۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۷۷۷
معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد هشدار داد: رشد جرایم مالی در بستر فضای مجازی نگران‌کننده است و آمار جرایم مالی سال گذشته 200 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

به گزارش پایداری ملی، گسترش فضای مجازی و ولنگاری فرهنگی موجود در آن زمینه جرم را افزایش داده است. در سال‌های اخیر با تصویب قوانین و دستگیری مجرمان فضای مجازی در بخش‌های اقتصادی، اخلاقی، امنیتی، کلاه‌برداری مالی، افشای اطلاعات خصوصی و خانوادگی و...اندکی در کنترل این فضا مؤثر بوده است ولی همچنان وجود افراد فرصت‌طلب و استفاده آزاد عموم جامعه از انواع پیام‌رسان‌های خارجی راه را برای مجرمان باز می‌گذارد.

تقویت فرهنگ عمومی جامعه از سوی متولیان فرهنگی کار دور از ذهنی نیست و به‌راحتی باکمی همت قابل‌اجرا خواهد بود.

 از طرفی نگارش دستورالعمل‌های اخلاقی خاص فضای مجازی و نیز آموزش نحوه برخورد با کلاه‌برداران مجازی و مفسدان اخلاقی برای همه اقشار جامعه به‌خصوص نوجوانان، جوانان وزنان در قالب پیام‌های کوتاه، پویانمایی، فراخوان ایده و... ازجمله راهکارهای حفظ این اقشار از افتادن در دام شیادان خواهد بود.

تأکید تکراری متولیان بر نگاه کلی به «ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای» که در تیتر اخبار و گزارش‌های این‌چنینی زیاد دیده می‌شود و عدم ارائه راهکارهای جزئی و عدم نگارش متون آموزشی بر اساس سطح سواد افراد حاضر در فضای مجازی از کودکان گرفته تا میان‌سالان و سالمندان راه را برای فرصت‌طلبان در این فضا باز می‌گذارد.

پلیس فتا و دادگستری در رسیدگی سریع به پرونده‌های فضای مجازی و انعکاس برخی از اخبار آن در سال‌های اخیر نشان‌دهنده عزم ملی در کنترل این فضا در بین مسؤولان دارد ولی اگر این کنترل، درونی و به دست مردم صورت نگیرد شاهد افزایش جرایم سایبری در استان یزد و در سطح ملی خواهیم بود.

وجود فضای معنوی و مذهبی مردم دارالعباده یزد گاهی منجر به پنهان‌کاری از گزارش به پلیس درزمینهٔ سوءاستفاده‌های اخلاقی شیادان و برخوردهای شخصی با این افراد می‌شود و یا مشغله زیاد افراد و اذعان بر حوصله دردسر نداشتن و یا بخشش و عبور افراد از جرایم سایبری به‌واسطه کلاه‌برداری‌هایی با مبالغ کم عملاً تخم‌مرغ دزدها را شتر دزد می‌کند.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده در اوایل امسال، در سال 97 قریب به 302 پرونده قضایی در خصوص فضای مجازی در استان تشکیل شد که این آمار در سال 1396 درمجموع 142 پرونده در ارتباط با جرائم فضای مجازی در یزد و شهرستان‌های تابعه استان گزارش‌شده است.

برای بررسی جرایم فضای مجازی، در گفتگو با محمدحسین رحیمی زاده معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد به برخی از این جرایم اشاره‌شده است.

آشنایی با آگهی کلاه‌برداران اینترنتی

رحیمی زاده اذعان کرد: مواردی در فضای مجازی که منجر به سوءاستفاده مالی از مردم شده است بر اساس آنچه در پرونده‌های دادگستری استخراج کرده‌ایم شامل فروش نرم‌افزارهای مکان‌یاب، شنود مکالمات، استخاره، فالگیری، دوست‌یابی و صیغه یابی بوده است.

 وی افزود: پرونده‌هایی را که کلاه‌برداران اینترنتی، اطلاعات بانکی مردم یزد را سرقت کرده‌اند شامل آگهی‌های استخدام فوری، فروش سیم‌کارت رایگان، اینترنت رایگان، ویزای فوری، ثروتمند شدن در مدت کوتاه در یزد و ... به شمار می‌رود.

معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد، سایت «دیوار» و «شیپور» را ازجمله سایت های پربازدید معرفی کرد و افزود: پیشگیری از این نوع جرم تنها به‌وسیله کاربران قابل‌پیشگیری خواهد بود و مردم قبل از اینکه کالایی را تحویل بگیرند و یا تحویل دهند از پرداخت وجه و یا دریافت آن مطمئن شون چرا که این سایت‌ها آگهی‌های فروش را منتشر می‌کنند ولی اگر کسی برای خرید موردی را انتخاب کرد بعدا در زمان پرداخت‌ها باید از صحت عملکرد فروشنده مطمئن شود و پرداخت‌ها در قبال دریافت کالا باشد.

احتمال هک شدن صفحات اینستا گرام توسط کلاه‌برداران

رحیمی زاده، با هشدار نسبت به‌احتمال هک شدن صفحات اینستا گرام گفت: الآن در کلاه‌برداری‌های جدید با هک کردن صفحه اینستا گرام، به‌صورت جعلی خود را در قالب آشنا معرفی می‌کنند و می‌گویند من مقداری پول نیاز دارم و غافل از این‌که این صفحه جعلی است و مبالغ از حساب آنان خارج‌شده است.

 وی توصیه کرد: به‌راحتی قبل از انتقال وجه به افراد کلاه‌بردار با یک تماس تلفنی می‌توان از اصلی بودن عضو خانواده مطمئن شد و نباید بلافاصله با یک پیغام در فضای مجازی وجهی را به‌حساب دیگران واریز کرد.

معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ادامه داد: اخیراً بعضی کلاه‌برداران در یک تماس تلفنی با افراد خود را در پوشش مسؤول امور مالی یا حسابدار یک اداره و شرکت و معرفی کرده و از کارمند و کارکنان آن شرکت کلاه‌برداری کرده‌اند.

ساعات فعالیت کلاه‌برداران اینترنتی

رحیمی زاده اذعان کرد: فرصت‌طلبان از فرصت عصر، شب و یا روزهای تعطیل و تعطیلی بانک‌ها و مراکز دولتی برای کلاه‌برداری استفاده می‌کنند و راه پیشگیری از این موضوع در چنین روزها و ساعاتی تماس با پلیس فتا پیشنهاد می‌شود.

وی تصریح کرد: پلیس فتا در چنین مواقعی به‌سرعت و با هماهنگی قاضی رسیدگی کننده به جرایم فضای مجازی اقدام به مسدودسازی حساب می‌نماید.

معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد هشدار داد: وضعیت وقوع جرم در بستر فضای مجازی مناسب نیست چون فضای مجازی رها شده است و در زمینة جرایم مالی فضای مجازی سال گذشته نسبت به سال 96 افزایش نشان می‌دهد که اگرچه تعداد پرونده‌ها کم است ولی رشد آن زیاد بوده که نگران‌کننده است.

وجود کلاه‌برداری‌های شبکه‌ای در یزد

رحیمی زاده گفت: مرجع تعقیب و تحقیق در جرایم حوزه فضای مجازی داسرا می‌باشد و معمولا ابتدا پرونده در پلیس فتا تشکیل می‌شود.

وی در خصوص کلاه‌برداری شبکه‌ای اظهار کرد: کلاه‌برداری به‌صورت شبکه‌ای در سال 97 نسبت به سال 96 تعداد 147 پرونده به دادسرا واردشده است.

معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد، ادامه داد: جرایم مالی افزایش‌یافته است و سودجویان در تحصیل مال یا منفعت از طریق فضای مجازی وجوهی را از افراد می‌گیرند.

رحیمی زاده آمار جرایم مالی سال گذشته را با 200 درصد افزایش نسبت سال 96 اعلام کرد و افزود: این‌گونه کلاه‌برداری‌ها بیشتر از طریق دستگاه‌های خودپرداز و یا پیامک‌ها بوده است و یک روز تا 70 میلیون تومان از فردی کلاه‌برداری شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر