۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۱۰۷۰
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پیامی تاکید کرد: باگذشت بیش از سه دهه از بمباران شیمیایی دشمن بعثی، هنوز فجایع ناشی از آن التیام نیافته است.

به گزارش پایداری ملی، در پیام سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی که امروز / ‏جمعه / ‏ در آیین سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت قرائت شد، آمده است: هفتم تیر سال ۱۳۶۶، یادآور بزرگترین جنایت جنگی و ضد بشری رژیم‬ بعثی صدام به شهر سردشت است که با شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از مردم مظلوم و بی دفاع این شهرستان مرزی و مصدومیت شیمیایی هزاران نفر از زنان، مردان و کودکان بی گناه این دیار به عنوان نخستین حمله شیمیایی پس از جنگ جهانی اول در تاریخ ثبت شد.

وی گفت: این فاجعه بزرگ انسانی، سند توحش غرب و نماد دوگانگی حقوق بشر آمریکایی و صفحه رسوایی حامیان دروغین حقوق بشر و انفعال نهادهای بین المللی مدعی  به شمار می رود.

سرتیپ جلالی اضافه کرد: با گذشت بیش از سه دهه از جنایت شیمیایی رژیم بعثی در سردشت نه تنها فجایع ناشی از این فاجعه غم انگیز التیام نیافته، بلکه آثار مصیبت بار قصور و چشم پوشی عامدانه حامیان و پشتیبانان شیمیایی صدام فراموش ناپذیر و امروز در عرصه جنگ‌های نیابتی و تروریستی نظام سلطه و صهیونیسم و ارتجاع منطقه در عراق، سوریه و یمن، فجایع جدیدی را علیه بشریت و مردمان مظلوم این کشورها پدید آورده است.

در ادامه این پیام آمده است: سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکا و متحدانش در قبال موضوع سلاح‌های کشتار جمعی که در نهایت وقاحت و بی شرمی و اهانت به شعور جهانی صورت می‌پذیرد را می‌توان تراژدی تلخ تاریخ معاصر قلمداد کرد.

وی تاکید کرد: اینجانب ضمن تاکید بر محکومیت این اقدام سبعانه و مذبوحانه رژیم بعث و سیاست‌های دوگانه آمریکا و کشورهای غربی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی، یاد و خاطره شهدای مظلوم شهر سردشت را گرامی داشته  و مراتب همدردی عمیق خود را با خانواده معظم شهدا اعلام و با دعا برای شفای عاجل جانبازان و مصدومین عزیز این حادثه دردناک و عزت و سربلندی برای کشور عزیزمان و آرزوی صحت و سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قول حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) را از خداوند منان خواستارم.

سی و دومین یادواره شهدای شیمیایی بمباران هفت تیر سردشت با حضور‬ سخنگوی وزارت‬ امور‬ خارجه، ‬استاندار‬ آذربایجان‬ غربی، ‬نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، معاون سلامت و فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، میهمانانی از شهر حلبچه عراق، خانواده‬ های‬ معظم‬ شهدای‬ بمباران شیمیایی هفتم تیر سردشت و‬ اقشار‬ مختلف‬ مردم‬ این شهرستان‬ برگزار شد.

رژیم بعثی عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر