۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۱۸۲۰
احداث خط لوله بین فازی، نه تنها امکان انتقال گاز تولیدی فاز 14 به واحدهای پالایشی در مدار بهره برداری و جبران تأخیر در بخش خشکی این فاز را محقق می کند، بلکه یک امکان پدافند غیرعاملی است
به گزارش پایداری ملی، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به‌میزان دو میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (برابر با 56 میلیون مترمکعب) در روز در دست انجام است. به‌منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک به‌ظرفیت تولید 500میلیون فوت‌مکعب (حدود 14 میلیون مترمکعب) در روز در برنامه قرار گرفت.

در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به‌دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

روز گذشته سومین سکوی دریایی فاز 14 پارس جنوبی نیز در یک عملیات دقیق مهندسی، از روی بارج انتقال دهنده به روی جکت نقطه B فاز 14 نصب شد و این سکو نیز پس از گذشت یک ماه تا 45 روز (وابسته به آرام بودن آب و هوا و امکان کار در قلب خیلج فارس در فاصله 110 کیلومتری از ساحل عسلویه) و تکمیل عملیات نصب، هوک آپ و پیش راه اندازی، در شروع مهرماه سال جاری به تولید خواهد رسید.

با تولید گاز از سومین سکوی دریایی فاز 14 پارس جنوبی معروف به سکوی 14B ، به میزان 14.2 میلیون مترمکعب تولید روزانه گازغنی از مخزن این میدان مشترک در فاز 14 افزایش می یابد و تولید گاز در این پروژه به مرز 42 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

تا امروز، پیشرفت فیزیکی بخش دریایی فاز 14 به 92 درصد رسیده و برای تکمیل بخش دریایی این فاز، نیاز به تکمیل ساخت سکوی 14D، تکمیل حفاری های نقطه D فاز 14 و تکمیل لوله گذاری های دریایی برای ارسال گاز ترش تولیدی سکوهای 14B و 14D به محل پالایشگاه فاز 14 است.

طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی مجری طرح فاز 14، سکوی 14D هم اکنون در یارد صدرا با پیشرفت فیزیکی 93 درصدی در حال تکمیل است و تا پیش از پایان شهریورماه آماده ارسال به محل پروژه می شود.

همچنین لوله گذاری دریایی بین نقاط B و D تا محل پالایشگاه این فاز در خشکی، در حال تکمیل است و حفاری چاههای تولیدی در نقطه D نیز در حال انجام بوده و قرار است تا پایان شهریورماه تکمیل شود.

انتظار می رود در نخستین ماه پاییز امسال شاهد نصب سکوی 14D در محل پروژه باشیم و آنطور که تیم مدیریتی فاز 14 به وزیر نفت قول داده، تا پایان آذرماه با تولید 14.2 میلیون مترمکعب گاز غنی از سکوی 14D ، میزان تولید گاز در فاز 14 به 56 میلیون مترمکعب در روز رسیده و بخش دریایی این پروژه تا پیش از آغاز زمستان، تکمیل شود.

هم اکنون پیشرفت بخش خشکی فاز 14 که مهمترین بخش آن، احداث 4 واحد پالایشگاهی است، به 81 درصد رسیده و بهره برداری از هر 4 واحد به سال 99 موکول شده است.

از آنجایی که بخش دریایی این فاز از بخش خشکی پیشی گرفته، به منظور شیرین سازی گاز تولیدی فاز 14 ، امسال از ظرفیت های پالایشگاهی فازهای 12 و 13 استفاده می شود تا سال آینده پالایشگاه در بخش خشکی فاز 14 به مدار بهره برداری وارد شود.

خطوط لوله بین فازی بین فازهای 12 و 14 از قبل کشیده شده و از سال گذشته ارسال گاز غنی تولیدی سکوهای 14A و 14C به پالایشگاه فاز 12 در حال انجام است اما احداث خط لوله بین فازی، بین فازهای 14 و 13 هنوز به اتمام نرسیده و به عنوان یک پروژه مهم در حال انجام است.

احداث خط لوله بین فازی، نه تنها امکان انتقال گاز تولیدی فاز 14 به واحدهای پالایشی در مدار بهره برداری و جبران تأخیر در بخش خشکی این فاز را محقق می کند، بلکه یک امکان پدافند غیرعاملی است تا اگر در آینده به هر دلیلی یکی از واحدهای پالایشی از مدار خارج شود، بتوان گاز تولیدی را به واحدهای پالایشی سایر فازها برای شیرین سازی و ارسال به شبکه سراسری، انتقال داد.

یکی از خصوصیات بارز پروژه فاز 14 پارس جنوبی، تکیه بر توان داخلی است به طوری که در بخش طراحی، مهندسی و اجرا 100 درصد از توان داخلی استفاده شده و در بخش تأمین کالا نیز بین 60 تا 70 درصد در بخش های مختلف از تولیدات ایرانی استفاده شده است.

سکوهای فاز 14 پارس جنوبی که ابرسازه هایی سنگین به وزن حدود 2400 تن هستند، تماما توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده اند و عملیات پیچیده و دقیق مهندسی انتقال و نصب آنها نیز توسط مهندسان ایرانی انجام شده است.

محمد مهدی متوسلی زاده، مجری فاز 14 پارس جنوبی در خصوص سودآوری مالی ساخت این سکوها توسط متخصصان داخلی نسبت به ساخت آنها توسط شرکت های خارجی به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: برای ساخت هر سکوی فاز 14 پارس جنوبی، حدود 142 میلیون دلار هزینه شده، در حالی که اگر قرار بود این سکو توسط شرکت های خارجی ساخته شود، حدود 40 تا 45 میلیون دلار بیش از این رقم برای ما هزینه به دنبال داشت.

وی افزود: به عبارتی داخلی سازی سکوهای فاز 14 پارس جنوبی، به ازای هر کدام حدود 40 تا 45 میلیون دلار و برای 4 سکو، در مجموع حداقل 160 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه داشته است.

مجموع پیشرفت پروژه فاز 14 پارس جنوبی با احتساب بخش دریا و خشکی، به 84.5 درصد رسیده و این پروژه با تکمیل بخش دریایی در پاییز امسال و بخش خشکی در سال 99، قرار است تا پایان سال 99 به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گیرد و پرونده توسعه فاز 14 در پایان سال 99 بسته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر