۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۲۴۲
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان گفت: صنایع متناسب با میزان وابستگی به خارج در شرایط تحریم‌ توسعه پیدا کرده یا ضربه خوردند.
به گزارش پایداری ملی، محمود تولایی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون صنایع متناسب با میزان وابستگی به خارج در بحران تحریم‌ها گرفتار شده‌اند، اثر تحریم‌ها بر صنایعی که در تأمین مواد اولیه و تکنولوژی وابسته بودند بیشتر و محدودیت‌ها نیز به مراتب شدیدتر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان ادامه داد: شرکت‌هایی که مواد اولیه آن‌ها تماماً از خارج تهیه می‌شده برای تأمین ارز و واردات دچار مشکل شده و برخی تولیدکنندگان خارجی در این مدت در شرایط تحریم به ایران کالا نفروختند، به شکلی که اگر کالایی پیش از این از پنجاه منبع تأمین می‌شد امروز به چهار یا پنج منبع رسیده و در این شرایط فشار طرف مقابل برای چانه‌زنی و قیمت دادن بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: شرایط تحریمی برای برخی شرکت‌ها مزایایی را ایجاد کرده و در کالاهایی که به صورت قاچاق وارد می‌شدند امروز توسط صنایع داخلی تولید می‌شوند و این باعث توسعه برخی شرکت‌ها شده، به عنوان مثال در صنایع فولاد و پوشاک وضعیت بهتر از سال‌های قبل شده چون به دلیل افزایش قیمت ارز قاچاق کاهش یافته است و صنایعی که تکیه بر منابع داخلی و انرژی ارزان داشته‌اند توسعه بسیار خوبی پیدا کردند.

تولایی عنوان کرد: صادرکنندگان بخشنامه‌ها تصور می‌کنند به تولیدکننده کمک می‌کنند اما نفس تغییر زیاد بحران‌زا است، صادرکنندگان با نگاه به یک صنعت به دنبال حل مشکلات می‌روند غافل از این که در ده صنعت دیگر مشکل ایجاد می‌کنند و این قانون صادرات، گمرک، صادرات و قوانین ارزی را دربرمی‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان اضافه کرد: عدم ثبات فرآیندهای جاری مقررات حاکمیتی همواره به عنوان یک مشکل در همه جای دنیا مطرح می‌شود و تغییرات بخش‌نامه‌های بانکی، گمرکی، ارزی، ثبت سفارش و مواد اولیه در این ایام بسیار زیاد بوده است.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: اختصاص ارز 4200 تومانی صد درصد خطا بود، حتی اگر این ارز را برای همه اختصاص می‌دادند باز هم خطا بود و منابع کشور را به هدر می‌داد، در زمانی که ارز 4200 تومانی می‌دادند در جلسات تذکر می‌دادیم که منابع کشور را برای همه کالاها ارائه نکنید، چند ماه بعد از این تصمیم وارد تحریم‌ها شدیم و قبل از آن هم دلیلی نداشت در شرایطی که منابع ارزی در حد اطمینان بخش نبود چنین سیاستی را در پیش بگیریم.

تولایی در پاسخ به این سؤال که رشد اقتصادی را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید بیان کرد: در اقتصاد ایران بسیاری از مسائل تحت تأثیر مسائل سیاسی هستند و هرزمان میزان تنش‌های سیاسی تشدید می‌شود احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی بالاتر می‌رود، علت این که رشد اقتصادی کشور به منفی 9 درصد رسید مسأله تحریم‌ها بود، هرچه سهم عوامل سیاسی کمتر شود تغییرات اقتصادی کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان ادامه داد: ممکن است به مرور زمان تغییرات اقتصادی متوقف شود ولی آن‌جا نیز شرایط مناسبی نخواهد بود، ممکن است امثال چند درصدی رشد داشته باشیم اما هنوز به رشد مطلوب نرسیده‌ایم و در بخش‌های مختلف به خصوص مبادله دچار مشکل شده‌ایم اما کمتر در این رابطه صحبت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مبادله یعنی شما بتوانید کالای مورد نیاز خودتان را در دنیا خرید و فروش کنید و رشد اقتصادی کشورها وابسته به این است که بتوانند سهم خودشان را از ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند به دست آورند اما ما به دنبال حفظ توان داخلی برای رفع نیاز کشور هستیم.

تولایی ابراز کرد: در برخی صنایع به دلیل مزیت‌های رقابتی و قیمت پایین ماده اولیه و انرژی است، به عنوان مثال قیمت در محصولاتی مانند فولاد که انرژی نقش مهمی دارد رشد خوبی داشته‌ایم چراکه برق سه برابر نشده اما قیمت کالا سه برابر شده است، در فلزات رنگی از آن‌جا که ماده اولیه وارداتی نیست اما محصول صادراتی است با افزایش قیمت ارز صنعت مربوطه رشد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان در پاسخ به این سؤال که طی یک سال گذشته چقدر تلاش شده تا صنایع نسبت به تغییرات بیرونی مقاوم شوند، تصریح کرد: در واقعیت این امکان وجود ندارد که در شرایطی که دنیا به ما روی خوش نشان نمی‌دهد در تمام صنایع خودکفا شویم، پیش از این چنین اتفاقی ممکن بود  اما در شرایط فعلی به جای توسعه، افزایش خط تولید و خرید تکنولوژی باید صنایع موجود را حفظ کنیم چون نه منابع کافی داریم و نه مقتضیات اقتصادی و سیاسی آن موجود است.

وی خاطرنشان کرد: امروزنمی‌توانیم بعضی از خطوط تولید را خریداری کنیم، دو سال پیش چنین چیزی ممکن بود اما در شرایط فعلی تنها شرکت‌هایی می‌توانند خطوط را توسعه بدهند که بر دانش داخلی تکیه کنند که آن هم با محدودیت‌هایی مواجه است، از سوی دیگر در تأمین منابع ارزی و ریالی با مشکل مواجه هستیم، برای هر کاری نیاز به منابع داریم در حالی که اگر امروز به بانک‌ها بگویید چون دلار سه برابر شده، سه برابر نیاز ریالی دارم بانک پاسخ می‌دهد ریال‌های من سه برابر نشده و نمی‌توانم کمکی بکنم.

تولایی در پایان با بیان این نکته که صنعت با وجود تمام مشکلات سعی کرده سرپا بماند یادآور شد: در شرایط فعلی باید با حفظ وحدت و پیروی از رهبری برای حفظ تولید تلاش کنیم که در این صورت می‌توانیم از این گردنه عبور کنیم اما اگر اختلافات داخلی و فسادهای موردی که روحیه مردم را از بین برده ادامه پیدا کند تمام ابعاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر