سنگین بین نیروهای دو کشور در منطقه «بارامولا» در شمال کشمیر گزارش شد. ارتش پاکستان مدعی شد هند از بمب‌های خوشه‌ای علیه غیرنظامیان استفاده کرده، اما نیروهای مسلح هند ادعای پاکستان را تکذیب کردند.

ارتش پاکستان شنبه مدعی شد که نیروهای مسلح هند برخلاف قوانین بین‌المللی مورخ سی‌ام جولای (سه شنبه، هشتم مرداد) از بمب‌های خوشه‌ای علیه غیر نظامیان در خطوط مرزی استفاده کردند. ارتش پاکستان سپس تصاویری را منتشر ساخت که نشان می‌داد گویا ارتش هند از بمب‌های خوشه‌ای علیه غیر نظامیان استفاده کرده است. 

 به نوشته رویترز، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود  افزود که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ناظر بر آتش بس بین هند و پاکستان در ایالت جامو و کشمیر، افزایش فعالیت نظامی در امتداد خط کنترل را مشاهده و گزارش کرده‌اند.

خط کنترل، به خط کنترل نظامی میان بخش‌های تحت کنترل هند و پاکستان در ایالت جامو و کشمیر  گفته می‌شود که در عمل مرز این دو کشور به‌شمار می‌رود. از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس، تاکنون سه جنگ در سال‌های 1947، 1965 و 1971 میان  این دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

تنش بین این دو کشور اتمی بعد از حمله بهمن ماه گذشته یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی شدت گرفت .

ارتش هند در روزهای گذشته به ارتش پاکستان پیشنهاد آتش بس داده و به این کشور اعلام کرده که طرفین می‌توانند اجساد نظامیان خود را که در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند، تبادل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر