۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۱۶
یک روزنامه سعودی در قالب چندین یادداشت و ستون تحلیلی خود، از اینکه ایران مقابل فشار آمریکا مقاومت کرده و «فشار حداکثری» آمریکا را با «فشار» پاسخ داده، بشدت عصبانی است.

به گزارش پایداری ملی، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» روز شنبه (15 خرداد) در بخش یادداشت‌ نویسندگان، حداقل سه یادداشت خود را مستقیماً به ایران اختصاص داد.

نویسندگان لبنانی، کویتی و آمریکایی این روزنامه سعودی، ایران را به باد انتقاد گرفتند و غیرمستقیم حرفشان این است که چرا ایران مقابل این حجم فشار آمریکا مقاومت می‌کند و چرا «فشار حداکثری» آمریکا را با «فشار» پاسخ می‌دهد.

یادداشت اول؛ نویسنده لبنانی عصبانی

«سمیر عطا الله» روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی و ستون‌نویس ثابت الشرق الاوسط در تحلیلی با عنوان «النصر... وفقاً لإیران» (پیروزی... به روایت ایران)،  نوشت، «همه دنیا امروز در مرز انفجار است؛ آن هم به یک دلیل پوچ؛ اینکه ایران هم [از امروز] قدرتی بزرگ است؛ از باب المندب (یمن) تا "بوابة فاطمة" در جنوب لبنان. همه هم باید این را بدانند...».

عطا الله در این یادداشت از سیاست مقاومت ایران در مقابل آمریکا عصبانی است. او اولین کار انقلاب اسلامی پس از پیروزی را «اشغال سفارت» آمریکا توصیف کرد و بدون آنکه به اقدام آمریکا در کودتا در ایران یا دخالت در امور ایران اشاره کند، صرفا اشغال سفارت را نمونه‌ای از «نقض قوانین بین‌المللی» ذکر می‌کند و با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به جای آنکه آمریکا را سرزنش کند، ایران را سرزنش می‌کند که حالا که آمریکا خارج شده، ایران چرا سراغ غنی‌سازی رفته است.

عطا الله می‌نویسد: «ایران دوازده سال جهان را به مذاکره پیش برد تا... توافقی با گروهی بین‌المللی انجام بدهد. یکی از این کشورها تصمیم گرفت از توافق خارج شود اما پاسخ ایران، نادیده گرفتن بلکه بی‌احترامی به همه کشورهای امضاکننده بود و عجله در غنی‌سازی و تهدید هم کرد که آن را بیشتر می‌کند. آمریکا دارد با او می‌جنگد اما او همه دنیا را گروگان گرفته است». 

روشن نیست که نویسنده این روزنامه سعودی چرا از دست ایران عصبانی است. زیرا طرفِ نقض‌کننده توافق، آمریکاست و اوست که از توافق هسته‌ای خارج شد و حتی به متحدان اروپایی خود بی‌اعتنایی و بی‌احترامی کرد -اگر این را بی‌احترامی توصیف کنیم-؛ روشن نیست چرا عطا الله انتظار دارد ایران هیچ واکنشی به اقدامات آمریکا نشان ندهد، یا چرا صبر یک سال‌واندی ایران پس از خروج آمریکا را «عجله در غنی‌سازی» می‌نامد. 

عطا الله در ادامه نوشت، «ایران تحریم‌های آمریکا را با آشوبی از مواضع متناقض و فشارهای نظامی پاسخ داده... این بازی را ایران خیلی دوست دارد. [البته] چیزی را از دست نمی‌دهد. ترسی از خیس شدن ندارد. بازی می‌کند و عرب‌ها می‌میرند. آب را غنی می‌کند و یمنی‌ها از کمبود آب و کشاورزی می‌میرند...». در اینجا هم عطا الله از ایران عصبانی است اما عامدانه به اشتباه، عامل را ایران معرفی می‌کند. اگر آمریکا فشار وارد می‌کند و ایران هم پاسخ فشار را می‌دهد، تهران مقصر نیست. تهران از خود دفاع می‌کند. اگر عربستان یمن را چهار سال و چهار ماه است که محاصره کرده و مردم یمن از قحطی، بیماری و بمباران روزانه در حال مرگ هستند، علتش ایران نیست، علتش عربستان سعودی، متحد آمریکاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر