۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۰۷۹۱
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو :
«رابرت اسمیت» معتقد است درنظر سنجی های اولیه اکثر مردم آمریکا گفته اند تحت هیچ شرایطی دیگر به ترامپ رای نخواهند داد.
به گزارش پایداری ملی، در طی یک سال گذشته ج. ا. ایران شاهد اعمال تحریم‌های شدید امریکا بوده و دولت ترامپ مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم‌ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می‌کرد.

دولت امریکا در تلاش است که ایران بدون هزینه و با سیاست فشار حداکثری تسلیم واشنگتن و متحدان آن شود؛ فرضیه‌ای که از اساس اشتباه است.

برخی کارشناسان معتقدند که رابطه امریکا با ایران و رابطه امریکا با چین تأثیر بسیار زیادی بر انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*آیا تصور می‌کنید کمپین فشار حداکثری بر ایران نتیجه‌ای برای دولت ترامپ خواهد داشت؟

کمپین فشار حداکثری ترامپ بر ایران اگرچه تأثیر منفی بر اقتصاد ایران داشته است اما اینکه آیا این تأثیر باعث تغییر رفتار ایران خواهد شد، به نحوی که دولت ترامپ می‌خواهد، مشخص نیست. این سیاست می‌تواند نتایج متضاد و معکوسی داشته باشد.

*به نظر می‌رسد هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم تمایل ترامپ برای گفتگو با مقامات ایران بیشتر می‌شود. به اعتقاد برخی این تمایل بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی است تا دستاوردی در سیاست خارجی او نشان دهد. نظر شما چیست؟

حدس من این است که ترامپ – لزوماً نه مشاورانش – صادقانه خواهان گفتگو با رهبران ایران است. مانند موضوع کره شمالی او فکر می‌کند که می‌تواند با ایران به نوعی توافق دست یابد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که صحبت او در مورد مذاکره با رهبران ایران به علت اهداف انتخاباتی باشد.

* اگر فشار حداکثری نسبت به ایران به نتیجه نرسد در این صورت تصور می‌کنید تغییری در تیم جنگ طلب ترامپ از جمله اخراج جان بولتون و مایک پمپئو صورت بگیرد؟

من فکر می‌کنم جان بولتون، بسته به شرایط با ایران – و قبل از انتخابات اخراج خواهد شد. او بیشتر از پمپئو خواهان جنگ با ایران است.

*با توجه به اینکه جنگ تجاری با چین آثار نامطلوبی در اقتصاد امریکا در ماههای آینده خواهد داشت و اقتصاد نیز برگ برنده ترامپ است در این صورت نتایج انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ در سایه تداوم جنگ تجاری با چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به استثنای ایالت‌هایی که کشاورزی دارند من فکر نمی‌کنم که تجارت با چین تاثیر زیادی بر انتخابات و فرایند آن داشته باشد. در مورد این موضوع نظرسنجی زیادی وجود ندارد اما من معتقد هستم که سیاستهای تجاری او در انتخابات از حمایت خوبی در میان عموم مردم برخوردار باشد، نه در طبقه سیاسی یا تجاری.

*فاکس نیوز که رسانه حامی ترامپ است اخیراً نظرسنجی برگزار کرد که نشان می‌داد ترامپ در مقایسه با ۵ کاندیدای دموکرات از جمله برنی سندرز و جو بایدن آرای کمتری را کسب کرد. با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط فاکس نیوز انجام شده ارزیابی شما از آن چیست؟ (البته اخیراً اختلافاتی میان ترامپ و فاکس نیوز هم وجود داشته است)

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ بعد از کاندیداهای پیشرو دموکراتیک قرار دارد اما انتخابات یک سال و نیم دیگر برگزار می‌شود بنابراین این فقط یک نمونه اولیه از نظرسنجی‌های مقدماتی است که نتیجه نهایی را پیش بینی نمی‌کند.

آنچه ممکن است قابل پیش بینی باشد این است که بیش از نیمی از آنهایی که نظرسنجی کرده اند تحت هیچ شرایطی دوباره به ترامپ رای نخواهند داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر