۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۸۶
یکی از سناتورهای برجسته آمریکایی با اشتباه بزرگ توصیف کردن خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که هم اکنون سیاست فشار حداکثری آمریکا باید به حداکثر تلاش دیپلماسی تبدیل شود.
به گزارش پایداری ملی، «باب منندز» سناتور ایالت نیوجرسی آمریکا بامداد سه‌شنبه در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف 300 کیلوگرم نسبت به سیاست آمریکا ابراز تاسف کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: بر کسی پنهان نبوده که  من به شدت با برجام مخالف بودم اما خروج یکجانبه از آن بدون برنامه‌ای که ایران برنامه سلاح هسته‌ای خود را از سر نگیرد، اشتباه بزرگی بود. این انعکاس هر آنچه که ترامپ پیشنهاد می‌دهد نیست، بلکه این موضوع درباره یکی از جدی‌ترین موضوعات امنیت ملی یعنی عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در زمان ما است.

این سناتور آمریکایی اضافه کرد:‌«هم اکنون، با توجه به گزارش‌ها درباره افزایش ذخایر اورانیوم ایران، سیاست حداکثر فشار باید به حداکثر تلاش دیپلماسی تبدیل شود تا ایران و آمریکا به میز مذاکرات بازگردند.»

منندز در ادامه افزود: «باعث تاسف است که در نقطه آغاز این مذاکرات، آمریکا فاقد یک ائتلاف است در حالی که به نظر می‌رسد ایران جسور شده و در مسیر سریع به سوی تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته است.»

روز دوشنبه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تایید کرد که ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران از سقف مجاز در برنامه جامع اقدام مشترک عبور کرد.(جزئیات بیشتر).پس از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران با غنای 3.64 درصد از سقف 300 کیلوگرم را تایید کرد.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام ایران گفت که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است. 

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر