۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۰۸۱۴
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس گفت: علت بروز آتش سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی، پارگی يكی از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.

به گزارش پایداری ملی، یحیی رشیدی معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از مشخص شدن علت آتش سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی، خبر داد و گفت: علت بروز حادثه در این سکو، پارگی یکی از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.

رشیدی اظهار کرد: شناسایی دلیل حادثه آتش سوزی در سکوی شماره 9 پارس جنوبی پس از اعزام تیم های کارشناسی و ارزیابی قسمت های آسیب دیده این سکو صورت گرفته است.

سکوی شماره 9 یکی از سه سکوی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی ، بعد از ظهر چهارشنبه 22 خردادماه دچار حریق شد و کمتر از دوساعت پس از حضور تیم های آتش نشانی ، آتش سوزی مهار وعملیات اطفاء پایان یافت.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس در تشریح این حادثه افزود : پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکویSPD9 پارس جنوبی که در شرایط نرمال کاری، در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتش سوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.

وی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتش سوزی بخشی از سکوی شماره 9 پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخش های مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستم های کنترلی سکو، سامانه های ایمنی و قطع اضطراری سکو بلافاصله وارد عمل شده و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقیمانده از سیال سکو به مشعلها ، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.

*سکوی آسیب دیده در اولویت بازسازی قرار دارد

رشیدی با اشاره به اینکه به هیچ یک از بخش های اصلی سکو آسیب نرسیده است، گفت: در مورد بازسازی بخش های صدمه دیده، تیم های مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، بازسازی سریع بخش آسیب دیده این سکو را از اولویت های اصلی عملیات تولید خواند و گفت: با توجه به تمرکز تیم های مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره 9 تا قبل از آغاز فصل سرد سال، در مدار تولید قرار گیرد.

*خسارت ناشی از آتش سوزی، جزیی است

وی افزود: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به موقع تیم آتش نشان در موقعیت، حادثه در زمان کوتاه مهار شده و خوشبختانه خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از براوردهای اولیه پس از آتش سوزی است.

رشیدی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمن سازی وضعیت مطابق دستور العمل های موجود، ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند، گفت: با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و ظرف مدت2 ساعت نسبت به اطفاء حریق و خنک سازی سکو و نیز امداد رسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیت های ایمن در سکو های مجاور اقدام کردند.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس بابیان اینکه خوشبختانه این اقدامات موجب شد تا آتش سوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد، اظهار کرد: البته در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحت های بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه ، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.

وی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمه کننده جهت برآورد خسارت خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون مقدمات عملیات بازسازی و راه اندازی مجدد سکوی یاد شده در جریان است.

*آغاز پایش دو سکوی مشابه پارس جنوبی

بر اساس بررسی های انجام شده، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو توسط پیمانکار خارجی( استات اویل) به گونه ای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله ، قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.

وی با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده  طراحی و ساخته شده، اظهار کرد: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و درحال بررسی هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر