۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۸۱
دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد: 68 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 در مناطق شهری زندگی می کنند.
به گزارش پایداری ملی، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی جمعیت11 جولای 2019 برابر با 20 تیر‌ماه جاری گفت: انتظار می رود  68 درصد جمعیت جهان تا 2050 در مناطق شهری زندگی کنند.

متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

دستور کار 2030 برای توسعه پایدار همان برنامه جهانی به منظور آینده‌ای بهتر برای همه در یک سیاره سالم است. ما در روز جهانی جمعیت تصدیق می‌کنیم که این ماموریت در ارتباطی نزدیک با روند جمعیتی شامل رشد جمعیت، سالمندی، مهاجرت و شهر‌نشینی دارد.

با وجود این که جمعیت جهان به طور کلی رو به افزایش است، این رشد نامتوازن است. برای بسیاری از کشور‌های کمتر توسعه‌یافته جهان، چالش‌های توسعه پایدار با رشد سریع جمعیت و آسیب‌پذیری در برابر تغییرات اقلیمی همراه شده است.

کشور‌های دیگر با چالش پیری جمعیت، یعنی نیاز به ترویج یک سالمندی فعال و سالم و تامین حمایت اجتماعی کافی رو‌به‌رو هستند. از آن‌جا که روند شهر‌نشینی در جهان تداوم دارد، با 68 درصد جمعیت جهان که انتظار می‌رود تا 2050 در مناطق شهری زندگی کنند، توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی به طور فزاینده‌ای به مدیریت موفق رشد فضا‌های شهری بستگی خواهد داشت.

با مدیریت این روند جمعیتی، باید ارتباط میان جمعیت، توسعه و رفاه فردی را هم مورد شناسایی قرار دهیم. بیست و پنج سال پیش، در کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه قاهره، رهبران جهان نخست به شرح ارتباطات موجود میان جمعیت، توسعه و حقوق بشر، از جمله حق باروری پرداختند. آنان همچنین تصدیق نمودند ترویج برابری جنسیتی هم اقدامی درست است که باید انجام شود و هم یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها به سوی توسعه پایدار و بهبود رفاه همگانی است.

امسال روز جهانی جمعیت دعوتی به توجه جهانی به کار ناتمام کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه قاهره (ICPD) است.

با وجود پیشرفت در کاهش مرگ مادران به هنگام زایمان و بارداری ناخواسته، چالش‌های زیادی باقی است. در جای‌جای جهان ما شاهد واکنش‌های منفی به حقوق زنان، از جمله در خصوص خدمات بهداشتی ضروری هستیم. مسایل مربوط به بارداری هنوز علت اصلی مرگ در میان دختران 15 تا 19 سال است. خشونت مبتنی بر جنسیت که ریشه در نابرابری دارد، هم‌چنان آثار دهشتناکی به بار می‌آورد.

ماه نوامبر، اجلاسی در گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس قاهره در نایروبی برگزار خواهد شد. اینجانب دولت های عضو را تشویق می کنم در سطح عالی‌ترین مقامات شرکت کرده و تعهدات سیاسی و اقتصادی مستحکمی برای تحقق بخشیدن به برنامه عمل کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه ایجاد نمایند

در پیش گرفتن نگرش کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه فرصت‌های زیادی را برای آنان که نادیده انگاشته شده‌اند فراهم می‌آورد و به هموار کردن راه برای توسعه پایدار، منصفانه و فراگیر برای همگان کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر