۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۸۹
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نبود شعبه ارزی در عراق را یکی از مشکلات حوزه بازرگانی با اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و گفت: متاسفانه ارتباط بانکی موثری بین ایران و عراق وجود ندارد یعنی اصلا شعبه ارزی نداریم و همین باعث می‌شود که معاملات با پول رایج به صورت ریالی انجام ‌شود و ارزی به کشور بازنمی‌گردد.
به گزارش پایداری ملی، دلسوز اخگر اظهار داشت: استان کردستان 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و به دلیل مشترکات فرهنگی، قومی، مذهبی، اجتماعی و ... به راحتی می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در حوزه بازرگانی استفاده کنیم اما متاسفانه یکسری مشکلات باعث شده که تا امروز آنگونه که باید و شاید از این ظرفیت و پتانسیل استفاده نشود.

وی افزود: هرچند روابط سیاسی نزدیکی بین ایران و عراق وجود دارد اما متاسفانه این روابط سیاسی منجر به روابط اقتصادی کمی شده است که اصلا چشمگیر نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج یکی از اصلی‌ترین مشکلات حوزه تجارت و بازرگانی کردستان با اقلیم کردستان عراق را نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله جاده، بانک، حمل و نقل و پایانه مرزی عنوان کرد و گفت: وضعیت جاده‌های ما بسیار نامناسب است بطوری که تا قبل از رسیدن به استان، تمام جاده‌های کشور اتوبان و دوبانده است اما هر فردی به محض ورود به جاده‌های کردستان متوجه می‌شود که کردستان استانی متفاوت از استان‌های دیگر کشور است و عدم توسعه‌یافتگی آن را فقط از جاده‌هایش می‌شود نتیجه‌گیری کرد.

وی ادامه داد: ماشین‌هایی که بار خود را از مرز باشماق به سمت عراق می‌برند بصورت مستقیم نمی‌توانند وارد خاک عراق شوند چرا که سیستم مناسبی بین ایران و عراق وجود ندارد که ماشین‌ها بصورت مستقیم از مبدا بارگیری و در مقصد تخلیه شوند متاسفانه این بارها در مرز دست به دست و تخلیه و بارگیری می‌شود و همین باعث خرابی بار می‌شود درحالیکه با تفاهم‌نامه‌های می‌شود این مشکل را حل کرد.

وی به بالا بودن هزینه کرایه بار در مرز باشماق اشاره کرد و گفت: متاسفانه هزینه کرایه ماشین در مرز باشماق به نسبت مرزهای دیگر بیشتر است و همین باعث می‌شود بیشتر بارها به سمت مرز پرویزخان و  دیگر مرزها برود و از آنجا صادر شود.

نبود شعبه ارزی در عراق مشکل صادرکنندگان ایرانی

اخگر نبود شعبه ارزی در عراق را از دیگر مشکلات حوزه بازرگانی با اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و گفت: متاسفانه ارتباط بانکی موثری بین ایران و عراق وجود ندارد یعنی اصلا شعبه ارزی نداریم و همین باعث می‌شود که معاملات با پول رایج به صورت ریالی انجام ‌شود و ارزی وجود ندارد که به کشور بازگردد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شعبه ارزی در عراق وجود ندارد صادرکنندگان ما مجبور می‌شوند که به صرافی‌ها مراجعه کنند و در این بین صرافی‌ها درصدی از سود صادرات را برای خود برمی‌دارند اما مگر سود صادرات چقدر است که ما درصدی از آن را نیز به صرافی‌ها اختصاص دهیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: هرچند حفظ بازار اقلیم کردستان عراق برای اقتصاد منطقه و کشور مهم است اما تعهد ارزی یا پیمانکاری ارزی در این شرایط به یک مشکل برای صادرکننده تبدیل شده است.

وی اذعان کرد: هرچند باید صادرات به‌گونه‌ای باشد که چرخه اقتصادی کشور را بچرخاند اما امروز صادرات به بزرگترین مشکل کشور تبدیل شده است.

اخگر یادآور شد: باید بخاطر مشترکات فرهنگی و اجتماعی که بین ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد ارتباط بازرگانی بسیار نزدیک‌تری با عراق داشتیم اما در عمل اینطور نیست و این هم برمی‌گردد به کمبود رایزن‌های بازرگانی، البته تعداد رایز‌ن‌های بازرگانی که از طرف عراق به ایران می‌آیند زیاد است و با بازرگانان ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنند اما در مقابل این را از طرف ایران نمی‌بینیم و ما فقط یکی دو رایزن داریم این درحالیست که امروز رایزن‌های بازرگانی تاثیر زیادی در برقراری روابط تجاری بین کشورها دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج عنوان کرد: در بحث برپایی نمایشگاه در اقلیم کردستان عراق نیز بسیار ضعیف عمل کردیم و نتوانسته‌ایم کالاهای حتی ساخت استان را در نمایشگاه‌های آنجا به خوبی ارائه دهیم.

به گفته وی، اگر یکسری از مشکلات در حوزه بازرگانی و تجارت استان حل شود مطمئنا بازرگانان ما با دلگرمی و آرامش خیال بهتری مشغول به فعالیت می‌شوند.

اگر مطالبه‌گری درستی داشتیم مسؤولین بی‌تفاوت نبودند

اخگر افزود: اول از همه از اتاق بازرگانی که خود نیز عضو آن هستم انتقاد دارم شاید اگر ما مطالبه‌گری درستی داشته بودیم مسئولین ما نمی‌توانستند جوابگو نباشند در واقع 90 درصد از دستاوردهای ما نشانه 20 درصد فعالیت‌های ما است اگر واقعا مطالبه‌گری را در اولویت کاری خود قرار دهیم مسئولینی هم حتی اگر ضعیف باشند نمی‌توانند نسبت به مشکلات بیخیال و بی‌تفاوت باشند.

نماینده صمت در مرز باشماق وجود ندارد

وی انتقاد دوم را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان متولی بخش تجارت و بازرگانی استان کرد و گفت: سازمان صمت نماینده‌ای در مرز باشماق ندارد که مشکلات را ببیند و در اسرع وقت آنها را پیگیری کند و این یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به صمت است.

اخگر گفت: البته هرچند می‌دانیم استانداری هم به عنوان یکی از متولیان این حوزه کارهایی انجام داده است ولی متاسفانه عزمی راسخ برای حل مشکلات وجود ندارد هرچند جلسه برگزار می‌کنند، یکسری تصمیمات هم گرفته می‌شود اما این تصمیمات اجرا نمی‌شود و البته شاید دلیل آن هم این است که ما مطالبه‌گری درستی انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: هرکدام از ارگان‌های مرتبط بخش تجارت و بازرگانی بصورت جداگانه برای خود جلسه تشکیل می‌دهند ولی اگر در استانداری اتاق فکری با حضور نخبگان این حوزه تشکیل شود و همه مسئولین هم سو در مورد مشکلات بحث کنند مطمئنا راهکارهای موثری برای رفع مشکلات فراهم می‌کنند.

از فکر و ایده بازرگان استان استفاده نمی‌شود

وی یادآور شد: هرچند در بحث صادرات، بازرگانان توانمندی در استان وجود دارند اما متاسفانه شاید به شیوه مناسب نتوانسته‌ایم با آنها همکاری کنیم و از فکر و ایده آنها برای توسعه و رونق واحدهای تولید استفاده کنیم این درحالیست که استانداری باید با بازرگانان و بخش خصوصی ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تاکید کرد:  مرز رسمی باشماق مریوان دروازه اصلی ورود ما به اقلیم کردستان عراق است و در صورت توجه به آن نه تنها برای کردستان، بلکه برای سایر نقاط کشور نیز دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل انتظار می‌رود که از این پس مسئولان استانی و کشوری نسبت به سرنوشت آن با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر