۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۱۶۲۲
رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با "الیور استون" گفت، آمریکا به توافقات بدست آمده در سال ۲۰۱۴ در جریان مذاکرات تلفنی وی با باراک اوباما (رئیس جمهوری وقت آمریکا) عمل نکرد، البته وی نمیخواهد جزئیات این توافقات را فاش کند.
به گزارش پایداری ملی، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با "الیور استون" کارگردان معروف آمریکایی برای فیلم مستند جدید وی با عنوان «در مبارزه بر سر اوکراین» اعلام کرد که ایالات متحده به بخشی از توافقات درباره اوکراین که بین مسکو و واشنگتن در زمان ریاست جمهوری "باراک اوباما" بدست آمده بود، عمل نکرد.

الیور استون در این مصاحبه یادآور شد، اطلاع دارد که در جریان حوادث «انقلاب میدان» در کی‌یف در سال 2014، مذاکرات تلفنی بین ولادیمیر پوتین با باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفته بود.

پوتین با خودداری از افشای جزئیات این مذاکرات که جنبه محرمانه داشته، توضیح داد: «شما می دانید که اوباما دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نیست، ولی مسائل خاصی هستند که ما نمی توانیم بطور علنی از آنها صحبت ‌کنیم. در هر صورت تنها می توانم بگویم که ما در رابطه با اوکراین توافقاتی داشتیم که در جریان مذاکرات تلفنی با رئیس‌جمهور اوباما حاصل شده بود و طرف آمریکایی آن را اجرا نکرد.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین در صحبت درباره حوادث رخ داده در جریان «انقلاب میدان» در سال 2014 در اوکراین، یادآور شد که وی اطلاع دارد که تک تیراندازانی از گرجستان در جریان این کودتای دولتی در کی‌یف حضور داشتند که با برنامه ریزی عامل اصلی درگیری بین نیروهای نظامی و مردم معترض شدند.

وی افزود: «رهبران آن زمان اوکراین از نیروهای ارتشی علیه مردم استفاده نکردند و نمی‌خواستند هیچ بهانه‌ای برای درگیری نظامی با مخالفان وجود داشته باشد. یانوکوویچ (رئیس جمهوری اوکراین در آن زمان) بارها گفته بود که حتی به ذهنش هم خطور نکرده که علیه شهروندان غیرنظامی این کشور، حتی مردمی که سلاح در دست داشتند دست به اقدام نظامی بزند.»

پوتین تاکید کرد که بهبود روابط بین روسیه و اوکراین غیرقابل اجتناب و ضروری است. وی با یادآوری این مسئله که جامعه تاریخی و مذهبی می تواند بعنوان یک مزیت قابل رقابت مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: «سرزمینی که در حال حاضر هسته اصلی اوکراین را تشکیل می دهد، به خاطر آنکه به جهان ارتدوکس تعلق داشته باشد و نه به جهان کاتولیک، به روسیه پیوست. در حالیکه در آن دوران جهان کاتولیک موفق شد لهستان را به سمت خود بکشاند. البته در طول زمان هویت کشورها تغییر می کند و مردم اوکراین چنین حقی را دارند. ولی پیوندهای بسیار زیادی همچنان بین روسیه و اوکراین باقی مانده است.»

رهبر روسیه افزود، دولت‌های کنونی در اوکراین نمی‌خواهند به روسیه نزدیک شوند، ولی وی اطمینان دارد که عقل سلیم بالاخره بر این تمایلات غلبه خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر