۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۸۴
یک پایگاه تحلیلی به تنش‌های اخیر لندن و واشنگتن اشاره کرد و نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا تنها به خاطر یک نزاع جزئی، نزدیک‌ترین دوست و همپیمان آمریکا را از خود رانده است.
به گزارش پایداری ملی، «کیم داروک» سفیر بریتانیا در ایالات متحده آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) تحت فشارهای دولت «دونالد ترامپ» مجبور به استعفا شد.

پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» با اشاره به تهدیدات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که تأکید داشت دیگر حاضر به همکاری با داروش نیست، نوشت، ترامپ به خاطر جزئی‌ترین نزاع، با موفقیت نزدیک‌ترین دوست و همپیمان آمریکا را از خود راند.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» روز یکشنبه هفته پیش ایمیل‌های محرمانه داروک را  از مکاتبات میان سفیر انگلیس و دفتر نخست‌وزیری این کشور فاش کرد و نوشت داروش در این مکاتبات، ترامپ را «بی‌منطق، دمدمی‌مزاج و ناکارآمد» توصیف کرده است.

انتشار این اظهارات خشم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را موجب شد. ترامپ ابتدا گفته بود اظهارات داروک را نخوانده است اما روز بعد موضع سرسختانه‌ای علیه سفیر لندن و حتی ترزا می نخست وزیر انگلیس گرفت. 

ترامپ در حساب توییتری خود با حمله به داروک و می، نوشت:  «من به ترزا می گفتم که چطور توافق (برگزیت) را پیش ببرد اما او روش احمقانه خودش را در پیش گرفت و قادر به انجام توافق نشد. این یک فاجعه است».

ترامپ همچنین داروک را «فردی بسیار احمق» خواند و تاکید کرد که دولتش دیگر با او همکاری نخواهد کرد.

بلومبرگ گزارش کرد، داروک باید آرامش خاطر داشته باشد زیرا برای بیان حقایق شغل خود را از دست داده است. این پایگاه سپس در انتقاد از افشای پیام‌های محرمانه داروک نوشت که این افشاگری به خودی خود، غیرمسئولانه بوده است، زیرا ارتباط صادقانه دولت‌های جهان را سخت‌تر می‌کند و گرچه اظهارات داروک دور از نزاکت بوده، اما بخشی از کار دیپلمات‌ها این است که توصیه‌های صادقانه‌ و ارزیابی‌های درستی از سیاستمداران و سیاست‌های خارجی در اختیار مافوق‌های خود قرار دهند.

طبق این گزارش، ترامپ قطعاً حرف‌های بسیار بدتری از کارکنان بخش خارجی آمریکا شنیده است و خود مشاوران ترامپ نیز پیش از این به ارزیابی‌های داروک از دولت آمریکا اعتراف کرده بودند.

بلومبرگ ادامه داد، اوضاع زمانی بدتر شد که ترامپ اعلام کرد که آمریکا دیگر با داروک همکاری نمی‌کند و «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا اعتراض خود را با این پیام توییتری نشان داد: «همپیمانان باید با احترام با یکدیگر برخورد کنند».

این گزارش سپس با استفاده از اظهارات توییتری هانت ادامه داد، ترامپ از این نکته مشهود هانت هیچ بهره‌‌ای نگرفته است و در قبال کانادا، مکزیک، آلمان و ژاپن و اتحادیه اروپا و ناتو، همچنان الگوی خود را تکرار می‌کند و به این حقیقت توجهی ندارد که ائتلاف‌ها در خدمت منافع آمریکا هستند؛ خواه در محدود کردن چین یا خواه در رفع درگیری‌های غرب آسیا.

بلومبرگ در پایان نوشت، نفاق به وجود آمده میان انگلیس و آمریکا بدون شک، آسیب‌زا است. ترامپ تنها به دلیل یک نزاع جزئی‌، نزدیک‌ترین دوست و همپیمانش را رانده است و در قبال آن چیزی به دست نیاورده است و در مجموع این اقدام آمریکا «منحصراً ناکارآمد» بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر