۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۸۲
وزارت دفاع آمریکا درباره موضوع تحریم احتمالی چین در صادرات عناصر کمیاب به آمریکا وارد عمل شده و به شرکت‌های معدنی این کشور دستور داده است تا به سرعت طرحی را برای تامین این مواد در داخل این کشور ارائه دهند.
به گزارش پایداری ملی، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از ترس تهدید چین به تحریم صادرات عناصر کمیاب زمین به این کشور، به تکاپو افتاده و قصد دارد از توانایی‌های شرکت‌های معدنی داخل آمریکا برای تامین این مواد کمک بگیرد.

پکن تهدید کرده است که این احتمال وجود دارد که در ادامه جنگ تجاری با آمریکا صادرات برخی عناصر کمیاب و نادر زمین که از قضا برای بسیاری از صنایع حیاتی هستند را تحریم کند.

ارتش آمریکا از شرکت‌های معدنی خواسته است تا در مدت زمان بسیار کوتاه شاید چند هفته طرح خود را برای تولید این عناصر در داخل آمریکا، ارائه دهند.

پنتاگون همچنین از شرکت‌های معدنی آمریکا خواسته است تا نیاز خود به این عناصر را اعلام کنند.

در واقع پنتاگون خواستار پاسخ سریع این شرکت‌ها شده و به آنها تا آخر جولای فرصت داده و البته ممکن است پس از دریافت بازخورد شرکت‌های معدنی، پنتاگون به سمت حمایت مالی از تولید یا استخراج عناصر کمیاب داخل آمریکا روی بیاورد. 

دستپاچگی پنتاگون در این زمینه کاملا قابل درک است چرا که آمریکا برای تامین نیاز خود به عناصر کمیاب به شدت به چین وابسته بوده  و در حال حاضر با این کشور در جنگ تجاری به سر می‌برد.

17 عنصر کمیاب و نادر وجود دارند که برای آمریکا بسیار حیاتی هستند و این کشور با تولید قطعات با فناوری بالا و برخی تجهیزات نظامی که در تولید جنگنده کاربرد دارند به آنها نیاز دارد.

از دیگر کاربردهای عناصر نادر استفاده از آنها در تولید سلاح‌های نقطه‌ زن و دیگر قطعات الکترونیکی است.

آمریکا زمانی خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان عناصر کمیاب زمین بود اما مدت‌هاست که این جایگاه را از دست داده است و ممکن است سال‌ها طول بشکد تا آمریکا بتواند در این زمینه با چین رقابت کند.

چین حدود 30 درصد کل ذخایر عناصر کمیاب زمین را در اختیار داشته و حدود 80 درصد نیاز جهان به این عناصر را تامین می‌کند.

80 درصد عناصر کمیاب مورد استفاده در آمریکا بین سال‌های 2014 تا 2017 نیز از چین وارد شده است.

چین از ماه می صادرات عناصر کمیاب به آمریکا را کاهش داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر