۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۷۶
گفته می‌شود پاریس پایگاه اصلی فرامرزی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی "موساد" برای انجام عملیات کثیف خود در جهان است.

به گزارش پایداری ملی،  روزنامه یدیعوت آحارونوت در جولای سال گذشته در گزارشی درباره نحوه ترور محمود المبحوح از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به نقل از روزنامه لوموند فرانسه گزارش داد ، اتاق عملیات اکثر عملیات ترور موساد در پاریس بوده است.

براساس گزارش این پایگاه به طور مثال موساد برای ترور محمود المبحوح در دبی ، اتاق عملیات ویژه ای را در یکی از هتل های پاریس برپا کرد و از آنجا بر کار عوامل خود در دبی نظارت داشت.

در این گزارش که تحت عنوان «سایه موساد در آسمان پاریس» به نقل از منابع مسئول در سازمان اطلاعات فرانسه تاکید شده است : پاریس به مرکز بین المللی فعالیت های موساد تبدیل شده است.

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه عبری زبان تاکید شده است یکی از دلایل مهم تمرکز موساد بر پاریس تعدد کنفرانس هایی است که در این شهر برگزار می شود.

به اعتقاد کارشناسان ، موساد از زمان تاسیس تا به امروز لحظه‌ای از اقدامات تخریبی خود در سطح منطقه و حتی در موارد در سطح جهان غافل نمانده است.

بر اساس آماری رسانه های اسرائیلی از شمار عملیات ترور انجام شده توسط موساد که تل آویو به طور رسمی به آنها اعتراف کرده مشخص می شود این سرویس اطلاعاتی اسرائیلی تا سال 2013 بیش از 75 مورد عملیات ترور اعلام شده داشته است. دامنه جغرافیایی عملیات تروریستی این سرویس از مصر ولبنان تا ایران و عراق گسترده است .

یکی از مهمترین عملیات آنها در چند سال گذشته را ترور عماد مغنیه رهبر برجسته مقاومت ، ترور دانشمندان هسته ای در ایران و ترور شماری از رهبران گروه های فلسطینی را می توان ذکر کرد.

«رونین برگمن» در کتاب خود «برخیز و بکش» که در سال 2018 منتشر شده است تاکید می کند از جنگ جهانی دوم تا به حال سرویس اطلاعاتی اسرائیل بیش از هر سرویسی در جهان دست به ترور زده است و قربانیان، اعضای حماس ، حزب الله ، رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین ، دانشمندان هسته ای ایران و.. بوده اند.

در این کتاب که بر اساس بیش از هزار گفتگو با رهبران سیاسی و عناصر اطلاعاتی صهیونیستی و بررسی هزاران سند محرمانه تالیف شده به برخی از عملیات ترور انجام شده توسط رژیم صهیونیستی از جمله ترور دانشمندان هسته ای ایران یا شلیک به سوی یک هواپیمای حامل 30 کودک مجروح کشتار صبرا وشاتیلا به بهانه ترور یاسر عرفات اشاره می کند.

در حالی که یوسی میلمن ودان راویو در کتاب خود «جنگ سایه ها» فهرست بلندی از عملیات ترور قابل اعلام این سازمان را ذکر کرده اند.  بر اساس این کتاب تمام این ترورها توسط یک واحد به نام کیدون انجام می شود که دفتر آنها در بخشی مجزا از موساد قرار قرار داد.

سرنیزه تروریسم رژیم صهیونیستی

کیدون که به زبان عبری به معنای سرنیزه است ، یک واحد وابسته به موساد است که از نظر تشکیلاتی زیر مجموعه «میتسادا» محسوب می شود. افراد واحد کیدون علاوه بر آموزش های کلی و اولیه ای که فرا می گیرند ، آموزش های خاصی هم برای انجام هر یک از اهداف تروریستی خود پشت سر می گذارند.

بخش آنها حتی از بقیه کارمندان موساد هم مجزا بوده و به دلیل حساسیت عملیات آنها حتی اعضای این سازمان هم آنها را نمی شناسند در حالی که دستور عملیات آنها را شخص نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر می کند.

روزنامه ساندی تلگراف دسامبر 2010 خبر داد واحد کیدون متشکل از 40 مامور است که پنج نفر از آنها زن هستند ، اکثر عوامل آن در سنین 20 تا 30 سالگی هستند و مقر آموزشی واحد آنها هم در مکانی مخفی در صحرای نقب وقع است.

این جنگجویان معمولا از زبده ترین فارغ التحصیلان دوره های واحد شیطیت 13 و سایبرت متکال هستند.

افراد این واحد هم معمولا در گروه های دو تا چهار نفره فعالیت کرده و برای استتار به عنوان نظامیان و افسران ساده در واحدهای مختلف ارتش هم حضور دارند و در داخل سرویس هم نام های مستعار داشته و هر یک در عملیات خود دست کم از چهار اسم و لقب جعلی استفاده می کنند.

«میشکا بن دیوید» یکی از فرماندهان بخش عملیات موساد که با درجه معادل ژنرالی بازنشسته شده است درباره سیر تصمیم گیری برای انجام ترور در این سرویس به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت : معمولا تمام ترورها با تصویب و امضای شخص نخست وزیر اسرائیل انجام می شود و بعد از امضا و تایید ، سوژه در فهرست ترور قرار می گیرد.

بن دیوید که 12 سال در بخش عملیات موساد حضور داشت تاکید می کند پیش از انجام عملیات ترور ، واحدهایی اقدام به جمع آوری اطلاعات ، تعقیب و مراقبت و بررسی راه های جایگزین در کنار تدوین ساختار رفتاری فرد هدف می کنند تا بعد از آن در فرصت مناسب این اقدام به انجام برسد.

یکی از مهمترین فرماندهان این واحد ، «حجای هاداس» است که بعد از بازنشستگی مسئول پرونده مذاکره با حماس برای آزادی«گلعاد شالیط» بود و گفته می شود پرونده نظامیان اسیر صهیونیستی در غزه را نیز او هم اکنون پیگیری می کند .

هاداس در سال 1995 فرمانده واحدی بود که دکتر فتحی شقاقی دبیر کل جنبش جهاد اسلامی را در مالت ترور کرد.

زیپی لیونی وزیر دادگستری سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب کادیما هم یکی دیگر از فرماندهان کیدون است که چندین عملیات از جمله مسموم کردن یک دانشمند هسته ای عراق در سال 1983 در پاریس را در کارنامه جنایات خود دارد.

در آن زمان گفته شد یک زن که به عنوان خدمتکار وارد منزل این دانشمند عراقی شده بود پس از مسموم کردنش از پاریس ناپدید شد. اما این دو تنها اعضای کیدون که نام وهویتشان افشا شد نبودند ، شکست در چند عملیات هم باعث افشای هویت برخی از اعضای این گروه شد .

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان ماکو، با وجود تمامی تدابیر اتخاذ شده برخی از روش ها و اقدامات گروه کیدون افشا و هویت قاتلان هم مشخص شده است.

یکی از مهمترین این حوادث ترور ناکام خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک اردن بود. این حادثه که روز 25 سپتامبر 1997 رخ داد با شکست مواجه شد. بر اساس نقشه طراحی شده دو عامل کیدون باید سم کشنده را به صورت خالد مشعل می پاشیدند.

سناریو از این قرار بود که یکی از آنها قوطی نوشابه را برای جلب توجه مشعل ، باز می کرد و دومی سم را به صورت وی می پاشید. این دو عامل بارها این اقدام را در خیابان های تل آویو در میان شهروندان عادی شهر تمرین کرده بودند.

در زمان انجام عملیات دو قاتل موفق شدند به مشعل نزدیک شده و حتی سم را هم به صورت او بپاشند ، سمی که باید ظرف چند ساعت وی را از پای در می آورد، گویی که او به دلیل یک بیماری از دنیا رفته است.

اما مشعل همان لحظه که این اتفاق افتاد متوجه شد امر غریبی شد ، راننده همراه او هم متوجه این امر شد و کار تعقیب و گریز آغاز شد تا آنکه دو مامور کیدون دستگیر و برای بازجویی تحویل اردنی ها شوند.

اینجا بود که چهار نفر دیگر از اعضای گروه به داخل سفارت اسرائیل در امان گریختند در حالی که بقیه واحد توانستند از اردن خارج شوند تا رد پای موساد در این حادثه مشخص و هویت عاملانش افشا شود.

دومین مورد زمان ترور محمود المبحوح در دبی بود که گرچه منجر به قتل وی شد اما هویت حداقل 33 نفر از عوامل موساد در آن بر ملا شد.

در حالی که موارد دیگری همچون تلاش ناکام برای ترور حسن سلامه در بیروت و چند مورد دیگر نشان دادند که این ساختار با وجود روش های کثیف و اقدامات تروریستی اش ، ضعف های زیادی را دارد.

اینکه یک روزنامه نگار اسرائیلی به پایگاه ماکو خبر دهد موساد بیش از 800 مورد عملیات ترور طی یک دهه گذشته انجام داده است یا مؤلف کتاب برخیز و بکش از 2700 مورد ترور صحبت کند نمی تواند دلیلی بر قدرت چنین ساختاری باشد.

منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر