۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۳۴۶
به دنبال جنجال در کنگره آمریکا درباره آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهور، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی حاکی است که 81 درصد از دموکرات‌های آمریکا از استیضاح رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند.

به گزارش پایداری ملی، طبق نتایج نظرسنجی «گالوپ»، 81 درصد از دموکرات‌های آمریکا خواستار استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، نتایج نظرسنجی «گالوپ» روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد و طبق آن 81 درصد از دموکرات‌ها بر استیضاح ترامپ تأکید کردند و تنها هفت درصد از جمهوری‌خواهان اعتقاد داشتند که ترامپ باید استیضاح شود.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که 45 درصد از مردم آمریکا معتقدند که ترامپ باید استیضاح شود و 53 درصد دیگر اعتقادی به این امر نداشتند.

بنا به گزارش هیل، نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در کل چندان تمایلی به استیضاح رئیس‌جمهور هم حزب خود ندارند و 46 درصد از طرفداران احزاب مستقل نیز خواستار استیضاح ترامپ بودند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که میزان محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا تنها 41 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی گالوپ در بازه زمانی 19 تا 30 ژوئن (29 خرداد تا 9 تیر) با یکهزار و 18 شرکت‌کننده برگزار شد و حاشیه خطا چهار درصد دارد.

هیل در ادامه گزارش خود نوشت که این نظرسنجی در حالی انجام می‌شود که همچنان در کنگره در خصوص آغاز فرایند استیضاح ترامپ جنجال وجود دارد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر به هم‌حزبی‌های دموکرات خود که طرفدار استیضاح ترامپ هستند گفته می‌خواهد ترامپ را به جای آنکه استیضاح شود در زندان ببیند.

ترامپ اخیراً با رفتارهایی مانند کارشکنی در ارائه اطلاعات و اسناد باعث عصبانیت قانونگذاران دموکرات شده است و نمایندگان دموکرات از طرف دیگر معتقدند برخی رفتارهای دونالد ترامپ که شرح آنها در گزارش «رابرت مولر»، بازرس ویژه دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا آمده او را واجد شرایط استیضاح می‌کند و در صورتی که از این رفتارها غفلت شود، او ممکن است با طیب خاطر بیشتری در آینده این رفتارها و رفتارهای مشابه را تکرار کند.

با اینحال، آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ساده نیست و روندی پیچیده و پر پیچ و خم دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی هم نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متفن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

فرایند استیضاح از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا می‌دانند که در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است از آرای کافی برای عزل ترامپ برخوردار نیستند و تبرئه او در این مجلس، آن هم در آستانه آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند خطایی فاحش باشد ک پیروزی او در این انتخابات را ضمانت می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر