۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۱۷۱۴
سخنگوی پیشین وزارت خارجه با بیان اینکه ماندگاری برجام می‌تواند جایگاه بین‌المللی اتحادیه اروپا را ارتقا ببخشد، گفت: بقای برجام به اعتقاد اروپایی‌ها می‌تواند زمینه را برای مذاکره با ایران پیرامون موضوعات دیگری مثل فعالیت‌های منطقه‌ای یا برنامه دفاع موشکی باز کند.

به گزارش پایداری ملی، «سید محمدعلی حسینی» سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در ایتالیا درباره اهمیت توافق هسته‌ای برجام برای اروپا عنوان کرد: حتما این توافق برای اروپایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و هم به لحاظ سیاسی، امنیتی و هم از بعد اقتصادی برای آنها بسیار مهم است.

حسینی با ذکر این نکته که به لحاظ سیاسی اولا اروپا بعد از سال‌ها توانسته در یک تلاش جمعی و در قالب دیپلماسی چندجانبه بین‌المللی به دستاورد بزرگی برسد، اظهار داشت: حفظ این دستاورد دیپلماتیک برای اروپا ارزش و اهمیت اعتباری و حیثیتی دارد و ماندگاری آن می‌تواند جایگاه بین‌المللی اتحادیه اروپا را ارتقا ببخشد.

وی افزود: نکته دوم در این زمینه این است که بقای برجام به اعتقاد اروپایی‌ها می‌تواند از تنش‌های منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس و غرب آسیا کم کرده و همچنین زمینه را برای مذاکره با ایران پیرامون موضوعات دیگری مثل فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی یا برنامه دفاع موشکی باز کند.

به گفته حسینی این اعتقادی است که اروپایی‌ها از ابتدا داشتند که در صورت موفقیت برجام و پدیدار شدن آثار آن می‌شود در این حوزه‌ها نیز ایران را وارد مذاکره کرد.

سفیر اسبق ایران در رم گفت: محور سوم این است که دستیابی به این توافق هسته‌ای در صورت ماندگاری آن تا حد زیادی می‌تواند محور انسجام در بین 28 کشور اروپایی که وحدت و یکپارچگی آنها مدت‌هاست با خطراتی مواجه شده تلقی شود و لذا از این جهت هم برای آنها اهمیت دارد.

وی افزود: از لحاظ امنیتی اروپا بارها به این موضوع اشاره کرده که برجام را در چارچوب نظام منع اشاعه هسته‌ای می‌داند و آن را یک مانع جدی در قبال به اصطلاح بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران قلمداد و معرفی کرده و از این طریق توانسته یک تهدید امنیتی علیه اروپا را مهار و خنثی کند.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اروپایی‌ها معتقدند برجام و بقای آن و پایبندی ایران به مجموعه تعهدات قید شده در برجام، مانع رقابت‌های هسته‌ای در منطقه مهم آسیای غربی و خاورمیانه خواهد بود.

حسینی بیان کرد: از لحاظ اقتصادی اروپایی‌ها معتقدند که در قالب برجام می‌توانند در بازار بزرگ و پررونق ایران با جمعیتی بیش از 80 میلیون نفر حضور موفق و پرثمری داشته باشند و همچنین از طریق ایران می‌توانند دسترسی به بازار بیش از 300 میلیونی محیط پیرامونی کشورمان داشته باشند که مزیت‌های مختلفی دارد که در این مزیت‌ها می‌توانند شریک و سهیم شوند،‌ موضوع انرژی، حمل و نقل ایمن و ارزان و پروژه‌های مختلف توسعه و بازسازی و زمینه‌های مختلفی که وجود دارد و اروپایی‌ها تجربه خوبی در این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری دارند همه اینها حضور پر منفعتی را برای اروپایی‌ها رقم خواهد زد و از این جهات معتقدم حفظ برجام برای اروپایی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: اما همه اینها در حالی است که اروپا با توجه به مجموعه این اهداف یا آورده‌ها فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و آمادگی ندارد که هیچ هزینه‌ای را در قبال این منافع حیاتی بپردازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر