۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۶۵۹
رئیس حفاظت محیط زیست شوشتر از حذف کامل استفاده از آفت کش های شیمیایی در مزارع نیشکر شوشتر با استفاده از روش کنترل بیولوژیک آفات از طریق پرورش و رهاسازي دشمن طبیعی خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، بهروز نجاتی در این خصوص اظهار کرد: در کنترل جمعیت آفات کشاورزی معمولا از روش‌های مختلف مبارزه از جمله روش‌های شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و تلفیقی استفاده می شود و از آنجا که آفت عمده گیاه نیشکر حشره ای به نام سزامیا یا کرم ساقه خوار نیشکر می باشد.

وی افزود: در راستای کنترل و مبارزه با این حشره و حذف کامل سموم آفت کش شرکت کشت و صنعت کارون همانند شرکت امام خمینی (ره) با احداث و راه اندازی آزمایشگاه گیاه پزشکی اقدام به پرورش و رهاسازی دشمن طبیعی این حشره یعنی زنبور تلنوموس در سطح مزارعی که احتمال ابتلا به این آفت را داشته اند نموده است و عملا دیگر هیچگونه سمپاشی علیه آفات و بیماری‌ها در سطح مزارع این شرکت انجام نخواهد شد.

وی درادامه افزود : استفاده از روش‌های تلفیقی و تکنیک های مدیریت زمان و کولتیواتورها و روتیواتورها نیز باعث شده تا میزان استفاده از علف کش در این شرکت تا پنجاه درصد کاهش داشته باشد.

غلام رضایی، رئیس گیاه پزشکی شرکت کشت و صنعت کارون، نیز در خصوص میزان رهاسازی زنبورها گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه تعداد ٢۶٠ هزار قطعه زنبور تلنوموس رهاسازی شده و در مرداد ماه نیز همانند تیرماه قرار است تعداد ١۶٠ هزار قطعه دیگر رهاسازی و این برنامه به همین شکل تا پایان مهرماه و آغاز برداشت نیشکر ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص نحوه کنترل آفت در این روش گفت : زنبورهایی که درون لوله های آزمایشگاهی و طی فرایندها و روش‌های خاص و تحت شرایط کنترل شده آزمایشگاهی پرورش یافته و به مرحله بلوغ رسیده اند در زمان مناسب در سطح مزارع هدف رهاسازی شده و این زنبورها قادرند با جستجو و یافتن تخم های آفت سزامیا و تخمگذاری بر روی آنها تخمها را پارازیته و از تبدیل آنها به لارو و تولید آفت ساقه خوار جلوگیری کنند به طوری که هر زنبور قادر است تا هشتاد عدد از این تخمها را پارازیته نماید.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر