۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۲۱۲۳
یک شبکه روسی به نقل از تحلیلگران تصریح کرد که اقدامات اخیر ایران نتیجه فشارهای آمریکا و انفعال کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام بوده است.

به گزارش پایداری ملی، تحلیلگران در گفت‌و‌گو با شبکه روسی «راشاتودی» در خصوص توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز اعلام کردند که این رخداد نمایانگر به پایان رسیدن صبر ایران از انفعال بیش از یکسال اروپا از زمان خروج واشنگتن از برجام بوده است.

عصر روز گذشته (جمعه)، یک فروند نفتکش انگلیسی به نام «استنا ایمپرو»، هنگام عبور از تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توسط یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

«حامد موسوی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با راشاتودی تصریح کرد، قبل از ماه می امسال، ایران با وجود تحریم‌های آمریکا و  ناامیدی از ناکامی اروپا در جبران خساراتی که منجر شده بودند، خویشتنداری زیادی از خود نشان داد و در نهایت صبر ایران لبریز شد.

این استاد دانشگاه تهران به بدعهدی واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور در عمل به وعده‌هایشان ذیل برجام گفت:‌ «تهران برای مدت یکسال هیچ اقدامی انجام نداد و به امید آنکه کشورهای اروپایی در خصوص نوعی از ساز و کار....به توافق برسند که طبق آن به ایران اجازه یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌ها را بدهند، به برجام پایبند بود».

وی سپس به کاهش تعهدات ذیل برجام ایران در نتیجه بدعهدی آمریکا و همپیمانان اروپایی این کشور ادامه داد که ایران قصد دارد نه تنها به انگلیس بلکه «به طور خاص به آمریکایی‌ها» این پیام را القا کند که تهران «ابزار و قدرت پاسخگویی به فشارها و تهاجمات را دارد». اقدامات ایران همچنین پاسخی به ساختار نظامی آمریکا در غرب آسیا است.

«عباس اصلانی» روزنامه‌نگار ایرانی و کارشناس غرب آسیا، خروج آمریکا از برجام و «انفعال اروپایی‌ها» را علت به وجود آمدن بحران کنونی در منطقه دانست.

وی ادامه داد: «آنچه که ممکن است ترامپ به دنبال آن باشد، یک حمله کوتاه و سریع علیه این کشور (ایران) است اما ایران از طریق کانال‌هایی تضمین کرده است که اگر آمریکا به این کشور حمله کند، جنگ سریع (و کوتاه) نخواهد بود».

این تحلیلگر سپس تصریح کرد: «یک جنگ تمام عیار در منطقه رخ خواهد داد که بسیار خونین و پرهزینه خواهد بود».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. علاوه بر این، مقامات آمریکایی مدت‌ها است که از «فشار حداکثری» علیه ایران صحبت می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فشارها بر ایران را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق اتحادیه اروپا در تأمین عواید وعده‌داده شده برجام، اعلام کرد که از این پس سقفی برای میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد و آب سنگین خود قائل نیست. ایران همچنین به طرف‌های برجام ۶۰ روز فرصت داده تا به وعده‌های خود عمل کنند، در غیر اینصورت تهران غنی‌سازی با غنای بالاتر را از سر خواهد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر