۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۲۶۹۴
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: استان بوشهر تنها استانی است که فاقد آزمایشگاه ژنتیک می‌باشد و مردم استان برای انجام این کار مجبورند به استان‌های همجوار همچون فارس مراجعه کنند، به همین جهت تلاش داریم این مرکز را در بوشهر راه اندازی کنیم.
به گزارش پایداری ملی، علی احمدزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در استان بوشهر از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرد اظهار داشت: در طی این دو سال مأموریت‌های این نهاد در چهار حوزه فرهنگی، آموزش، اشتغال و پژوهش تعریف شده است و فعالیت‌های مهمی در این راستا انجام شد.

ایجاد دو هزار شغل در استان بوشهر 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی اشتغال زا در استان خبر داد و ابراز داشت: از زمان تأسیس این مرکز در استان بوشهر بیش از دو هزار اشتغال را ایجاد کردیم و در این راستا تفاهم نامه‌ای را با نهضت سواد آموزی استان منعقد شد و بر اساس آن موفق شدیم تعداد 520 نفر را در حوزه سواد آموزی آموزش دهیم که همه این افراد در نهضت سواد آموزی اشتغال پیدا کردند.

وی افزود: همچنین در جهت اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان تعداد 200 نفر بهیار آموزش داده شد و این افراد در حال حاضر در بیمارستان‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

 احمدزاده ادامه داد: علاوه بر این قراردادی را با پارس جنوبی منقعد شد و بر اساس آن  به 300 نفر در دوره 9 ماهه تخصصی کاروزی آموزش داده شد که از این تعداد تا کنون 100 نفر مشغول به کار شدند؛ همچنین برای خوانش نسخه‌های دارویی در داروخانه‌ها نیز بالغ بر 400 نفر آموزش داده شد که از این تعداد 100 نفر در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت شدند.

اخذ مجوز تاسیس مرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی در بوشهر

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از اخذ مجوز تاسیس مرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی در بوشهر خبر داد و گفت: به دنبال تأسیس این مرکز در استان هستیم؛ همچنین سناریوی خوبی برای توانمندسازی نیروهای پارس جنوبی داریم که این نیروها بتوانند در پارس جنوبی و نیروگاه اتمی اشتغال پیدا کنند.

 راه اندازی مرکز افکارسنجی در بوشهر

وی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاه در حوزه فرهنگ، از راه اندازی مرکز افکارسنجی در بوشهر خبر داد و ابراز داشت: از زمان تأسیس تا کنون بالغ بر 30 طرح نظرسنجی در موضوعات مخلتف انجام شده و زمینه اشتغال تعداد 30 نفر از افراد در تیم پرسشگری فراهم شده است.

احمدزاده برگزاری همایش ملی خلیج فارس، برگزاری تورهای صنعتی و بازدید دانشجویان از شهرک‌های صنعتی جهت آشنایی بیشتر، تأسیس دفتر خبرگزاری ایسنا در بوشهر را از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک دفتر خبرگزاری ایکنا نیز در بوشهر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

راه اندازی مرکز ذخیره سازی سلول‌های بنیادی در بوشهر

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از راه اندازی مرکز ذخیره سازی سلول‌های بنیادی در بوشهر خبر داد و گفت: تا پیش از این مردم استان برای این امر باید به استان فارس مراجعه می‌کردند که این مساله مشکلاتی را به همراه داشت اما با تأسیس این مرکز این مساله برطرف شده است و تا کنون هزار نفر پذیرش شده‌اند که این تعداد، 500 نمونه ذخیره شده است.

وی ادامه  داد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد عدم وجود آزمایشگاه برای این مرکز است که به دلیل نبود امکانات لازم نتوانستیم این آزمایشکاه را راه اندازی کنیم و مجبوریم نمونه‌های ذخیره شده را با اتوبوس به شیراز ارسال کنیم که این مساله مشکلاتی را به وجود آورده است.

نبود آزمایشگاه ژنتیک در استان

احمدزاده یکی دیگراز مشکلات را نبود آزمایشگاه ژنتیک عنوان کرد و گفت: استان بوشهر تنها استانی است که فاقد آزمایشگاه ژنتیک می‌باشد و مردم استان برای انجام این کار مجبورند به استان‌های همجوار همچون فارس مراجعه کنند، به همین جهت تلاش داریم این مرکز را در بوشهر راه اندازی کنیم.

راه اندازی مرکز پرورش ماهی در قفس

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از راه اندازی مرکز پرورش ماهی در قفس (طرح بچه ماهی سیبا) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه به جهاد دانشگاهی استان بوشهر واگذار شده است و این استان مرکز و پایلوت این کار معرفی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه با سرمایه هشت میلیارد تومانی مصوب شده است و در آینده نزدیک این مرکز تأسیس خواهد شد.

احمدزاده از تدوین سه سند اشتغال و توسعه زنان خانواده، عوامل مؤثر بر بیماری و سند اجتماعی خبر داد و افزود: این اسناد توسط گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی بوشهر و در راستای تنظیم سند بالادستی استان تدوین شده است.

 اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر همچنین از اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این طرح مبتنی بر الگوی نوین توسعه شاغل خانگی است تا بتوانیم از این طریق شاغل در خانه را به بازار تولید وصل کنیم؛ در حال حاضر آموزش تعداد 150 نفر از افراد را شروع کردیم و برای این طرح تعداد دو هزار نفر هدف گذاری شده است.

وی یکی از مشکلات جهاد دانشگاهی را عدم تزریق اعتبار و بودجه برای این نهاد عنوان کرد و گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی به صورت درآمد هزینه‌ای فعالیت می‌کند و این کار را برای ما بسیار سخت کرده است و طی این چند سال هیچ بودجه‌ای از دولت به این نهاد اختصاص داده نشده است درحالیکه استان خوزستان 16 میلیارد تومان جذب بودجه داشته است.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر