۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۱۰۲۴
محققان به تازگی دستگاهی را ساختند که با اتصال به گوشی‌های تلفن همراه سموم موجود در آب را تشخیص می‌دهند.

به گزارش پایداری ملی، اگر شرایط محیطی مناسب باشد، شمار جلبک‌های سبز- آبی به سرعت افزایش می‌یابد؛‌ اکثر گونه‌های این جلبک‌ها بر روی سطح آب شناور می‌شوند و لایه‌ای به نام «شکوفه‌های جلبک سبز-آبی» را به وجود می‌آورند که این شکوفه‌ها می‌تواند با تولید سمی به نام «سیانوتوکسین» برای انسان‌ها و حیوانات مضر و کشنده باشند.

براساس گزارش «نیواطلس»، مسئولان برای بررسی نشانه‌های اولیه شکوفه‌های جلبکی در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، نمونه‌هایی از آب را به آزمایشگاه‌ها می‌فرستند اما متاسفانه تا زمانی که این نمونه‌ها بررسی شوند ممکن است شکوفه‌های جلبکی به مرحله‌ای از رشد برسند که برای عموم افراد خطرناک و هشداردهنده باشد.

از همین رو دانشمندان دانشگاه «کارولینای شمالی» به سرپرستی «چینگ‌شان‌وی» برای تشخیص زودهنگام این سموم در آب، دستگاهی را طراحی و ساختند که با اتصال به گوشی‌های تلفن همراه سموم را شناسایی می‌کند.

کاربران می‌توانند به سادگی و با قرار دادن یک قطره آب بر روی تراشه نصب شده بر روی این دستگاه، تصاویری از سموم را بر روی گوشی‌های خود مشاهده کنند.

این تراشه به رنگ‌های «دی‌ان‌ای تک رشته ای (ssDNA)» و مولکولی به نام آپتامبر مجهز شده که اگر مولکول هدفی در نمونه آب حضور داشته باشد، این تراشه باعث فلورسنت (روشن شدن) شدن سموم می‌شود؛ همچنین در عرض پنج دقیقه، برنامه‌ نصب شده بر روی گوشی قادر به هشدار حضور 4 نوع رایج سیانوتوکسین‌هایی به نام‌های، آناتوکسین A، سیلیندروسپرموپسین، ندولین و میکروکیستین -LR  است.

«چینگ‌شان‌وی» سرپرست این مطالعه گفت: فناوری ما قادر به تشخیص سموم در سطح معیارهای کیفیت آب سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا است و هنوز قادر به شناسایی در سطح کیفیت آب سازمان بهداشت جهانی نیست.

گفتنی است؛ محققان در حال حاضر در تلاش برای تقویت حساسیت این سیستم هستند تا برای تشخیص ایمنی آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ارزان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر