۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۷۰۹
استقبال پرشور و بدون انتقاد انجیلی های سفیدپوست از پرزیدنت ترامپ جزو حیرت انگیزترین تحولات دوران ترامپ محسوب می شود. چرا کسانی که برای «ارزش های خانوادگی» قداست قائل هستند این چنین مشتاق اعتبار دادن به مردی هستند که شخصیت و تاریخچه جنسی چنین شرم آوری دارد؟

به گزارش پایداری ملی، هفته پیش رالف رید موسس و رئیس «اتحاد ایمان و آزادی» خطاب به حاضرین گفت «هرگز هیچ کس نبوده که بیشتر از دونالد جی. ترامپ از ما دفاع و به خاطر ما مبارزه کرده باشد؛ هیچ کس نبوده که ما بیشتر از دونالد ترامپ به او عشق ورزیده باشیم. هیچ کس!»
از جهاتی حق با رید است، هیچ چهره سیاسی وجود ندارد که بسیاری از مسیحیان انجیلی بیشتر از دونالد ترامپ شیفته او باشند.
اخیرا از طریق ایمیل با یکی از چهره های طرفدار ترامپ گفتگویی داشتم که  روز 18 ژوئن در گردهمایی انتخاب مجدد رئیس جمهور در اورلاندوی فلوریدا شرکت کرده بود. (او به شرط ناشناس ماندن با من گفتگو کرد و دلیل او از این کار اجتناب از جنجال های شخصی یا شغلی بود.) او با تعداد زیادی از افراد حاضر در این گردهمایی که بسیاری از آنها مسیحی انجیلی بودند گفتگو کرده بود. این فرد به من گفت: «صادقانه بگویم، من نمی توانم  حمایت تزتزل ناپذیری را که آنها از  ترامپ به عمل می آورند باور کنم. یک احساس به شدت قدرتمند در این افراد وجود دارد که در حق او بی انصافی شده است. میلر نسبت به او بی انصافی کرده، رسانه ها نسبت به او بی انصافی کرده اند، نیروهای ضد ترامپ نسبت به او بی انصافی کرده اند. در این عده یک باور عمیق وجود دارد که اصلا و ابدا به اندازه ای که ترامپ لیاقتش را دارد به او اعتبار لازم داده نشده است.»

شرکت کنندگان در این گردهمایی به این فرد گفته بودند که عصر ترامپ «یک عصر معنویت محور» است. وقتی پرسیدم آیا منظور او از این حرف این است که به اعتقاد طرفداران ترامپ دست خدا پشت سر او قرار دارد یا نه، چه اکنون و چه در انتخابات – و در نتیجه اینکه دونالد ترامپ یک مرد خداست – او به من جواب داد «بله، تعدادی از این افراد می گفتند که اعتقاد دارند هیچ راه دیگری برای توضیح پیروزی های او وجود ندارد. روندی که با پیروزی او در انتخابات شروع شد و با نتیجه گیری گزارش مولر ادامه پیدا کرد. خیلی ها می گفتند که خدا او را انتخاب کرده و در حال محافظت از اوست.»

به نظر می رسد که این داده ها بی ربط نباشند. نرخ مقبولیت پرزیدنت ترامپ در میان پروتستان های انجیلی سفیدپوست 25 درصد بالاتر از سطح ملی است. و بر اساس یکی از پیمایش های مرکز تحقیقاتی پیو «نرخ مقبولیت ترامپ نزد پروتستان های انجیلی سفید پوستی که مرتبا در کلیسا حضور می یابند (یعنی هفته ای یک بار یا بیشتر)  از نرخ های انجیلی های سفیدپوستی که  معمولا به کلیسا می روند برابری یا تجاوز می کند.» در واقع در بازه زمانی جولای 2018 تا ژانویه 2019 در مقابل 65 درصد کسانی که  خیلی کم در مراسم مذهبی شرکت می کردند، نرخ مقبولیت ترامپ نزد انجیلی های سفیدپوستی که دست کم یک بار در هفته به کلیسا رفته بودند 70 درصد بوده است.

استقبال پرشور و بدون انتقاد انجیلی های سفیدپوست از پرزیدنت ترامپ جزو  حیرت انگیزترین تحولات دوران ترامپ محسوب می شود. چگونه گروهی که چندین دهه – و به خصوص در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون – اصرار داشت که این  شخصیت فرد است که اهمیت دارد و اینکه  صداقت و شرافت فردی یک جزء اساسی از رهبری ریاست جمهور محسوب می شود نه تنها  چشم خود را به روی  تخلفات اخلاقی و عرفی دونالد ترامپ بسته، بلکه پیوسته از او دفاع نیز می کند؟ چرا کسانی که  برای «ارزش های خانوادگی» قداست قائل هستند این چنین مشتاق  اعتبار دادن به مردی هستند که شخصیت و تاریخچه جنسی چنین شرم آوری دارد؟

بخشی از پاسخ را باید در این باور آنها جستجو کرد که آنها در یک کشمکش موجودیتی علیه یک دشمن شرور– نه روسیه، نه کره شمالی، نه ایران، بلکه لیبرال ها و چپ و آمریکایی - در گیر هستند. اگر شما به سخنان طرفداران انجیلی ترامپ (و غیرانجیلی ها نظیر مجری رادیویی مارک لوین) گوش کنید، خواهید دید که آنها صفت هایی را به کسانی که در جناح چپ قرار دارند اطلاق می کنند که به سادگی می توان آنها را برای توصیف یک رژیم استالینیستی مورد استفاده قرار داد.
پس بسیاری از مسیحیان انجیلی عمیقا از اتفاقی هراس دارند که با از دست دادن ترامپ برای آمریکا، فرهنگ آمریکایی و مسیحیت آمریکایی رخ خواهد داد. آنها معتقدند که اگر یک نامزد دمکرات ها بتواند به ریاست جمهوری انتخاب شود، هر چیزی که پیرامون ما وجود دارد بر سرمان آوار خواهد شد. 

بعلاوه وجود بسیاری از مسیحیان انجیلی مملو از عذاب و انزجار است، چرا که احساس می کنند  سال های سال فرهنگ نخبگان، آنها را مورد تمسخر، اهانت و بی احترامی قرار داده است. از نظر آنان ترامپ مردی است که نه تنها دستور کار آنها را در مسائلی چون دادگاه ها و سقط جنین به جلو خواهد برد، بلکه علیه کسانی که از نگاه آنها تهدیدی برای تمام چیزهایی هستند که می شناسند و به آنها عشق می ورزند،  بی رحمانه عمل خواهد کرد. برای تعداد فزاینده ای از انجیلی ها، بی حرمتی های ترامپ به کرامت انسانی افراد و بی رحمی ها او نه یک نقیصه بلکه یک مشخصه هستند. ترامپ  یک هفت تیر را به میدان مبارزه با کارد فرهنگی خواهد آورد و این برای آنها جذابیت دارد.

جری فالول جونیور رئیس دانشگاه آزادی یکی از بزرگ ترین دانشگاه های مسیحی در جهان، این معنا را به این شکل بیان می کند:  «محافظه کاران و مسیحیان باید  از انتخاب «آدم های خوب» دست بردارند. شاید آنها رهبران مسیحی بزرگی را بسازند، اما ایالات متحده به  جنگجویان خیابانی نظیر  دونالد ترامپ واقعی در تمام سطوح دولت نیاز دارد، در حالی که دمکرات های لیبرال فاشیست در حال بازی برای باقی ماندن هستند و بسیاری از رهبران جمهوری خواه مشتی احمق بیش نیستند!»
تمجید و تحسینی آنگونه که از ترامپ به عمل می آید هزینه های بسیار زیادی برای سیاست ما دارد، اما چیزی که برای من به عنوان یک فرد شخصا از همه دردناک تر است، این است که ایمان مسیحی در حال هزینه شدن به پای سیاست است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر