۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۱۶۳۵
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ماهیت پدافند غیرعامل و بحران یکی نیست و دستگاه‌های اجرایی باید بین برنامه‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تمایز قائل شوند.
به گزارش پایداری ملی، سید کمال‌الدین میرجعفریان عصر سه شنبه در نشست کارگروه عمران و تاسیسات شورای پدافند غیرعامل استان خراسان جنوبی افزود: پدافند غیرعامل از تهدیداتی ناشی می‌شود که برخی اقدامات نظامی یا سایبری از لحاظ امنیت مورد هدف قرار دارد.

وی با بیان اینکه نسخه این دو باید متفاوت باشد گفت: بحران را می‌توان پیشگیری کرد اما در پدافند غیرعامل باید مسائل امنیتی نیز دیده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از همین رو برنامه‌ها و سناریوهای بحران و پدافند غیرعامل باید تفاوت داشته باشد چرا که در پدافند غیرعامل زمانی که حمله‌ای صورت می‌گیرد فرصتی نیست پس باید از قبل پیش‌بینی‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: به طور مثال زمان سیل اگر پل یا ابنیه‌ای آسیب دید می‌توان مسیر جایگزینی در نظر گرفت اما زمانی که دشمن حمله می‌کند و ابنیه‌ای مورد هدف قرار می‌گیرد هیچ کاری نمی‌تواند انجام داد لذا از قبل باید این پیش‌بینی وجود داشته باشد حتی شاید تهدید به حدی برسد که مجبور به تخریب جایی باشیم تا دشمن دسترسی پیدا نکند.

وی با اشاره به تفاوت تهدیدات طبیعی و پدافند غیرعامل برای تاسیسات شهری گفت: حتی سیستم‌های رایانه، نظام‌های مالی و اقتصادی نیز شامل پدافند غیرعامل می‌شوند و حتماً این موضوعات باید تفکیک و برای نوع خودش نسخه مربوطه پیچیده شود.

میرجعفریان در نظر گرفتن مکان‌های اسکان مناسب برای مواقعی که تهدید وجود دارد را مورد تاکید قرار داد و افزود: سیل تهدید امنیتی ندارد ولی وقتی حمله اتفاق می‌افتد معابر ناامن است پس نمی‌توان نسخه‌ای را که برای اسکان اضطراری سیل پیچیده شده برای زمان حمله هم در نظر داشت بلکه باید پناهگاه زیرزمین داشته باشیم که از لحاظ امنیت مشکلات را رفع کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی نیاز به بازنگری دارد گفت: مباحث آموزشی، مانور و برنامه‌ریزی باید تفکیک و با آمادگی بیشتر الزاماتی که برای این موضوعات است مجدد به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: طرح‌های جامع تفصیلی و پروژه‌هایی که می‌خواهد اجرا شود برای اخذ کمیسیون ماده ۲۳ به پیوست پدافند غیرعامل نیاز است تا تهدیدات در آن پیش بینی شده باشد.

وی بر اجباری شدن پیش بینی پدافند غیرعامل در طرح‌های دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: پروژه‌هایی که در مرزها قرار است اجرا شود نیز نیاز به پیش بینی لازم از لحاظ سنخیت با پدافند غیرعامل دارد حتی برای احداث یک جاده نیز باید بتوان شرایط را در زمان‌های خاص مدیریت کرد.

میرجعفریان با اشاره به طرح جامع پدافند غیرعامل استان افزود: کار مطالعاتی این طرح باید به صورت گزارش برای دستگاه‌های اجرای اطلاع رسانی و بازخورد آن سنجیده شود تا بتوان اقدام عملیاتی انجام داد.

وی تاکید کرد: مشاور طرح نیاز است مرحله به مرحله دستگاه‌های اجرایی را از روند کار آگاه کند تا پیش بینی‌های لازم در طرح دیده شود، جلسات کارگروه براساس تقویم زمانی تهیه و با دستورکارهای اجرایی از طرف دبیرخانه در سال ادامه یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از نیازهای اساسی استان خط انتقال سوخت است که باید توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری شود زیرا سیستم حمل و نقل تأمین سوخت از طریق کامیون‌ها در بلندمدت به نفع استان نیست.

وی با تاکید بر لزوم بررسی رعایت پدافند غیرعامل در انبار نفت جدید بیرجند و ارائه گزارشی از آن اظهار داشت: سیستم‌های مناسب اطفای حریق نیز باید پیش‌بینی و کیفیت آن بررسی شود.

میرجعفریان با بیان اینکه پدافند غیرعامل جزء لاینفک جایگاه‌های عرضه سوخت است گفت: بدون در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل به هیچ وجه اجازه بهره برداری به جایگاه عرضه سوخت نباید داده شود و در این خصوص شرکت نفت و شهرداری در صدور مجوز و پایان کار مسئولیت دارند.

وی درخصوص تردد نفت کش‌ها در معابر شهر نیز بیان کرد: باید این موضوع به صورت کتبی به رانندگان و صاحبان شرکت‌ها اعلام شود که به هیچ وجه نفتکش‌ها حق استقرار در معابر شهر ندارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: رونوشتی هم به شهرداری، پلیس راهور و دادگستری داده شود که اگر رانندگان این موضوع را رعایت نکردند اعمال قانون انجام گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص تردد سایر خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم نیاز به طرحی است که در همه شهرستان‌ها اجرا شود و در قالب بخش خصوصی در ورودی شهر پارکینگ‌هایی تعبیه کنند که ماشین‌ها الزام شوند در آن استقرار داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر