۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۲۱۸۶
کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز انگلیسی‌های می‌دانند اگر دزدی کردند با آنها برخورد می‌شود، ایران حق قانونی دارد که دفاع مشروط انجام بدهد.

به گزارش پایداری ملی، محسن نصری امروز در اصفهان اظهار کرد: یک اصل اساسی که امروز وجود دارد این است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از کشورهای حاشیه‌ای اطراف ایران مثل امارات و عربستان در منطقه تنش ایجاد کنند، هم کشورهای مسلمان را در جنگ نیابتی به جان هم بیندازند و برای ایران بحران‌آفرینی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تجربه ثابت کرده است هرگاه و هر کجا فکر کردیم اگر اقدامی انجام دهیم باعث تنش می‌شود خود این فکر تنش‌زایی کرده، در عوض هر جایی ایستادگی و مقاومت کردیم و زیاده‌خواهی را پاسخ دادیم از تنش‌زایی بیشتر جلوگیری شده است.

وی افزود: هرگاه هم دشمن نقطه‌ضعفی از ما ببینید از همان در وارد شده، مثلاً اگر نارضایتی غیرطبیعی از مردم در شرایط اقتصادی ببینید، فشار اقتصادی بیشتری می‌آورند و تهدیدات بیشتری در این حوزه خواهند داشت و بر روی نقاط ضعف ما تمرکز می‌کنند.

نصری با اشاره به توقیف نفت‌کش انگلیسی اذعان داشت: در این حوزه بر مبنای روش قانونی خود و بر اساس قوانین بین‌المللی با نفت‌کشی که وارد آب‌های ما شده مقابله و برخورد شد، این برخورد قانونی حق ماست و نه تنها تنش ایجاد نمی‌کند بلکه از ایجاد تنش بیشتر جلوگیری می‌کنند چون طرف مقابل متوجه می‌شود نظام و انقلاب همیشه با جدیت از حق خود دفاع می‌کند و هراسی از هیچ بیگانه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: اگر ما از حق خود دفاع کردیم و از دشمن و مقابله با آن نترسیدیم زمینه‌ای ایجاد می‌شود که دشمن نتواند خباثت بیشتری علیه ما انجام دهد.

تقویت نیروهای نظامی آمریکا جنگ روانی است

نصری با اشاره به تقویت نیروهای نظامی آمریکا در عربستان تصریح کرد: سالیان سال است پایگاه‌های نظامی امریکا در عربستان حضور دارند و نیروهای آن‌ها در عربستان، امارت یا قطر مستقرند و این موضوع تازه‌ای نیست بلکه جنبه جنگ روانی، تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره میزان قدرتمندی و اثرگذاری نیروهای نظامی آمریکا بیان کرد: به عنوان مثال تجربه این کشورها نشان می‌دهد با اینکه 5 سال است عربستان با حمایت اروپا و امریکا و سازمان ملل در کشوری مثل یمن در حال جنایت است و زن و بچه‌های مظلوم را در عین سکوت سازمان‌های بین‌المللی می‌کشد اما باز هم به مقصودی که داشتند نرسیدند.

وی اضافه کرد: عربستانی که بزرگ‌ترین معامله‌های نظامی را با امریکا دارد و چند صد میلیارد دلار قرارداد نظامی بسته نتوانسته در برابر مقاومت مردم یمن پیروز شود، بلکه مشکلاتش بیشتر هم شده است.

نصری در خصوص علت تقویت پایگاه‌های نظامی آمریکایی ابراز کرد: اینکه آمریکا می‌خواهد نیروهای نظامی خود را وارد عربستان کند تقویت کند، یک بخشی برای دوشیدن دوباره عربستان و بهانه‌ای برای فروش بیشتر تجهیزات است، چون می‌خواهد تجهیزات نظامی بفروشد و نیروی نظامی خود را با هزینه عربستان و جهان اسلام در منطقه مستقر کنند.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: پس طبیعی است آمریکا به این بهانه که ممکن است ایران در خلیج‌فارس تنش ایجاد کند کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را تحریک کند تا دلارهای نفتی بدهند، اسلحه بخرند و پایگاه نظامی درست کنند تا جا پای امریکا در منطقه هم قوی‌تر شود.

وی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی ایران و هشت سال دفاع مقدس مطرح کرد: اما اینکه عربستان بخواهد علیه ایرانی اقدامی انجام دهد دور از ذهن است، در زمان دفاع مقدس ایران عربستان که هیچ اروپا و امریکا و همه نیروهای قدرتمند دنیا از صدام حمایت کردند، مردم با دست‌های خالی بعد از انقلاب طوری از کشور دفاع کردند که دشمن حتی یک میلی‌متر از خاک ما را نتوانست بگیرند.

توقیف نفت‌کش انگلیسی جنبه‌ای از اقتدار ایران 

نصری با اشاره به مسأله توقیف نفتکشها در خلیج‌فارس اظهار کرد: با اینکه در آزادی نفتکش ما عوامل مختلفی دخیل هستند اما این‌که امروز انگلیسی‌ها در هراس هستند از تنگه هرمز عبور کنند و حق نظارت آب راهی تنگه هرمز در اختیار ما قرار دارد اجازه رخداد دوباره آن را نمی‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: امروز انگلیسی‌های می‌دانند وقتی دزدی دریایی می‌کنند با آن برخورد می‌شود، ایران حق قانونی دارد که دفاع مشروط انجام بدهد و ممکن است برخی نقشه‌های آن‌ها را هم به این واسطه کاهش بدهد، بنابراین بعید است زمانی که اقتدار ایران را می‌بینند توقیف نفتکش باعث ایجاد تنش شود.

وی با اشاره به مواضع وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه امریکا اگر جنگی را شروع کند پایان دهنده آن نخواهد بود، توضیح داد: امروز اصل کلی «نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم» طبق بیانات رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار ما باید باشد، در عین حال که غربی‌ها خود اعتراف می‌کنند نمی‌توانند به ایران حمله کنند و جنگ نه برای آن‌ها می‌صرفد و نه امکان حمله دارند.

مواضع وزارت خارجه باید پیروی سیاست کلان نظام باشد

نصری با بیان اینکه برخی جریانات داخلی در زمان فضاهای انتخاباتی مجلس و دولت دنبال دوگانه می‌گردند، اظهار کرد: برخی به دنبال اثبات این هستند که اگر ما نباشیم جنگ می‌شود یا اگر مذاکره نکنیم دشمن حمله می‌کند، تا جریان سیاسی مورد نظر خود بتواند بر باقی رقبا پیروز و رأی بیشتری بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: حرف‌هایی که برخی در داخل درباره جنگ می‌زنند برای انتخابات است تا با دوگانه صلح و جنگ بخشی از آرا را دریافت کنند، در صورتی که موضع وزیر امور خارجه کشور ما باید پیروی سیاست کلان انقلاب اسلامی «نه جنگ و نه مذاکره» باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود زمانی که رهبری فرمودند نه جنگ نه مذاکره، وزیر خارجه نباید فضایی ایجاد کند که دشمن بتواند امتیاز بگیرد و یا از در نقطه‌ضعف وارد شوند، این رفتار در سیاست خارجی ما طبق قانون اساسی کشور قابل پذیرش نیست.

نصری با تأکید بر این‌که وزارت خارجه باید مجری سیاست‌های کلان انقلاب بخصوص بخش خارجی باشد، خاطرنشان ساخت: دیدیم که طرفین آمریکایی و اروپا در برجام به ایران خیانت کردند و تعهدات ملزم شده را انجام ندادند.

حرف از مذاکره دوباره پالس فشارهای بیشتر به دشمن است

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: ایران طبق شرایطی برجام را پذیرفت اما دیدیم که تحریم‌ها بیشتر شد و صنعت هسته‌ای را متوقف کردند، در این شرایط دم از گفت‌وگو و باز بودن درهای مذاکره دوباره زدن به دشمن پالس می‌دهد که نقطه‌ضعف ما این است تا دشمن هم از آن استفاده و تحریم اقتصادی را بیشتر کند.

وی با بیان این موضع که این تفکر در این شرایط به دشمن القا می‌شود که هرچه فشار بیشتری به ایران بیاورد، ایران هم کوتاه می‌آید، تصریح کرد: در صورتی که گوش دولت باید شنوای سیاست‌های کلان نظام و عمل بر آن باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر