۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۱۷۱۹
مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در مصاحبه‌ای با انتقاد شدید از اقدام دولت ترامپ در خروج از برجام گفت که واشنگتن در حال اعمال روش غرق مصنوعی علیه ایران است.
به گزارش پایداری ملی،  «محمد البرادعی» مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم در سطح 4.5 درصد و فراتر از میزان 3.67 درصد در توافق هسته‌ای، هنوز تا غنی سازی 90 درصد مورد نیاز برای ساخت بمب فاصله طولانی دارد.

وی که با رادیو بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، افزود: «این اقدام فریاد برای دریافت کمک است. آنها فاصله بسیار زیادی با یک سلاح هسته‌ای دارند و یک تهدید فوری نیستند.»

مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: «این واکنشی نمادین از کشوری است که به دلیل تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا حتی نمی‌تواند دارو وارد کند.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد. (جزئیات بیشتر)

وی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای در حالی که فعال بود را فاقد منطق، مبنای قانونی و هرگونه عقل سلیم توصیف کرد.

البرادعی گفت: «آنها (آمریکا) در حال اعمال روش غرق مصنوعی علیه ایران هستند. آنها در حال غرق کردن ایران بوده و سپس به آنها نگاه می‌کنند و می‌پرسند بیاید بدون پیش شرط با یکدیگر مذاکره کنیم.»

وی که برنده جایزه صلح نوبل بوده در ادامه گفت: «هیچ کشوری تحت شرایط تحقیر آمیز حاضر به همکاری نیست.»

روش غرق مصنوعی یکی از انواع شکنجه‌هایی بود که آمریکا پس از اشغال عراق و افغانستان علیه مردم این کشورها استفاده می‌کرد.

در این روش، شکنجه‌گران آمریکایی مظنون را به میز خاصی می‌بستند و اقدام به ریختن آب بر بروی سر مطنون می‌کرد. سرِ مظنون در این شکنجه به گونه‌ای قرار می‌گیرد که فرد نمیتواند آب را تحمل کند و آب مستقیماً وارد مری شخص می‌شود. شکنجه گران آمریکایی آب را با دقت زیاد و به‌طور مداوم روی بینی ریخته می‌ریزند؛ در آب غرق می‌شوید اما قادر نیستید نفس خود را نگه دارید؛ احساس می‌کنید آب داخل دهان می‌شود و سپس متوجه می‌شوید آب کاملاً ریه‌های شما را فراگرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر