۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۳۶
رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر به رم، درمصاحبه با روزنامه ایتالیایی، درباره دورنمای مسئله کنترل تسلیحات، اتهام دخالت مسکو در انتخابات سایر کشورها، علاقه‌مندی روسیه به ازسرگیری کامل روابط با اتحادیه اروپا و شرط بهبود روابط با اوکراین صحبت کرد.

به گزارش پایداری ملی، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر امروز خود به ایتالیا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «کوریره دلاسرا» (Corriere della Sera) اعلام کرد، روسیه بر خلاف آمریکا و متحدانش در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نمیکند.

وی گفت: «اتهامات وارده به مسکو درباره دخالت در روند انتخابات ایالات متحده کاملاً پوچ و بی اساس است. همه به خوبی میدانند که این مسئله به کجا انجامید، به هیچ چیز، شکست خورد. فقدان هر نوع توطئه از سوی کمیسیون تحقیقات دادستان ویژه آمریکا "رابرت مولر" تایید شده است. آنها نتوانستند هیچ دلیلی برای اثبات اتهامات خود پیدا کنند برای اینکه چنین دلیلی وجود نداشت. من در اینجا می‌خواهم یک نکته را به طور دقیق اعلام کنم: ما در امور داخلی نه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز سایر کشورها هرگز به دخالت نکرده و قصد دخالت نداریم. این فرق اساسی ما با آمریکا و برخی متحدان این کشور است که برای مثال آشکارا از کودتای دولتی در فوریه سال 2014 در اوکراین حمایت کردند».

ولادیمیر پوتین یادآور شد: «دورنمای همکاریهای روسیه و آمریکا در عرصه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی مبهم است. در اوایل سال 2021 مدت اعتبار پیمان "استارت-3" به پایان خواهد رسید؛ ولی هنوز هیچ آمادگی از طرف آمریکاییها برای بررسی امکان تمدید این توافقنامه یا کار به روی توافقنامه جدید نمی بینیم. روسیه اراده سیاسی خود برای دستیابی به توافق در زمینه کنترل تسلیحات را نشان داده و اکنون این آمریکاست که باید اقدام کند.»

وی افزود: «دستیابی به توافق مشخصی در زمینه کنترل تسلیحات میتواند ثبات بین المللی را تقویت کند. روسیه اراده سیاسی خود در این زمینه را نشان داده و اکنون باید دید آمریکا چه کار خواهد کرد. من در این باره در دیدار اخیر خود با دونالد ترامپ در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن صحبت کرده ام.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «ما در ماه اکتبر سال گذشته به آمریکا پیشنهاد امضای بیانیهای درباره غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای و قبول عواقب نابود کننده آن را پیشنهاد کردیم. تاکنون هیچ واکنشی از طرف آمریکا دریافت نکرده‌ایم. البته به نظر می رسد این اواخر مقامات واشنگتن به فکر ازسرگیری مجدد گفتگوها در زمینه مسائل راهبردی افتاده‌اند.»

پوتین افزود: «از بین رفتن سیستم امنیت بین المللی با خروج یکجانبه آمریکا از پیمان سپر ضدموشکی آغاز شد. این پیمان سنگ زیربنای کنترل تسلیحات بود. بیایید هزینه‌های دفاعی روسیه که 48 میلیارد دلار است را با بودجه نظامی آمریکا بیش از 700 میلیارد دلار است مقایسه کنیم. ما قصد نداریم خود را وارد چنین رقابتی کنیم. ولی وظیفه داریم تا از امنیت خود دفاع کنیم. ما بارها به طرف آمریکایی پیشنهاد کرده‌ایم که وضعیت مربوط به پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط مورد بررسی قرار بگیرد و همواره با آن مخالفت شده است. آمریکایی‌ها در فکر انعقاد قرارداد جدیدی هستند، ولی علاقهای برای بررسی مشکلات مربوط به آن نشان نمی‌دهند.»

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که مسکو علاقه‌مند به ازسرگیری روابط کامل با اتحادیه اروپا به خاطر حفظ صلح، ثبات و امنیت است. وی گفت: «ما آمادگی داریم با همه نیروهای سیاسی که در انتخابات از سوی رای دهندگان اروپایی به قدرت می رسند، روابط سازنده ای داشته باشیم.»

پوتین قاطعانه اتهامات وارده به مسکو درباره دخالت در روند انتخابات در کشورهای اروپایی را تکذیب کرده و یادآور شد، نظریه دخالت روسیه تنها برای توجیه شکست برخی نیروهای سیاسی در انتخابات پارلمان اروپا است.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری گفت: «مذاکره بین مسکو و کی‌یف و همچنین بهبود روابط روسیه و اوکراین امکان دارد اگر "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری این کشور به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده و با هم‌وطنان خود در منطقه دونباس شروع به گفتگو کند. شهروندان اوکراینی از رئیس جمهوری منتخب خود انتظار دارند که تنها حرف نزند، بلکه دست به اقدام مشخصی زده و تغییراتی به سمت بهبود اوضاع در این کشور به وجود آورد.»

لازم به یادآوری است، ولادیمیر پوتین امروز پنجشنبه در سفر یک روزه خود به رم، با رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا و همچنین پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر