۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۴۳
اعضای جدید حقوقدان شورای نگهبان با رای نمایندگان مجلس انتخاب شدند که مروری بر زندگینامه و سوابق آنها خواهیم داشت.
به گزارش پایداری ملی، در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی که با دستور کار انتخاب سه نفر به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه برگزار شد، وکلای ملت پس از استماع اظهارات کاندیداهای معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه، به محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف رای مثبت دادند.

محمد دهقان 230 رای، محمدحسن صادقی مقدم 181 رای و هادی طحان نظیف 156 رای نمایندگان را کسب کردند.

در ادامه به بررسی زندگینامه و سوابق حقوقدان‌های جدید شورای نگهبان خواهیم پرداخت:

** محمد دهقان؛ از کمیسیون حقوقی قضایی به شورای نگهبان

محمد دهقان، متولد دی ماه سال ۱۳۴۱ در شاندیز مشهد است. او سابقه  ۲۲ ماه حضور در جنگ تحمیلی را دارد و در حالی‌که فرمانده گردان مهندسی رزمی سپاه مریوان را در سن ۲۲ سالگی بر عهده داشت به اسارت مزدوران رژیم بعثی درآمد و 64 ماه در اسارت بود. او فارغ‌التحصیل رشته حقوق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دکترای تخصصی حقوق خصوصی از دانشگاه تهران است.  

عضویت 12 ساله در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه مجلس، مسئولیت‌های مختلف در بسیج دانشگاه تهران و ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور در سوابق فعالیت‌ها و کارنامه‌ها اقداماتش در دوران دانشجویی و پس از آن وجود دارد. ضمن اینکه تأسیس خبرگزاری دانشجو (SNN) یکی دیگر از فعالیت‌های وی در عرصه فکری و سیاسی بود.

سه حقوقدان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

دهقان به اذعان اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی ازجمله افراد موثر در مباحث حقوقی در مجلس است و در همین راستا طرح‌های متعددی تهیه و تدوین کرده است.

طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان و طرح رسیدگی به اموال مسئولان از جمله طرح‌های دهقان در زمان حضور در خانه ملت است.

در سال ۱۳۸۲ دهقان با رأی مردم به عنوان نماینده شهرستان‌های چناران و طرقبه‌ شاندیز وارد مجلس شد. او نماینده دوره‌های هفتم و هشتم و نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. 

** محمد حسن صادقی‌مقدم

محمدحسن صادقی مقدم دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1373، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1367 و مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران در سال 1364 است. او اکنون عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

* تالیفات

وی دارای تالیفاتی در حوزه کتاب با عناوین « فرآیند رسیدگی به تخلفات اداری و نقش حراست ها در آن»، « آیین رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت»، « حقوق بیمه (کلیات عقد بیمه)»، «مجموعه قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی.» و «آیین رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی با تجدید نظر و اضافات.» است.

سه حقوقدان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

چاپ چندین مقاله علمی - پژوهشی در نشریات بین المللی و همچنین نشریات داخلی از دیگر سوابق این نامزد عضویت در شورای نگهبان است.

** هادی طحان نظیف؛ از شهر موشک‌ها تا شورای نگهبان

هادی طحان نظیف متولد 1361 در دزفول، شهر موشک ها است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه است.

جوان ترین حقوقدان معرفی شده برای عضویت شورای نگهبان، پیش از این مسئولیت هایی همچون  دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او نزدیک به 10 سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه های شورای نگهبان دارد.

سه حقوقدان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

طحان نظیف همچنین 18 عنوان کتاب و بیش از 30 عنوان مقاله علمی در موضوعات حقوقی دارد. تدریس در موضوعات «حقوق اساسی»، «حقوق اداری»، «حقوق برنامه و بودجه» و «بررسی و تحلیل مکاتب فلسفی و کلامی حقوق عمومی»  و سخنرانی در نشست های علمی و حقوقی از دیگر سوابق علمی اوست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر