۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۵۸
پژوهشگران ایرانی از پرده آمنیوتیک که لایه مجاور جنین است محصولی تولید می‌کنند که روی گاز استریل قرار می‌گیرد و به عنوان پانسمان بیولوژیک برای درمان زخم‌های پوستی مزمن و حاد به کار می رود.

به گزارش پایداری ملی، پرده آمنیوتیک داخلی ترین لایه مجاور مایع آمنیوتیک و جنین است ضخامت آن در حد میلی متر است.

امروزه در سراسر دنیا از محصولات پرده آمنیوتیک برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود.

درمان زخم های مزمن و حاد، جراحی های چشم، جراحی های عروق و جراحی های عمومی، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، گوش حلق بینی و دندان پزشکی از جمله موارد استفاده از این محصول هستند. 

تا پیش از این، این ماده زیستی عمدتاً در داخل کشور به صورت یک زباله زیستی دفع می شد اما مدتی است این محصول جایگاه خود را در طب ترمیم کشور تثبیت کرده است.

همچنان که شرکت های متعددی در سراسر دنیا اقدام به فرآوری و عرضه انبوه این ماده زیستی می‌کنند در ایران نیز این محصول به صورت داخلی توسط پژوهشگاه رویان تولید می شود و افرادی باید این ماده را اهدا کنند.

اهدا کنندگان پرده آمنیوتیک از زنان بارداری انتخاب می شوند که برای انجام سزارین به بیمارستان مراجعه کردند و برای این کار غربالگری می‌شوند.
تاریخچه پزشکی این افراد برای اطلاع از هرگونه مشکل احتمالی بررسی می شود که در صورت وجود سابقه پزشکی که احتمال انتقال بیماری وجود داشته باشد داوطلب برای اهدا انتخاب نخواهد شد.

پس از اهدا، پس از اطمینان از نتایج تست های کنترل کیفی در فرآیند تولید پرده آمنیوتیک، این محصول به بانک مخصوص ذخیره‌سازی و نگهداری نمونه ها منتقل می شود و برای مصرف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در ایران 4 محصول از این ماده زیستی قابل تولید است که رایج‌ترین آن آمی‌کر نام دارد. 

محصول آمی‌کر یک آمنیون خشک شده است که روی گاز استریل گسترده می شود و به عنوان یک پانسمان بیولوژیک برای درمان زخم‌های پوستی مانند سوختگی ها، زخم‌های مزمن و حاد که روند درمانی مشکلی دارند استفاده می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر