۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۱۱۵۰
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاوه گفت: 10 هکتار از منابع ملی شهرستان با وقوع 7 فقره آتش‌سوزی در این شهرستان طعمه حریق شده است.
به گزارش پایداری ملی، یادگار غالبی، اظهار داشت: شهرستان پاوه با مساحتی بیش از 79 هزار هکتار از شهرستان‌هایی است که اکثر حوزه استحفاظی آن را اراضی منابع ملی تشکیل می‌دهد تا جایی که بیش از 92 درصد سطح شهرستان جزو اراضی منابع ملی و سطحی به میزان 73 هزار هکتار از اراضی حوزه شهرستان پاوه جزو اراضی منابع ملی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاوه افزود: باتوجه به میزان بارندگی امسال و با عنایت به اینکه فصل گرم سال و خشک شدن پوشش گیاهی سطح جنگل‌ها و مراتع شهرستان با تاخیر شروع شد تا این تاریخ نزدیک به ۱۵ فقره حریق در حوزه استحفاظی به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان واصل شده است که با توجه به نوع حریق و مکانی که دچار حریق شده است تا پایان خردادماه سال‌جاری ۷هفت فقره حریق قابلیت گزارش از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری را داشته و مابقی آتش‌سوزی‌ها یا در محدوده قانونی شهرهای شهرستان و یا در اراضی شخصی (مستثنیات قانونی اشخاص) به وقوع پیوسته که متولی امر گزارش و برآورد خسارت احتمالی این‌گونه حریق‌ها خارج از وظایف قانونی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوده است.

وی به حجم آتش‌سوزی‌های مراتع ملی شهرستان اشاره و بیان کرد: تا این تاریخ در هفت فقره حریق حادث شده که به منابع ملی شهرستان سرایت پیدا کرده مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار را متاثر کرده است.

غالبی عمده دلائل حریق‌های حادث شده در سال‌جاری را براساس بررسی‌های به‌عمل آمده تشریح کرد و گفت: سرایت حریق از محدوده باغات به اراضی منابع ملی، عدم توجه گردشگران در مواقع حضور در اراضی ملی و مهار ناصحیح حریق، سرایت حریق از مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق، انفجارهای که در مناطق آلوده به مین رخ می‌دهد را عمده دلایل آتش‌سوزی‌های اخیر شهرستان نام برد.

غالبی به تهمیدات صورت گرفته برای مهار آتش در منابع ملی شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با توجه به تاکیدات امام جمعه شهرستان پاوه حاج ماموستا قادری و تایید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اقدام به بکارگیری 25 نفر دیده‌بان در قالب نیروهای واکنش سریع کرده که با امکاناتی که از جانب اداره‌کل متبوع و همچنین خیران سطح شهرستان از جمله دستگاه‌های دمنده مهیا شده تا به این تاریخ اجاره نداده است که هیچ حریقی بیش از 2 ساعت طول بکشد و اطفا نشود.

وی ادامه داد و افزود: علاوه بر نیروهای بکارگیری شده از جانب این اداره اعضای انجمن‌های مردم نهاد سطح شهرستان علی‌الخصوص اعضای انجمن ژیوای، نیروهای آتش‌نشانی‌های شهرداری‌های سطح شهرستان و مدیریت جمعیت هلال احمر شهرستان به همراه اهالی محل در اطفای حریق نقش موثری داشته‌اند که جا دارد از تک‌تک این عزیزان تقدیر و تشکر به‌عمل آید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاوه گفت: با توجه به بارش‌های مناسب جوی و وضعیت پوشش مناسب سطح جنگل‌ها و مراتع سطح شهرستان و همچنین عدم وجود دام و تعلیف نشدن این پوشش توسط دام خطر و احتمال وقوع حریق جدی بوده و می‌طلبد تمام ساکنان سطح شهرستان و گردشگران و تمامی نیروهای نظامی و انتظامی نهایت حساسیت لازم در خصوص ایجاد هرگونه حریق را داشته باشند و در صورت مشاهده مراتب در اسرع وقت و به‌صورت شبانه‌روزی با شماره 1504 در میان بگذارند.

غالبی در پایان از تمامی مردم سطح شهرستان، اعضای انجمن‌های مردم نهاد، اعضای شورای اداری و تمامی نیرهای نظامی و انتظامی، رسانه‌ها و اصحاب خبر که در امر اطلاع‌رسانی و کنترل حریق با اداره منابع طبیعی شهرستان همکاری و همراهی داشته‌اند، کمال تشکر را به‌عمل آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر