۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۱۷۵۳
معاون اجتماعی ناجا:
سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی بر ضرورت شناسایی و بررسی عالمانه پدیده‌های نوظهور و ارائه راهکارهای موثر و عینی تاکید کرد و گفت: امروزه جامعه با پدیده بی‌حجابی و نقض اخلاق و عفت عمومی توسط برخی افراد ناآگاه روبه‌رو است که متأسفانه با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه و الزامات قانونی همخوانی ندارد.
به گزارش پایداری ملی، سردار احمد نوریان در دومین روز از کارگاه مطالعات و تحقیقات اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ضمن گرامی داشت ایام با برکت دهه کرامت گفت: بحمدالله پس از سپری کردن سه دهه تجربه مطالعاتی و پژوهشی در عرصه اجتماعی پلیس و کاربردی شدن بخش قابل توجهی از این تحقیقات در بخش های مختلف نیروی انتظامی، لازم است با فراتحلیل تجربیات موجود و آینده پژوهی مستمر راجع به مسائل اجتماعی فراروی در ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته، اقدام به ارائه طرح های خلاقانه و اثربخش کنیم.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد: رویکرد ما به حوزه پژوهش مبتنی بر فرمایش رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب است که فرمودند؛ "از گذشته باید عبور و به آینده نگاه کنیم"؛ همچنین جمله کلیدی ایشان : دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است ضمن اینکه روی دیگر دانایی "توانایی" است.

معاون اجتماعی ناجا در قسمتی دیگر از صحبت های خود به استناد رهنمود مقام معظم رهبری گفت: در گام دوم انقلاب با عزم و اراده راسخ، سلامت اداری، قاطعیت و خدمت بدون منت به مردم به دنبال دستیابی به پلیس تراز انقلاب و تمدن اسلامی خواهیم بود.

وی در ادامه، مطالبه فرمانده نیروی انتظامی از معاونان، پلیس های تخصصی و فرماندهان انتظامی استان ها، دانشگاه علوم انتظامی امین، مرکز پژوهش های علوم انتظامی و بویژه مرکز راهبردی ناجا در تحقق انتظارات فرمانده معظم کل قوا را مطالبه حقی دانست و افزود: معاونت اجتماعی به عنوان یک معاونت بین بخشی است که باید توجهش به کلیت نیروی انتظامی و اجزاء آن باشد و همت کند تا سازوکارهای علوم اجتماعی، روانشناسی، حقوق، علوم ارتباطات و هنر را در پیشبرد ماموریت های ناجا مورد بهره برداری قرار داده و در این مجاهده علمی پیشگام شود.

سردار نوریان در ادامه گفت: با توجه به پیچیدگی فزاینده محیطی و شبکه ای شدن موضوعات، لازمه تداوم موفقیت پلیس، تحول همیشگی برای مواجهه عالمانه ، پیش نگر و جامع نگر به ویژه در حوزه های مأموریتی است.

سخنگوی ناجا با اشاره به تغییرات اجتماعی در دهه های اخیر و تأثیر آن بر امنیت اجتماعی گفت: یکی از پیشران های شتاب دهنده تغییرات مربوط می شود به تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی و پیدایش رسانه های نوین و اتفاقات جدیدتر که ناشی از ورود حکمرانی الکترونیک به عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حال وقوع و گسترش است و اگر تدابیر مقتضی در این حوزه اتخاذ نشود با تهدیدهای بسیار جدی که ناپایداری دولت و امنیت را به دنبال خواهد داشت روبه رو خواهیم شد که می طلبد در این حوزه مطالعه و برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی شود.

سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی همچنین بر ضرورت شناسایی و بررسی عالمانه پدیده های نوظهور و ارائه راهکارهای موثر و عینی تاکید کرد و توضیح داد: به طور مثال امروزه جامعه ما با پدیده بی حجابی و نقض اخلاق و عفت عمومی توسط برخی افراد ناآگاه و بعضا مغرض روبه رو است که متأسفانه با ارزش ها و هنجارهای جامعه و الزامات قانونی همخوانی ندارد.

وی در سالروز واقعه مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ به تشریح بخشی از این حادثه پرداخت و گفت: رضا شاه در سال ۱۳۱۳ به پیشنهاد محمدعلی فروغی، سفری ۴۰ روزه به ترکیه داشت، در بازگشت به تبع آتاتورک، ترویج فرهنگ غرب را در دستور کار خود قرار داد. تغییر کلاه مردها به کلاه شاپو و کشف حجاب زنان آن هم به صورت اجباری موجب تنش های زیادی در جامعه آن روز، حدود ۸۵ سال قبل، شد از جمله در مشهد، بعد از سخنرانی مرحوم شیخ محمد تقی بهلول که در مسجد گوهرشاد در دفاع از عفاف و حجاب صورت گرفت، حرم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام محاصره و به مسجد گوهرشاد حمله شد و تیراندازی به زوار مظلوم منجر به شهادت و زخمی شدن جمع کثیری شد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایستادگی مردم در برابر تحمیل ضدفرهنگ بومی و مستبدانه حکومت پهلوی اول را نشانه تدین و التزام عملی مردم نسبت به اعتقادات و ارزش های برگرفته از آن دانست و عنوان کرد: امروز هم به شکل دیگری با طراحی اتاق های فکر در غرب، استحاله فرهنگی و شکستن سدهای هنجارهای جامعه در دستور کار دشمن است.

سردار نوریان ادامه داد: روند گرایش به مدگرایی افراطی همراه با گسترش اباحه گری که بخشی از آن سازمان یافته است، منطبق با برنامه های ضدفرهنگی دولت ها و سازمان های خارجی و سند ۲۰۳۰ ترویج می شود.

سخنگوی ناجا همچنین اظهار کرد: پیمایش های محیطی نشان می دهد که این رفتارها عمدتا ناشی از تضاد و تعارض سیاسی نیست بلکه از یک طرف به واسطه کم کاری در حوزه ترویج فرهنگ اصیل بومی و از طرف دیگر تبلیغ گسترده سبک زندگی غربی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی است. بنابراین در این راستا ضرورت دارد دستگاه ها و نهادهای عمومی در حوزه فرهنگ، اقدامات ایجابی موثری را در دو محور دنبال کنند.

سردار نوریان ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی که مبتنی بر تاریخ و اعتقادات زیست بوم ایرانیان از گذشته بسیار دور تاکنون و همچنین آگاه‌سازی عموم جامعه به ویژه جوانان نسبت به تبعات بسیار مخرب سبک زندگی غربی که موجب تزلزل نهاد خانواده و آسیب های اجتماعی چند وجهی می شود را دو محوری معرفی کرد که دستگاه ها و نهادهای عمومی در حوزه فرهنگ باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر