۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۲۱۹
مسئول آموزش اداره کل دامپزشکی استان یزد بیماری‌های انگلی و باکتریایی را مهمترین عوامل تهدیدکننده زنبورهای عسل و صنعت زنبورداری برشمرد و به نقش کارشناسان دامپزشکی در کنترل این بیماری‌ها و ممانعت از خسارت‌های اقتصادی به بهره‌برداران این بخش اشاره کرد.
به گزارش پایداری ملی،  دکتر «حمید پورمیرزایی» با بیان این که بیماری‌های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می‌شوند، گفت: «نوزما»، «لوک آمریکایی» و «واروا» از جمله شایع‌ترین بیماری‌های تهدیدکننده سلامت زنبورهای عسل هستند که هر کدام از روش‌های گوناگونی شامل تغذیه با آب و غذای آلوده، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب‌های شفیره از کلونی‌های آلوده به کلونی‌های سالم و همچنین رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام وارد کردن بچه کندو به زنبورستان، قابل انتقال و انتشار هستند.

وی به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران به عنوان یکی از تاثیرات بروز بیماری در کلونی‌های زنبور عسل اشاره و تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری‌های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری‌ها داشته و به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می‌کنند.

این مسئول زنبور عسل را در طبقه یک فراورده خام تحت پوشش برنامه ‎ های کنترلی و پیشگیرانه قانون سازمان دامپزشکی عنوان کرد و گفت: کنترل بیماری‌های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و به نوعی کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور داری و محصولات آن در استان هستند.

پورمیرزایی در پایان به زنبورداران توصیه کرد که با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه‌های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی، ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر