۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۱۹۰۰
مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: اتفاقی که در خصوص وضعیت حجاب یا کلان‌تر در حوزه زنان در کشور ما افتاده است، انفعال در برابر تهاجم فرهنگی غرب نسبت به استقلال فرهنگی و سیاسی کشورمان است.
به گزارش پایداری ملی، حوریه حاج‌حسنی اظهار کرد: در نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی آن‌چه را که به عنوان نقش زن می‌توان از منظومه فکری رهبران انقلاب استخراج کرد ایفای یک نقش بی‌بدیل و ضروری در این تمدن‌سازی است.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: در تفکر اسلامی تعریف شده از سمت شخص امام خمینی(ره) که در نوع پرداخت به مقوله زن از جهت نو بودن نگاه واقعاً کم‌نظیر است علاوه بر جدی بودن ایفای نقش در خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن، حضور در اجتماع و تأثیرگذاری در معادلات اجتماعی نیز با همان جدیت پیگیری می‌شود.

نقش بالاتر زنان در جامعه از نگاه امام خمینی

وی تأکید کرد: حضرت امام(ره) با تکیه بر منطق اسلامی نقش زنان را در جامعه بالاتر از نقش مردان قلمداد کرده و می‌فرمایند که «بانوان علاوه بر این‌که خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خود تربیت می‌کنند».

حاج‌حسنی خاطرنشان کرد: آن‌چه این‌جا مورد اهمیت است الزامات این حضور فعال، پرشور و پویا در اجتماع است، الزاماتی که مقدمات حضور اجتماعی زنان را در بستری امن فراهم کرده و فعالیت آزاد را برای بانوان میسر می‌کند.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: آن‌چه که معمولاً در باب تفاوت نگاه اسلام به زن و نگاه غرب به زن تبلیغ می‌شود وجود یا عدم وجود این الزامات است در حالی که اختلاف این دو نگاه به ایدئولوژی دو مکتب برمی‌گردد و الزامات در  تناسب با ایدئولوژی‌ها وضع می‌شوند.

وی در ادامه مطرح کرد: با توجه به جلوه‌های حضور زنان در طول تاریخ و از صدر اسلام تاکنون و نمود آن در شاخص‌های تمدن اسلامی این تفاوت کاملاً مشهود است، تفاوت‌های ایدئولوژیک هر تمدن منجر به لوازمی می‌شوند و ترسیم از زن را در تمدن‌های خود متفاوت ارائه می‌دهند و بر سبک زندگی او اثر مساعد یا غیرمساعدی می‌گذارند.

نادیده انگاشتن هویت زن در تمدن غرب

حاج‌حسنی با اشاره به این‌که از آسیب‌های جدی تمدن غرب نادیده انگاشتن هویت زن است، گفت: غرب باید بداند زن ابزار نیست بلکه نقش‌آفرین است، البته زن صدر اسلام هم زنی است که دوران مظلومیت زنان را درک کرده، ظلم و ستم‌های بسیاری تحمّل کرده و محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیاری را شاهد بوده است و ظهور اسلام است که او را از محرومیت و مظلومیت به کرامت و عزّت می‌رساند و می‌تواند از بهترین الگوهای زن مسلمان در عرصه فعّالیت‌های اجتماعی باشد.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با بیان این‌که از جمله زنان نامدار صدر اسلام حضرت خدیجه(س) همسر رسول خدا بود، عنوان کرد: در روزگاری که جاهلیت بر دل‌های مردم عرب حکمرانی می‌کرد و اسلام هیچ پایگاهی نداشت، وی نخستین کسی بود که نور اسلام را به دل خویش راه داد؛ مشارکت زنان در جهاد، حضور زنان در میدان جنگ و نبرد در تاریخ صدر اسلام نشان آن است که زنان نیز در راه خدا قیام می‌کردند و در میدان‌های جنگ و جهاد همیشه حاضر و آماده بودند.

وی حضرت فاطمه زهرا(س) را از دیگر بانوانی دانست که از صدر اسلام پا به پای پیامبر(ص) تلاش کرد و با مخالفان به مبارزه پرداخت و ابراز کرد: حضور و سخنان او در ماجرای «سقیفه» و «فدک» نمایانگر حضور او در صحنه اجتماع و سیاست است.

چارچوب‌های دقیق رفتاری از الزامات حضور زن در اجتماع 

حاج‌حسنی تأکید کرد: از نمونه‌های حضور اجتماعی و سیاسی زنان در بستر تاریخ مصداق برای طرح شدن بسیار است اما با توجه به نکاتی که مطرح شد می‌توان گفت یکی از الزامات و شرایط مهم و اساسی فعالیت اجتماعی زن و حضور وی در صحنه‌های گوناگون، چارچوب‌های دقیق رفتاری است.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که قرآن کریم نیز در آیه 35 سوره احزاب بر این مطلب تأکید کرده است که «هرگاه از ایشان (زنان پیامبر) چیزی خواستید، از پشت پرده و حایل طلب کنید»، اذعان کرد: قرآن با ارائه الگوی رفتاری به راهنمایی در این زمینه پرداخته است.

وی تأکید کرد: طبق این نگاه از قرآن واضح است که فعالیت‌های اجتماعی زنان و حضور آنان در جامعه، زمینه ارتباط بین زن و مرد را بیشتر می‌کند و این ارتباط و اختلاط بین زن و مرد گاه آسیب‌هایی در پی دارد؛ پس زنان و مردان اگر بخواهند جامعه خود را به سعادت و موفقیت نزدیک کنند، باید در این امر عفاف پیش گیرند و از افراط و تفریط دوری کنند. 

وجوب حجاب، محکم‌ترین دلیل حضور زن در اجتماع

حاج‌حسنی در ادامه بیان کرد: از دیگر شرایط لزوم حضور یا عدم لزوم حضور زن در جامعه و فعالیت‌های گوناگون او در اجتماع، نحوه پوشش به عنوان جلوه‌گاه ظاهر و باطن انسان است مسأله‌ای که ارتباط نزدیک با حجاب دارد.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان همچنین اظهار کرد: لزوم و وجوب حجاب، بهترین و محکم‌ترین دلیل حضور زن در اجتماع است، پوشش دینی نه تنها بند و حصار و مایه محدودیت نیست، بلکه نشانه حرمت و حیثیت زن و موجب مصونیت اوست.

وی همچنین با اشاره به آیه 59 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر(ص) و طرح الزامات و نحوه رعایت حجاب در جامعه افزود: حضور زن در اجتماع باید آمیخته به وقار و متانت باشد؛ یکی از مسائلی که اسلام آن را شوم و ناپسند می‌داند شوخی و لهو و لعب بین زنان و مردان است که آثار سوء بسیاری در جامعه دارد، بنابراین زن و مرد باید موازین اسلامی را رعایت کنند و با وقار و متانت در محیط کار و جامعه حضور یابند و از گفت‌وگوهای بیهوده و باطل بپرهیزند؛ این نیز یکی دیگر از الزامات است که بعد از فرهنگ کار اجتماعی در این نحوه از ارتباط نیز نهفته است. 

انفعال در برابر تهاجم فرهنگی غرب در حوزه حجاب

حاج‌حسنی خاطرنشان کرد: در نگاه اسلام انسان فقط در رابطه با خودش تعریف نمی‌شود و مجموعه‌ای از روابط و تأثیری که بر دیگران می‌گذارد سعادت یا شقاوت انسان را مشخص می‌کند در حالی که در تفکر غرب شما فقط با انسانی روبه‌رو هستید که به هیچ یک از روابط خارج از منافع خود پایبند نیست.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: الزامات منطبق با نگاه اول در روابط انسان‌ها با یکدیگر و بر پایه احترام به انسان‌ها شکل می‌گیرد و در واقع باعث ایجاد قوانین، حقوق و تکالیف می‌شود که انسان‌ها در رابطه با یکدیگر حقوق و تکالیفی دارند و در تفکر دوم الزامات بر اساس لذات و آزادی انسان وضع می‌شوند هرچند که این آزادی مانع کمال و مخل روابط اجتماعی باشد.

وی اضافه کرد: اتفاقی که در خصوص وضعیت حجاب یا کلان‌تر در حوزه زنان در کشور ما افتاده است، انفعال در برابر تهاجم فرهنگی غرب نسبت به استقلال فرهنگی و سیاسی کشورمان است.

موضع فعال در برابر یک تهاجم فرهنگی باید از جنس فرهنگ باشد

حاج‌حسنی تصریح کرد: باید به این مسأله توجه شود که موضع فعال در برابر یک تهاجم فرهنگی باید از جنس فرهنگ باشد بنابراین بعضاً برخوردهای قهرآمیز جز کمرنگ کردن اعتماد عمومی حاصل دیگری به همراه ندارد ضمن این‌که برگزاری تجمعات در حمایت از حجاب هم با وجود ابعاد رسانه‌ای مناسبی که دارد، تقلیل ترویج فرهنگ حجاب به اقدامات فردی است که مواجب بگیر کنگره آمریکاست؛ هیچ‌کدام از این اقدامات را حداقل در جامعه اسلامی که رابطه بین مردم و حکومت رابطه کاملاً شفافی است، نمی‌توان موضع فعال حاکمیت در این مسأله پنداشت.

مسؤول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: عینیت بخشیدن به آن‌چه اسلام ترسیم کرده است و در صحبت‌های حضرت امام به عنوان بنیانگذار این نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب وجود دارد موضع فعالی در برابر این تهاجم همه‌جانبه است.

الگوسازی از زن مستقل مسلمان گامی برای حل چالش حجاب

وی با بیان این‌که برای حل چالش پیش روی جامعه در حیطه زنان جز الگوسازی از زن مستقل مسلمان راه دیگری وجود ندارد، عنوان کرد: شاهد هستیم که دیگران در معارضه با انقلاب سعی می‌کنند از عنصر زنان کارآمد استفاده کنند؛ جبهه انقلاب هم زن کارآمد، سخنور و نویسنده کم ندارد اما به مراتب در ایجاد و فراهم کردن بستر فعالیت اجتماعی زنان کم‌کار است و حتی برنامه‌ریزی صحیحی هم ندارد البته اگر نگوییم بی‌دغدغه است. 

حاج‌حسنی در پایان گفت: ما معتقدیم جمهوری اسلامی با توجه به نقشی که برای زن قائل است برای حرکت در مسیر تمدن‌سازی باید به احیای هویت زن و بازآفرینی قالب اثرگذاری آن در جامعه بپردازد، البته در راستای این الگوسازی نقش و وظیفه معاونت امور زنان ریاست جمهوری، کمسیون زنان مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و... هم باید مورد سؤال و مطالبه جدی تشکل‌های دانشجویی قرار بگیرد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر