۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۸۷۲
وزیر خارجه فنلاند هرچند گفت این کشور از ساز و کار موسوم به «اینستکس» حمایت می‌کند، اما باز هم مدعی شد که ایران باید همچنان به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.
به گزارش پایداری ملی، «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند روز دوشنبه گفت این کشور از تسهیل تجارت با ایران از طریق ساز و کار موسوم به «اینستکس» حمایت می‌کند. وی البته بار دیگر گفت ایران باید همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

وی که در بروکسل و پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ایران گفت: «قطعا مهم است که ایران به تمام قوانین برجام پایبند بماند. و قطعا ما از اخباری که در مورد غنی‌سازی و میزان آن منتشر شده و موارد دیگر، نگران هستیم.»

هاویستو که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد، افزود: «در عین حال، فنلاند از روند اینستکس حمایت می‌کند».

فنلاند هرچند از کشورهای شریک در راه‌اندازی اینستکس نیست، اما هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به این ساز و کار که ادعا می‌شود هدف از آن تسهیل تجارت با ایران است، می‌پیوندد.

با وجود آنکه بیش از یک سال است که آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، تلاش کرده روابط تجاری بین‌المللی ایران را قطع کند، اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تنها به طریق صدور بیانیه و اعلام تأسیس اینستکس که آن هم فعلا به اقلام غذایی و دارویی محدود است، بسنده کرده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تأکید کرد که اگر اروپایی‌ها می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، باید برای این کار «سرمایه‌گذاری» کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر