۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۱۷۷۰
روزنامه ایندیپندنت پیروی انگلیس در تقابل با ایران را مشابه دنباله‌روی این کشور از آمریکا در جنگ افغانستان و عراق خواند و تاکید کرد لندن وارد بازی خطرناکی شده است.
به گزارش پایداری ملی، روزنامه «ایندیپندنت» روز جمعه در مقاله‌ای نوشت، ناو جنگی دوم بریتانیا هفته آینده به ناو حاضر در آب‌های راهبردی خلیج فارس ملحق می‌شود. این در حالی است که  این کشور در آستانه حالتی از درگیری قرار گرفته است که تنها می‌تواند از تعداد محدودی از نیروهایش در این ناحیه استفاده کند و ممکن است به ادعای این روزنامه در صورت بروز اقدامی تحریک‌آمیز از سوی آمریکا، به هدفی برای اقدام تلافی‌جویانه ایران تبدیل شود.

این روزنامه نوشت، همین حالا نیز به نظر می‌رسد آمریکا پشت پرده توقیف کشتی نفتکش ایرانی حامل نفت برای سوریه باشد و جدی گرفتن این ادعا بسیار دشوار است که بریتانیا چنین اقدام تحریک‌آمیزی را فقط به‌خاطر درخواست مقامات «جبل‌الطارق» و به‌دنبال نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده باشد.

ایران خواستار آزاد کردن این نفتکش است و به بریتانیا هشدار داده وارد این بازی خطرناک نشود.

این روزنامه مدعی شد، «بریتانیا همین حالا هم درگیر این بازی خطرناک شده است» و ایران ممکن است اقدام علیه این کشور را که نایب آمریکا می‌داند، کم‌خطرتر از پاسخ مستقیم به آمریکا بداند.

در جنگ افغانستان و عراق به عاملیت واشنگتن نیز، بریتانیا وارد درگیری‌هایی شد که در آن‌ها تنها بازیگری خُرد محسوب می‌شد اما خطراتی که با آن مواجه بود هم اندازه با آمریکا بود.

برخی صاحب‌نظران نیز جنگ نفتکش‌ها در خلال جنگ ایران و عراق را در این زمینه یادآوری می‌کنند. با این تفاوت که اکنون آمریکا و انگلیس در موضع حداقلی و ایران در موضع مورد دفاع اکثریت قرار دارد.

از میان همان کشورهایی هم که از آمریکا و انگلیس حمایت می‌کنند، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، نمی‌توان چیزی بیشتر از هورا کشیدن از کناره‌های زمین بازی انتظار داشت. امارات متحده عربی نیز از همین حالا با پشت کردن به منازعات، درحال خروج نیروهایش از یمن است.

این روزنامه در ادامه افزود: «در حال حاضر امارات و چند کشور دیگر نسبت به رهبری رئیس‌جمهور ترامپ - خرابکار بزرگ - به عنوان تشکیل دهنده ائتلاف دچار تشکیک هستند و نسبت به اینکه او آن‌ها را در خلیج (فارس) به کدام سو می‌برد عصبی هستند».

همچنین نوشت، از دید بریتانیا، بحران خلیج فارس دارای نکات مشترکی با جانب‌داری انگلیس از آمریکا در جنگ عراق است. بریتانیا خود را به یک هدف مبدل می‌کند؛ بی‌آنکه بداند آمریکا او را به کدام سو می‌کشد و ترامپ و افسرانش تا چه حد برای یک جنگ در مقیاس محدود یا نبردی تمام عیار علیه ایران، آمادگی دارند.

از سوی دیگر استعفای «کیم داروک» سفیر بریتانیا در واشنگتن نشان داد قدرت اثرگذاری لندن در دولت ترامپ تا چه اندازه کم است.

این روزنامه مدعی شد از نگاه ایران، بحرانی کم فروغ و کمتر از حدود یک جنگ واقعی، می‌تواند گزینه بد حداقلی باشد و مانع از این شود که ترامپ با وضع تحریم‌های سنگین علیه تهران، منتظر بنشیند و شاهد تضعیف روز به روز این کشور باشد.

ایندیپندنت در انتهای مقاله خود نوشت:‌ «بریتانیا می‌گوید خواهان تنش‌زدایی است اما ایران ارسال دومین کشتی جنگی را برعکس چنین چیزی خواهد دید. همچنین این سوال وجود دارد که با نفتکش ایرانی که در حال حاضر توقیف شده چه باید کرد».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر