۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۱۱۱۸
با توجه به رشد مصرف هیدروکربن ها، ازبکستان تصمیم دارد برای توسعه بیشتر صنعت نفت و گاز خود سرمایه گذاری های بیشتری را انجام دهد.
به گزارش پایداری ملی، در تاریخ 28 ژوئن جلسه ای با موضوع  با مشارکت شرکت ازبک‌نفته‌گاز (شرکت ملی نفت و گاز ازبکستان) برگزار شد. این جلسه به میزبانی اداره اطلاعات و روابط عمومی ریاست جمهوری ازبکستان برگزار شد.

ازبکستان برای توسعه بیشتر صنعت نفت و گاز خود به دنبال گسترش اکتشاف و تولید هیدرو کربن ها است. به این منظور، فعالیت های اکتشافی در مناطق بخارا-خیوا، اوستیورت، سرخاندریا و فرغانه جهت استفاده از منابع داخلی تشدید شده است. اکتشافات زمین شناسی در بلوک های سرمایه گذاری کمتر مطالعه شده نیز با مشارکت شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان در حال انجام است. این شرکت ها شامل سوکار (شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان)، بریتیش پترولیوم (انگلستان)، توتال (فرانسه)، لوک اویل و گازپروم و تاتنفت (روسیه)، موبادالا (امارات) و اوان‌جی‌سی (هند) می باشد.

با توجه به رشد مصرف هیدروکربن ها، ازبکستان تصمیم دارد تا طی سال های 2019 الی 2030 حدود 9.8 میلیارد دلار شامل 3.5 میلیارد دلار در حوزه اکتشافات زمین شناختی و 6.3 میلیارد دلار برای افزایش حجم تولید گاز طبیعی در این صنعت سرمایه گذاری کند.

بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا سیستم انتقال گاز ازبکستان با معرفی یک سیستم نظارت و مدیریت جریان های گاز طبیعی مدرن و به روزرسانی شود. برای این منظور ازبک‌نفته‌گاز در حال تلاش جهت جذب وام های بین المللی در حدود 1.5 میلیارد دلار طی سال های 2019-2025 است.

ازبکستان به طور فعال با هدف تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در حال توسعه صنعت شیمی و پتروشیمی خود است. بدین منظور در حال حاضر پروژه توسعه کارخانه شیمیایی گاز شورتان در مرحله اجرایی است. در نتیجه این پروژه پیش بینی می شود که 280 هزار تن مقادیر جدید پلی اتیلن و 100 هزار تن پلی پروپیلن به تولیدات این کارخانه افزوده شود. قرار است در فازهای بعدی این پروژه قرار است 1.5 میلیون تن سوخت مایع مصنوعی با استفاده از تکنولوژی GTL شامل 743.5 هزار تن سوخت دیزل، 311 هزار تن سوخت جت، 431 هزار تن نفتا و 50 هزار تن گاز مایع نیز تولید شود.

در صورت اجرای این پروژه ها و تا سال 2030 میزان تولید و برداشت گاز طبیعی ازبکستان شش برابر خواهد شد.

در ماه آوریل 2019 وزارت انرژی ازبکستان و گروهی از سرمایه گذاران شامل ازبک نفته گاز از امضای یک توافقنامه توسعه پروژه برای ساخت مجتمع پتروشیمی جدیدی مبتنی بر فناوری تبدیل متانول به الفین خبر دادند. هدف پروژه یادشده بهره گیری از ظرفیت داخلی عرضه گاز فراوان این کشور برای تولیدات شیمیایی و پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالا با هدف متنوع ساختن اقتصاد ازبکستان و جایگزینی بیشتر واردات این محصولات اعلام شد.

لازم به ذکر است ازبک‌نفته‌گاز (شرکت ملی نفت و گاز ازبکستان) در سال 1992 تأسیس شد. این شرکت، عملیات نفت و گاز خود را، با مشارکت کنسرسیومی متشکل از: شرکت ملی نفت کره، شرکت ملی نفت چین، لوک اویل، ساسول، پتروویتنام و پتروناس اجرا می‌نماید. عمده فعالیت‌های شرکت ازبک‌نفته‌گاز به توسعه میدان‌های گازی، استخراج نفت و گاز مایع و خط لوله انتقال گاز طبیعی مستقر در کشور ازبکستان بازمی‌گردد. سهام این شرکت بطور کامل در اختیار دولت ازبکستان است. دفتر مرکزی ازبک نفته گاز در شهر تاشکند قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر