۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۲۲۸۵
روزنامه الکترونیکی رای الیوم؛
آمریکا امروز تلاش می کند آبروی صنعت نظامی خود را نجات دهد؛ صنعتی که هم از سوی ارتش ایران که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده بود و هم از سوی نیروهای صنعا تحقیر شد.
به گزارش پایداری ملی، به نقل از روزنامه الکترونیکی رای الیوم ، ­پس از ناکامی و شکست سعودیها در مقابله با توانمندی موشکی و پهپادی انصارالله یمن ، اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان و قبل از آن اعزام کارشناسان به این کشور فقط با هدف اعتبار بخشی مجدد به سامانه های دفاع هوایی آمریکا صورت می گیرد .

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی به قلم کامل العمری, نویسنده یمنی, نوشت: رسیدن نیروهای آمریکایی به عربستان بدون شک نشان دهنده نگرانی آمریکاست زیرا صنعت نظامی که مایه افتخار واشنگتن بود اعتبار وشهرت خود را در منطقه و جهان از دست داده است خصوصا با توجه به گزارش هایی مبنی بر اینکه دولت ترامپ گزارش های نظامی از کارشناسان نظامی آمریکا دریافت کرده است که درباره مشکلات پیش روی نظامیان آمریکا در خاورمیانه و در رویارویی با روس ها و غیر روس ها هشدار داده اند.

در جنگ ائتلاف علیه یمن که جدیدترین سلاح های آمریکایی در آن استفاده می شود, سلاح های روسیه, ایران و یمن در تعامل با جدیدترین سلاح های آمریکا موثرتر عمل کردند. حوثی ها در ابتدا توانستند در مقابله تانک های ابرامز که افتخار صنایع آمریکاست از موشک های کورنیت ساخت روسیه استفاده کنند. سپس اعلام کردند می توانند این موشک ها را خودشان بسازند.

رادارها و سامانه های مختلف دفاع هایی که آمریکا آنها را جدیدترین تجهیزات در صنعت دفاعی خود می دانستند در ردگیری پهپادهای حوثی ها که عمق یمن را هدف قرار می دهد شدیدا شکست خوردند. افزون بر این حوثی ها در حملات پهپادی خود به صورت مکرر بر فرودگاه های ابها و جیزان متمرکز بودند و این یعنی عربستان و کارشناسان آمریکایی از این هدف گیری مکرر مطلع بودند که همین مسئله چالشی بزرگ به شمار می رود و به شهرت سامانه های پدافندی آمریکا بیشتر خدشه وارد می کند.

شکست سامانه های دفاع هوایی آمریکا درمقابله با حملات حوثی ها برای بسیاری از کشورها شکست این نوع از سامانه ها را فاش کرد و در نتیجه بسیاری از آنها از قراردادهای خرید سامانه های دفاع هوایی آمریکا بیرون آمدند و به سمت خرید سامانه های روسی رفتند و در این میان آمریکا تلاش کرد مانع از آن شود که برخی کشورها به سامانه اس 400 دست یابند و آنها را به اعمال تحریم تهدید کرد.

آمریکا امروز تلاش می کند آبروی صنعت نظامی خود را نجات دهد؛ صنعتی که هم از سوی ارتش ایران که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده بود و هم از سوی نیروهای صنعا تحقیر شد.

نویسنده با اشاره به هدف قرار دادن پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی توسط نیروهای ایرانی نوشت: اما شدیدترین ضربه ای که آمریکایی ها را به درد می آورد شکست سامانه های دفاعی این کشور در رهگیری و مقابله با تهدیدهای نیروهای صنعا است که عمق خاک عربستان را هدف قرار می دهد. به همین سبب آمریکا اخیرا بهترین کارشناسان نظامی خود را به عربستان فرستاد تا نقص سامانه های دفاعی را پیدا کند و آنها را توسعه دهد بلکه بتواند اعتبار آنها را برگرداند و سامانه های جدید دیگری مانند سامانه ضد موشکی تاد را مستقر کند. اما حوثی ها با اطمینان تاکید می کنند که پهپادهایشان با فناوری کار می کنند که رادارهای پیشرفته هم به سختی می توانند آنها را رهگیری کنند. آنها همچنین موشک های قدس یک را در اختیار دارند که تا حد زیادی شبیه موشک های کروز است که به توانایی برای عبور از سامانه های پدافندی معروفند.

نویسنده ادامه داده است: نهادهای تصمیم گیرنده در آمریکا امروز نگران هستند که اعتبار جنگنده های اف 35 از بین برود؛ جنگنده هایی که نوک هرم صنعت نظامی قرار دارد و از بین رفتن اعتبار آن به مثابه از بین رفتن شهرت و اعتبار صنعت نظامی آمریکاست.

سامانه اس 400 روسیه برای برخورد با جدیدترین جنگنده های آمریکایی از جمله هواپیماهای اف 35 طراحی شده اند و همین مسئله دولت آمریکا را نگران می کند به خصوص بعد از اینکه برخی کشورهای عربی و اسلامی سامانه های اس 300 و اس 400 را دریافت کرده اند.
مجله آمریکایی نشنال اینترست, پیشتر در گزارشی نوشته بود بسیاری از مشکلات نظامی که آمریکا در خاورمیانه با آن مواجه است زمانی شروع شد که روسیه سامانه های پیشرفته خود را به برخی از کشورها و در رأس آنها سوریه فروخت.


در پایان این یادداشت آمده است : درست است که دولت ترامپ قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری با برخی از کشورها و مشخصا عربستان و امارات امضا کرده است کاری که هیچ یک از دولت های سابق آمریکا نکرده بودند اما از سوی دیگر این مسئله هم درست است که این قراردادها به شهرت سلاح آمریکا خدشه وارد کرد و تبلیغی شد برای سلاح روسیه به گونه ای که کشورهای مختلفی به سمت خرید سلاح های روسی رفتند و به همین سبب دولت ترامپ امروز خود را در برابر چالش های بزرگی می بیند. اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان و قبل از آن اعزام کارشناسان به این کشور فقط با هدف اعتبار بخشی مجدد به سامانه های دفاع هوایی آمریکا صورت می گیرد که مقابله با حملات موشکی حوثی ها و پهپادهای آنها به مواضع سعودی ها شکست خوردند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر