۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۹۱۷
دبیر کل سازمان ناتو گفت که این سازمان به اقدام روسیه مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های میانبرد، واکنشی موثر نشان خواهد داد.
به گزارش پایداری ملی، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان به اقدام روسیه در خروج از پیمان منع موشک‌های میانبرد (INF) واکنش نشان خواهد داد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، استولتنبرگ در این مورد گفت: «اگر روسیه از پیمان منع موشک‌های میانبرد خارج شود، ناتو با اقدامی بازدارنده و موثر به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.»

دبیر کل ناتو دیروز هم در مطلبی در یکی از روزنامه‌های آلمان از مسکو خواسته بود که از آخرین فرصت موجود استفاده کند و گفته بود: «ما درباره تحولات در ارتباط با توافق INF که می‌تواند روز دوم آگوست (۱۱ مرداد) منقضی شود، نگرانیم. روزهای آتی آخرین فرصت برای مذاکره و گام‌های ضروری به منظور حفظ این ساز و کار مهم در جهت امنیت اروپاست.»

این در حالی است که آمریکا در ادامه خروج خود از مجموعه‌ای از معاهدات بین‌المللی، اعلام کرده دیگر به این پیمان پایبند نیست. اول فوریه سال جاری میلادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، تعلیق INF‌ از سوی آمریکا را اعلام کرد و گفت شش ماه به روسیه زمان می‌دهد تا با این پیمان منطبق شود. یک روز پس از این اقدام آمریکا، روسیه نیز این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد واشنگتن باید تمایل خود برای مذاکره‌ای برابر و بنیادین را نشان دهد.

هرچند واشنگتن خروج از این پیمان را با ادعای عدم پایبندی مسکو انجام داده، اما برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف واقعی این اقدام مقابله با توان موشکی چین است. مقام‌های آمریکایی حتی به صراحت از چین خواسته‌اند که به این پیمان بپیوندد، اما پکن این خواسته را رد کرده است.

چندی پیش «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود: «مسکو به هر اقدام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برابر تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق پیمان موشکی ۱۹۸۷ واکنش نشان می‌دهد.»

دومای روسیه (مجلس سفلا) چندی پیش لایحه مرتبط با تعلیق معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) با آمریکا را تصویب کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر