۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۷۶
محققان ژاپنی برای نخستین بار موفق به یافتن راهی برای دستکاری دی ان ای میتوکندری گیاهان شده اند که باعث افزایش باردهی آنها و نیز بارور شدن مجدد گیاهان نابارور می شود.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اصلاح دی ان ای گیاهان برای ارتقای باروری آنها پدیده جدیدی نیست. اما این اولین بار است که از این روش برای درمان کامل مشکل ناباروری گیاهانی همچون ساقه برنج و کلزا استفاده می شود.

این روش جدید باعث تنوع ژنتیکی محصولات نیز می شود و بر توانمندی سلول های آنها برای عرضه محصولات بهتر می افزاید. پیشتر تلاش های مشابهی در این زمینه بر روی حیوانات صورت گرفته بود و انجام کاری مشابه بر روی گیاهان با دشواری ها و ظرافت های بیشتری مواجه بوده است.

ویراش و دستکاری دی ان ای میتوکندری به علت پیچیدگی بیش از حد تا به امروز ممکن نشده بود و این در حالی است که در دهه 70 میلادی برای این کار تلاش می شود. این کار می تواند جلوی نابودی برخی گونه های گیاهی را نیز بگیرد که از جمله آنها می توان به موز اشاره کرد که خطر انقراض برخی انواع آن کاملا جدی است.

پژوهشگران امیدوارند در آینده با تکمیل این روش بتوان نه تنها گونه های گیاهی متنوع در خطر انقراض را تکثیر کرد، بلکه از این طریق بتوان آفات و بیماری های مختلف در گیاهان را نیز با سرعت و دقت بیشتری برطرف و مداوا کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر