۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۷۱۱
جلسه موانع کشاورزی رفسنجان با حضور نمایندگان کشاورزان برگزار و مشکلاتشان را مطرح کردند.
به گزارش پایداری ملی، جلسه رفع موانع کشاورزی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان و نماینده کشاورزان برگزار شد، حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به مشکلاتی که در زمینه برق سیستم‌های آبیاری قطره‌ای وجود دارد، اظهار داشت: گاهی پروسه به حدی زمان‌بر می‌شود که کشاورز را بی‌انگیزه می‌کند.

وی بیان داشت: کاهش پروانه آب چاه‌های کشاورزی موضوع دیگری است که کشاورزان دچار آن شدند، ۱۱٫۵ هکتار سطح زیر کشت آبیاری قطره‌ای در شهرستان داریم که کشاورزان با وجود کم‌آبی به سمت گسترش آبیاری قطره‌ای رفتند.

رضایی تصریح کرد: در کشاورزی قابلیت‌های خوبی داریم در ۱۰ محصول، کشورمان رتبه یک تا ۱۰ جهان را دارد که پسته جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات کشاورزی از آن خود کرده است اما در بخش کشاورزی قوانین و مقررات دست و پاگیری هم داریم که باید در مورد آن تجدیدنظر شود.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان داشتن تعامل در بین مسئولان با کشاورزان را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: نباید زمان را از دست بدهیم که موجب از دست‌رفتن شرایط و ایجاد دلسردی شود.

وی بیان کرد: اگر مجبور به کاهش سطح زیر کشت شدیم باید راهکاری برای افزایش راندمان و بهره‌وری در سطح داشته باشیم.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: به کسی که سرمایه‌گذاری کرده باید کمک کرد و خدمات داد.

اشتباه دیروز مسئولان امروز گریبانگیر کشاورزان شده است

بهروز زینلی نماینده کشاورزان شهرستان بیان کرد: قوانین ما یکپارچه نیست باید قانون را ابتدا درست کنید من از سال ۸۳ از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنم آن روز بر اساس آب موجود من به سمت این کار رفتم امروز اگر آب نیست حقیقت را به کشاورزان بگویند و یک بار برای همیشه مسأله را حل کنند.

وی تصریح کرد: برای هر کس بر اساس بهره‌وری در واحد سطح آب اختصاص دهند مسأله اراضی ملی را باید حل کنید تا هر روز مانند استخوان به چشم کشاورز فرو نرود سال‌ها پیش پروانه صادر کردند و امروز فهمیدند اراضی ملی است و اشتباه دیروز مسئولان امروز گریبانگیر کشاورزان شده است.

زینلی با اشاره به اینکه نباید به دلیل عدم شفافیت وقت و عمر کسی را تلف کرد، متذکر شد: باید کشاورزی را به سمت بهره‌وری بالا پیش ببریم ما در منطقه‌ای هستیم که اگر یک سوم سطح زیر کشت را کاهش دهیم هم می‌توانیم محصول خوب برداشت کنیم.

طرح تعادل‌بخشی مشکلات را حل می‌کند

خانی نماینده خانه کشاورز هم مشکل مجوز حفر چاه را مطرح کرد و بیان داشت: بعد از ۱۵ سال دچار مشکل شدم اگر مجوز اشتباه بود همان اول نباید صادر می‌کردند.

علی احمدی‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان اظهار کرد: اگر قرار است منابع آبی مورد استفاده قرار گیرد باید چاه پروانه‌دار باشد هیچ مالکی نباید بیش از سهمیه‌اش آب برداشت کند و حق دیگری ضایع کند از اضافه برداشت‌ها قطعا جلوگیری می‌کنیم و تمام سخت‌گیری ما به نفع مردم است.

وی بر اجرای طرح تعادل‌بخشی تأکید کرد و گفت: اگر این موضوع انجام شود مشکلات تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر