۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۲۴
مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: پر شدن سد کرج خطری ندارد و مردم به شایعاتی در این رابطه توجه نکنند.
به گزارش پایداری ملی، سعید نقدی، مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: بارش های اخیر معمولا به صورت رگبار پراکنده بود که این نوع بارش در حوزه های کوچک اتفاق می افتد و خطری را برای سازه سد کرج ایجاد نمی کند.

مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز بیان کرد: سد طالقان و کرج به عنوان سدهای مهم کشور که وظیفه تأمین آب شرب پایتخت و شهرستان های استان البرز و بخشی از قزوین را بر عهده دارند در این استان واقع شده اند و با توجه به اینکه حدود نیمی از استان البرز را ارتفاعات تشکیل داده است بنابراین پتانسیل و ظرفیت بالقوه ای در البرز ایجاد می شود.

نقدی ادامه داد: با توجه به بارش های سال آبی جاری و براساس شبکه های باران سنجی و اندازه گیری شرکت آب منطقه ای استان البرز، حدود 583 میلی متر متوسط بارش در سال جاری است که نسبت به سال گذشته 65 درصد و در بلند مدت 48 درصد مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه سرریز سد طالقان از اواخر فروردین ماه آغاز شده و همچنان ادمه دارد، افزود: مقدار ورودی این سد حدود 26 متر مکعب بر ثانیه است که به همین میزان نیز خروجی دارد. به دلیل بارش ها از اسفند ماه سال گذشته کنترل سد کرج توسط آب منطقه ای تهران که وظیفه پایش و کنترل مدیریت این سد را بر عهده دارد انجام شد و خروجی آن بیش از ورودی تنظیم شد تا کنترل سیلاب امکان پذیر باشد.

مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز اذعان کرد: نزدیک به یک ماه است که سد کرج تقریبا پر شده و در حال حاضر ورودی آن حدود 27 متر مکعب بر ثانیه بوده که خروجی آن نیز به همان میزان است. با در نظر گرفتن مدل های بارشی و گزارش های هواشناسی احتمال بارش در استان کم است.

نقدی اظهار کرد: تغییر دمای هوا در البرز به دلیل بارش های مناسبی است که در نوار شمالی و ضلع دیگر ارتفاعات البرز اتفاق افتاده و جای نگرانی نیست زیرا بارش هایی با میزان بیشتر از این نیز مشکلی ایجاد نکرده است؛ مردم به شایعات توجه نکنند اما احتیاط در این شرایط لازم است.

وی مطرح کرد: میزان آب نسبت به سال گذشته دو تا دو و نیم برابر افزایش یافته که ممکن است ظاهر آب رودخانه ها این موضوع را نشان ندهد لذا هشدارهای لازم توسط ستاد بحران استانداری به مردم و بخشداری ها داده می شود اما مردم همچنان بی احتیاطی می کنند.

مدیر دفتر مطالعات کاهش منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز تأکید کرد: با توجه به کاهش دما و بارش ها در شمال کشور و امکان سرریز شدن رودخانه و احتمال ایجاد سیلاب در برخی اماکن، شهروندان از مسیرهای رودخانه فاصله بگیرند و نکات ایمنی را رعایت کرده و از شنا کردن در رودخانه جدا خودداری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر