۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۱۴۴۴
وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت ایران حق استفاده از تدابیر جبرانی حقوقی برای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا را محفوظ می‌داند.
به گزارش پایداری ملی، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه، ساعاتی بعد از اعلام دومین گام تهران برایکاستن از تعهداتش در برجام تصریح کرد در صورتی که کشورهای اروپایی به تعهداتشان پایبند باشند، اقدامات ایران قابل بازگشت است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نوشت: «امروز ایران طبق بند 36 برجام، دومین مرحله از گام‌های جبرانی خود ذیل بند 36 برجام را برداشته است. ما حق خود جهت ادامه اجرای تدابیر حقوقی جبرانی در چارچوب برجام به منظور محافظت از منافعمان در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا را محفوظ می‌دانیم. همه این تدابیر تنها در صورت پایبندی اروپا قابل بازگشت خواهد بود.»

ظریف در ادامه نوشته است: «اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا که در اجرای تعهدات خود ذیل برجام ناکام مانده‌اند - از جمله بعد از خروج آمریکا - باید دست‌کم در سطح سیاسی، از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تدابیر جبرانی ایران ذیل بند 36 برجام حمایت کنند. تروئیکای اروپا برای اجتناب از اتخاذ مواضع سیاسی مستحکم جهت حفظ برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا بهانه‌ای ندارند.   

همزمان با پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه اعلام کردند ایران به محدودیت‌ مشخص‌شده در برجام درباره تحدید سطح غنی‌سازی پایبند نخواهد بود.     

«عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم».

سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران در توافق هسته‌ای برجام به 3.67 درصد و سقف ذخایر آن 300 کیلوگرم تعیین شده بود. ایران در گام اول برای پاسخ متقابل به بدعهدی‌های طرف غربی در برجام سقف ذخیره اورانیوم خود را افزایش داد. با تصمیم امروز برای افزایش سطح غنی‌سازی، ایران گام دوم را در این راستا برداشته است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر