۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۰۸۱۷
کره شمالی و چین توافق کردند فارغ از هرگونه شرایط بین‌المللی روابط دوستانه خود را حفظ کرده و آن را گسترش دهند.
به گزارش پایداری ملی، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در «پیونگ‌یانگ» بر مواضع مشترک دو کشور درخصوص مسائل مهم تأکید کرد و دو کشور توافق کردند با هر تغییر شرایط بین‌المللی، گسترش روابط خود را حفظ کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آقای شی و کیم طی ضیافت ناهار روز جمعه برنامه‌هایی برای تقویت همکاری‌ها و سیاست‌های داخلی و خارجی اصلی را مورد بحث قرار دادند و درخصوص نگرانی‌های مشترک بین‌المللی و منطقه‌ای به تبادل نظر پرداختند.

به نوشته رویترز، روزنامه «چاینا دیلی» روز شنبه به رئیس‌جمهور چین هشدار داد سفر کوتاه وی به پیونگ‌یانگ، تمام مشکلات منطقه را حل نمی‌کند اما از او خواست به رشد اقتصاد تحت تحریم کره‌شمالی کمک کند.

این روزنامه نوشت: «ممکن است جهان امید داشته باشد رهبر چین نیرویی جادویی دارد و می‌تواند سنگ را به طلا تبدیل کند اما غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم شی بتواند تمام مسائل شبه‌جزیره [کره] را در ملاقاتی دو روزه حل کند. حتی اگر پکن همواره قابل اتکاترین و باملاحظه‌ترین همکار پیونگ‌یانگ باشد».

این روزنامه پرتیراژ چینی همچنین افزود: «با این حال، شی با تمرکز بر همکاری اقتصادی جهت کمک به کره‌شمالی، سنگ درستی را لمس کرد».

روز پنج‌شنبه نیز رهبر کره‌شمالی نظرات خود درباره وضعیت جدی و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی را با رئیس‌جمهور چین در میان گذاشت.

آقای شی در این دیدار گفت اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه «پیونگ‌یانگ» لغو نشوند، چین از رویه راهبردی جدید کره‌شمالی که کیم پیش‌تر در سال جاری میلادی عنوان کرده بود حمایت می‌کند.

کارشناسان باور دارند رئیس‌جمهور چین قصد دارد بر تقاضای کره‌شمالی مبنی بر لغو مرحله به مرحله تحریم‌های آمریکا در مقابل تعطیل شدن تأسیسات هسته‌ای این کشور، صحه بگذارد.

کیم طی یکی دوسال اخیر تحرکات دیپلماتیک این کشور را توسعه داده است و ضمن سفر به پکن، با آمریکا نیز درباره مساله خلع سلاح اتمی شبه جزیره وارد مذاکره شده است. 

رئیس‌جمهور چین بعدازظهر جمعه پایتخت کره‌شمالی را به مقصد پکن ترک کرد. این اولین حضور یک مقام عالیرتبه چینی در کره‌شمالی پس از ۱۴ سال بود. به همین مناسبت پنج‌شنبه شب، جشنی در استادیوم ورزشی پیونگ‌یانگ با حضور هردو رهبر برگزار شد.

این دیدار دو روزه در حالی صورت گرفت که آقای شی قرار است آخر این هفته در حاشیه نشست جی-۲۰ با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کند.

رهبر کره‌شمالی دوبار با ترامپ پای میز مذاکره نشست اما دور دوم این مذاکرات که در ماه فوریه ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷) در ویتنام برگزار شد، به بن بست رسید.

پس از این اتفاق، کیم دستور داد سکوهای پرتاب موشک کشورش که پیش از این در راستای اعتمادسازی نسبت به آمریکا تخریب شده بودند بازسازی شود و پس از مدتی کوتاه، پیونگ‌یانگ آزمایش موشک‌های بالستیک خود را از سر گرفت.

با این حال رهبران آمریکا و کره‌شمالی تمایل خود برای برگزاری دور سوم مذاکرات را ابراز داشته‌اند و کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و چین نیز برای ایفای نقش میانجی در این مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر