۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۱۳۶۳
گزارش تحلیلی؛
همزمان با گسترده تر شدن دامنه حملات موشکی و پهپادی یمنیها به مراکز نظامی و تاسیسات سعودی ها، سئوالی که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده این است که آیا به امارات هم حمله خواهد شد؟
به گزارش پایداری ملی، حملات پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سخت متجاوزان را کلافه کرده است. جدیدترین عملیات شب گذشته انجام شد. عملیات موفق یمنی‌ها اواخر شب گذشته به فرودگاه‌های ابها و جیزان سبب لغو پروازها از چند شهر مهم عربستان به این فرودگاه‌ها شده است. چهار پروازی که قرار بود از فرودگاه‌های الدمام، الریاض و جده به فرودگاه‌های ابها و جیزان انجام شود، لغو شد.

در همین ارتباط نیز «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تأیید حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه جیزان، از هدف قرار دادن موفقیت آمیز چند مرکز نظامی در این فرودگاه بوسیله پهپادها خبر داد و گفت: حمله پهپادی به جیزان بدرستی به هدف اصابت کرد و پروازهای فرودگاه این شهر را به تعطیلی کشاند.

حملاتی که خواب متجاوزان را آشفته کرده است

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد: «چندین مرکز نظامی حساس سعودی در فرودگاه أبها در «عسیر» نیز مورد حمله واقع شده است و ارتش ما توانایی این را دارد که به صورت گسترده‌تر، در ابعاد جغرافیایی وسیع‌تر و به صورت روزانه دست به این گونه عملیات بزند».

همچنین قبل از آن نیز سامانه پاتریوت آمریکایی که در اختیار ارتش عربستان در استان مأرب در قلب یمن است، هدف حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفت.

در همین ارتباط نیز یحی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مورد جزئیات این عملیات مشترک یگان موشکی و پهپادی ارتش یمن گفت: «سامانه پدافند هوایی پاتریوت در حمله پهپادی هدف قرار گرفت و یگان موشکی با موشک «بدر ۱ پی» محل تجمع شمار زیادی از نیروهای مزدور را نابود کرده است».

به گفته یحیی سریع، بر اثر این عملیات موفقیت آمیز، شمار زیادی از نیروهای متجاوز کشته یا زخمی شدند و سامانه پدافند پاتریوت که ساخت آمریکا است، از کار افتاده است.

آیا امارات از حملات در امان است؟

اما سوالی که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده، این است که با توجه به اقتدار یگان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه و پایگاه‌های نظامی عربستان به ویژه فرودگاه‌های مناطق جنوبی سعودی یعنی نجران، جیزان و ابها و عملیات‌های موفقی که تقریباً روزانه انجام می‌شود، آیا فقط حملات به عربستان خواهد بود و شامل امارات نخواهد شد؟
راز عدم حمله به امارات تا به امروز چیست؟

«زین العابدین عثمان» از تحلیلگران نظامی یمنی در این باره در مطلبی در نجم ثاقب آورده است: «برای اینکه ناظران امور به جواب قانع کننده ای در این باره برسند و برای اطلاع کسانی که مشتاق تحولات بعدی هستند باید بگوییم که امارات هرگز از حمله و واکنش یمن در امان نیست امارات هرگز از حمله و واکنش یمن در امان نیست و تأسیسات و مراکز راهبردی آن زیر ذربین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است و فقط عامل زمان است که حملات به آنرا به تعویق انداخته است و این ناشی از محاسبات و عوامل راهبردی و برنامه هاست تا عوامل غافلگیری رعایت شود و زمان و مکان مناسب طبق اولویت‌های راهبردی ترسیم شده در نظر گرفته شود. موضوع به ضعف امکانات یا مراعات منافع خاصی نیست بلکه موضوع زمان است و نه موضوع دیگر تا یگان موشکی و پهپادی یمن شاهرگ اقتصادی امارات اعم از فرودگاه‌ها و مراکز حیاتی را هدف قرار دهد و همه این مراکز مشابه حملاتی که به تأسیسات و فرودگاه‌های سعودی انجام می‌شود، هدف قرار خواهد گرفت.

توانایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حمله به اهداف در امارات

جای هیچ تردیدی نیست که یمن امروز ابزار و سلاح‌های منحصر به فردی در اختیار دارد تا موازنه نظامی را برهم بزند و هر هدفی را می‌تواند به سهولت مشابه آنچه علیه تأسیسات نفتی و فرودگاه عربستان انجام شده و می‌شود، نشانه برود. شک و تردید درباره توان نظامی یمن نادرست است و باید منتظر روزهای آتی بود تا ضربات مهلکی در صورتی که جنگ متوقف نشود و محاصره ملت یمن برداشته نشود، به اماراتی‌ها وارد شود.

ملت یمن امروز بیش از هر زمان دیگری به دادن پاسخ کوبنده به متجاوزان و رفع محاصره‌ای که یمنی‌ها را در بدترین فاجعه انسانی و اقتصادی که تاریخ سراغ دارد، قرار داده است، نیاز دارد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از حالت دفاعی به مرحله حمله حرکت می‌کند و می‌تواند از این طریق موازنه نظامی ایجاد کند و عربستان و امارات و حامیان آمریکایی و انگلیسی آنها را تحت فشار قرار دهد تا محاصره پایان داده شود و جنگ تمام شود.

کارشناسان نظامی یمنی با ساخت و توسعه جنگ افزارهای نظامی، بزرگترین نمایش اقتدار را در راستای سیاست بازدارندگی در میدان جنگ و نیز هدف قرار دادن عمق خاک متجاوزان نشان داده اند. آنها با دستاوردهای نظامی خود دشمن را مستاصل کرده اند. از موشک‌های بدر ۱ گرفته تا بدر اف و پهپادهای صماد ۲ و ۳ و قاصف ۲ همگی عامل وحشت متجاوزان شده اند.

روزهای سختی در انتظار متجاوزان است

از این رو مرحله آتی کوبنده‌تر خواهد بود و این سلاح راهبردی تحول مهمی خواهد بود و حملات به مراکز حیاتی و راهبردی متجاوزان اعم از عربستان و امارات آنها را دچار وحشت و هراس خواهد کرد و هیچ هدفی چه در عمق خاک عربستان چه در امارات از تیررس موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در امان نخواهد بود».

یمنی‌ها اوج آمادگی خود را با حملات به فرودگاه‌ها و مراکز حیاتی عربستان نشان داده اند و این گواه بر ورود جنگ به مرحله جدید است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آمادگی برای ادامه این قبیل حملات خبر داده اند و این زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه شود؛ یمنی‌ها آنچه وعده داده اند را همواره عملی کرده اند.

همچنین این ضربات کوبنده در شرایطی که دشمن زیر بار راهکار سیاسی نمی‌رود به مثابه پیامی قوی به دشمن است که فرصت بدست آمده را مغتنم بشمارد و از جنگ دست بردارد تا شرایط به گونه‌ای برای ائتلاف سعودی پیش نرود که تبعات سنگین‌تری برایش به دنبال داشته باشد به ویژه که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً از سلاح جدیدی که رونمایی خواهد شد، سخن گفت که معادلات جنگ را برهم خواهد زد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر