۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۷۱۶
رئیس مجلس در نشست با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از تصمیم‌گیری در مورد حقوق مردم در اتاق‌های دربسته پرهیز شود، گفت: مجلس و شورا می توانند مکمل همدیگر باشند.

به گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی  دیروز ( سه شنبه، 28 خردادماه) با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این نشست از آقای عاملی برای افزایش اهتمام و همکاری میان دستگاه ها و جلوگیری از ایجاد کدورت میان بخش ها و نهادها قدردانی کرد و گفت: نکته ای در اصل تقسیم کار میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس وجود دارد که اگر مبنای عقلایی مشروع از نظر قانون اساسی داشته باشد کشمکش به وجود نخواهد آمد.

افزایش سندنویسی در کشور/ نباید اصرار به نوشتن اسناد زیاد داشته باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه سندنویسی در کشور زیاد شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: هر کدام از بخش ها اسناد بسیار زیادی ایجاد می کند که وهن است به عنوان مثال در مجمع تشخیص مصلحت 1500 سیاست کلی وجود دارد البته در برخی موارد ایراد نیز به ما وارد است؛ در اسناد نوشته شده برای آموزش و پرورش و آموزش عالی در اجرا با مشکل مواجه می شود بنابراین نیاز است ما و شورا در نگارش امور حداقلی کار کنیم و اصرار به نوشتن اسناد زیاد نداشته باشیم.

تمرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی مسائل فرهنگی و علمی است/ مجلس مبنای قانونگذاری است

لاریجانی در مورد مرزبندی مبنایی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه تاریخی دارد و تمرکز آن بر روی مسائل فرهنگی و علمی بوده اما آنچه که در قانون اساسی آمده؛ مجلس مبنا و نص قانونگذاری در کشور است و اینکه چگونه می توان این تعارض را رفع کرد وجه آن به اصل 110 باز می‌گردد و اینکه شان ولایت سیاستگذاری است بنابراین شورای انقلاب فرهنگی می تواند وجه رهبری و سیاستگذاری را انجام دهد و هیچ تعارضی نیز با مجلس نداشته باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: شاید به دلیل اهمیت وجه فرهنگی و علمی که رهبری به طور مداوم و به کرار قائل هستند وجه جداگانه ای را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورا وجه سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و علمی و فناوری دارد و مجلس قانونگذار بوده و این رافع مشکلات است.

وی در مورد چگونگی ایجاد تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، گفت: مجلس همکاری لازم را با شورا دارد البته به بار مالی نیز توجه می کند به طور مثال در مورد جمعیت مصوبه ای داشتید و به اجرا ورود کردید در حالی که اگر در مجلس طرحی بار مالی داشته باشد نمی توانیم آن را عملیاتی کنیم و دولت باید لایحه ارائه کند مگر اینکه مباحث مالی به نوعی تامین شود.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین از نظر تعامل اگر شورا سیاستگذاری هایی انجام داد و مجلس خواست طرح ارائه کند اگر بار مالی داشته باشد ما نمی توانیم ورود کنیم و باید در دولت مطرح و لایحه ارائه کند تا ما آن را در مجلس بتوانیم تصویب کنیم؛ مساله جمعیت بار مالی دارد و نیاز است به دولت توصیه کنید تا لایحه ای تنظیم و به مجلس ارائه کند.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: شما به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به مجلس چیزی را ابلاغ کنید زیرا جایگاه مجلس به این نحو نیست بلکه باید از مجلس درخواست کنید.

در مواردی که مجلس قانون تصویب کرده شورا نباید ورود کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسائل مختلف فرهنگی مانند فیلم، کتاب و مطبوعات سیاست کلی داریم و کمبود نداریم البته نیاز است بررسی انجام شود که در چه مواردی نیاز به قانون وجود دارد و به ما ارائه کنید تا اقدام کنیم؛ در این رابطه نباید بار مالی داشته باشند و از سویی در مواردی که مجلس قانون تصویب کرده شورا نباید ورود کند.

 وی با تاکید بر اینکه در مورد فضای مجازی فقر و کمبود قانون داریم، تصریح کرد: در این بخش در جمهوری اسلامی خلاء وجود دارد و اگر تبیین شود ما می توانیم بر اساس آن قانونگذاری کنیم البته اگر دولت لایحه ارائه کند؛ مرکز پژوهش ها بر روی این موضوع کار می کند و از سویی موضوع تخصصی و مساله جدیدی بوده بنابراین نیاز است شما نیز سیاست گذاری هایی را در این زمینه داشته باشید و همکاری کنید.

مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند مکمل هم باشند

لاریجانی افزود: اگر مبنای کار این باشد که وجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است وجه مجلس قانونگذاری و دولت اجرا است و هیچ اشکال قانون اساسی نیز وجود ندارد؛ اینکه مطرح شد که دو نهاد بتوانند مکمل همدیگر باشند حرف پسندیده ای است البته مسائل فرهنگی بسیار حساس است و رهبری نیز بر روی آنها تاکید دارند یعنی باید قوامی داشته باشد و افراد صاحب نظری وجود داشته باشد و ریزه کاری خاصی وجود دارد.

در اتاق دربسته نمی توان راجع به حقوق مردم تصمیم گیری کرد

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه در اتاق دربسته نمی توان راجع به حقوق مردم تصمیم گیری کرد، گفت: این مشکل ایجاد می کند؛ مردم به نمایندگان رای دادند و تریبون دارند و بحث و گفت و گو می شود و مردم در جریان امور مورد بحث قرار می گیرند اما اینکه در اتاق دربسته تصمیم گیری هایی انجام شود مشکل ایجاد می شود و به طور کلی باید از برگزاری این جلسات در اتاق های دربسته که وجه انتخابی ندارد و راجع به حقوق مردم تصمیم گیری می شود پرهیز شود و باید این را مبنا قرار دهیم که جای اموری که مربوط به حقوق مردم است در مجلس است و مجلس باید در مورد حقوق ملت تصمیم بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مسائل علمی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده و اغلب سیاست ها دقیق است اما نیاز است جاهایی که نیاز به قانون وجود دارد را به ما ارائه کنید تا نسبت به تصویب قانون اقدام کنیم.

شورا از ظرفیت های مرکز پژوهش های مجلس، معاونت قوانین ونظارت استفاده کند

 وی خطاب به مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: می توانید از ظرفیت های مرکز پژوهش های مجلس، معاونت قوانین و نظارت استفاده کنید و همکاری لازم را با شما داشته باشند اینکه گفتید که روسای کمیسیون های مربوطه در شورا حضور داشته باشند تا جایی که اطلاع داریم به طور مداوم شرکت می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مساله کنکور گفت: ما بر روی این موضوع کار کردیم و در دستور کار کمیسیون و مرکز پژوهش ها قرار دارد و نیاز است گفت و گویی با دبیرخانه داشته باشید و کار مشترک انجام دهید درست است که در مورد برخی موارد شما و در برخی موارد مجلس تصمیم گرفته است  اما نیاز است همکاری مناسب را با هم داشته باشید تا مصوبه خوبی نوشته شود.

عاملی: باید با نگاه راهبردی تری به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه شود

در این نشست سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حساسیت موضوع علم، فناوری و فرهنگ اقتضا می کند که  با نگاه  راهبردی تری به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه شود، گفت: کمیسیون های مجلس به صورت موردی از کمیسیون های تخصصی شورای عالی  دعوت می کردند و نمایندگان شرکت می‌کردند که ۷۰ جلسه به موضوع جمعیت اختصاص یافت.

 وی ادامه داد: البته صحبتی با آقای لاریجانی داشتیم که آیا می توان این موضوع را تبدیل به الگویی کرد که مشخص باشد که چه نوع ارزش افزوده ای را می‌توان بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی  فراهم کرد.

 عاملی یادآور شد:  چهار کمیسیون مجلس عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و در جلسات مشارکت دارند اما در برخی موارد به سکوت می گذرد  و در مقطعی ظاهراً همکاری هایی به وجود آمده است و تمامی دستورها  از جمله جنبه سیاست گذاری برنامه ریزی و تهیه راهبرد و سند ملی که وجود دارد کمیسیون های  مربوطه مجلس می تواند به اصلاح موضوعات قبل از آنکه به صحن بیاید و مطلب پخته تر شود کمک کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل ابلاغ است و اغلب آنها مربوط به حکمرانی و دولت است، گفت: در واقع وظایفی را برای دولت و دستگاه های دولتی فراهم می کند البته ممکن است برخی از آنها مربوط به مردم باشد که نیاز به قانون داشته باشد؛ آیا روال این است که به کمیسیون های مربوطه ارائه تا در صحن بررسی شوند؟ در واقع به طور متوسط لوایح مسیر دو ساله ای را طی می کند تا مصوب شوند در این رابطه آیا می توان مسیر کوتاه تری را تدبیر کرد.

وی افزود: نمایندگان در برخی از کمیسیون های اقماری دبیرخانه مانند ستاد نقشه عضو هستند اما در برخی موارد در جلسات شرکت نمی کنند البته رئیس کمیسیون بهداشت در برخی موارد شرکت می کرد؛ بر اساس مصوبه صحن مصوبات ستاد نقشه پس از دو هفته قابل ابلاغ است یعنی اگر کسی اعتراض نداشته باشد در لیست ابلاغ های شورای عالی قرار می گیرند و برخی نیز به طور مستقیم می تواند ثبت روزنامه رسمی شده و ابلاغ شوند زیرا 240 برنامه اقدام دارد که قابل اجرایی شدن  هستند بنابراین مشارکت مجلس می تواند به پخته شدن کار کمک بیشتری کند.

عاملی با بیان اینکه سه قوه و روسای 4 کمیسیون مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت دارند، یادآور شد: بنابراین مصوبات مربوط به فناوری و فرهنگ می توانند  مسیر کوتاه تری را طی کنند البته مجلس نیز به صلاحدید می تواند مواردی را به دبیرخانه ارجاع دهد تا مصوباتی را نداشته باشیم که مسیر مناسبی را نداشته باشند.

تولید 50 برابری علم کشور طی 19 سال

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال های اخیر در سطح تاسیسی اقدامات بزرگی انجام داده و تمامی ستادهای علمی و فناوری مصوبه شورا بوده در واقع سند نقشه جامع علمی کشور و آیین نامه مدیریت دانشگاه ها نظام تشویق و حمایتی را ایجاد کرده که بر اساس آمارهای استمفورد در حوزه علم از 1997 تا 2018 ظرف 19 سال تولید علم کشور 50 برابر شده و دستگاه های سیاستگذاری و علمی و فناوری کشور نقش کلیدی داشته اند؛ حضرت آقا فرمودند ما غفلت کردیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در قانون اساسی مورد توجه قرار می گرفت؛ به نظر می رسد هم در حوزه فرهنگ و هم علمی و فناوری کارهای بزرگی صورت گرفت.

جعفرپور: ذات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس متفاوت است

در ادامه جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذات شورا با مجلس متفاوت است، یادآور شد: مجلس و شورا به عنوان دو نهاد در دو سطح در موضوع فرهنگ تلاش می کنند و به طور طبیعی ذات شورا با مجلس متفاوت است.

اگر همدلی صورت گیرد از ظرفیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون های فرهنگی، بهداشت و آموزش می توان استفاده کرد

وی یادآور شد: علت حضور رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضا در شورا برای جریان دادن و اجرای مصوبات شورا در قوا است و اگر همدلی صورت گیرد از ظرفیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل در کمیسیون های فرهنگی، بهداشت و آموزش می توان استفاده کرد؛ مرکز پژوهش ها به ده ها حوزه می پردازد اما دبیرخانه شورا تنها به موضوع فرهنگ اکتفا کرده این در حالی است که می توان از فعالیت های فرهنگی و پژوهشی در قوانین استفاده کرد.

در هر موضوعی که شورا ورود می کند مجلس نیز باید در حوزه و سطح خود ورود کند

جعفرپور افزود: این معیار که مرتب تکرار می شود که آنچه که مجلس ورود کرده شورا ورود نکند و بالعکس حداقلی برای جلوگیری از ایجاد تنش است و بر این باورم که در هر موضوعی که شورا ورود می کند مجلس نیز باید ورود کند البته در سطح و حوزه خود.

نوبخت: رهبری فرمودند که در کمیسیون های مجلس حاضر و از دیدگاه های خود دفاع کنید

علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت آقا به مناسبت های مختلف دستوراتی می فرمایند و تمامی  واحدها سعی می کنند خود را بر اساس آن تطبیق دهند.

وی افزود: برداشت ما از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که چارچوب های کلان را اعمال می کنند البته رهبری فرمودند که در کمیسیون های مجلس حاضر و از دیدگاه های خود دفاع کنید یعنی این فکر از  مجرایی به منصه ظهور می رسد.

زاهدی: باید پل ارتباطی خوبی داشته باشیم

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: باید پل ارتباطی خوبی داشته باشیم؛ در بحث نقشه جامع علمی کشور ارتباطات خوبی داریم و بسیاری از موضوعاتی که در این نقشه بود و نیاز داشتیم که به قانون تبدیل شود در برنامه ششم پیش بینی کردیم.

آیین نامه ارتقا به هیچ وجه جوابگوی وضعیت کشور به ویژه گام دوم نیست

وی افزود: مواردی مانند آموزش و پرورش و سنجش و پذیرش و نظام رتبه بندی معلمان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از نقشه جامع علمی گرفتیم؛ اما چندین کار زمین مانده که باید انجام داد و در جاهایی شورای عالی وارد آیین نامه ها شده و در واقع آیین نامه ارتقا به هیچ وجه جوابگوی وضعیت کشور به ویژه گام دوم نیست.

زاهدی ادامه داد: به عنوان مثال موضوع برزمین مانده ای مانند نظام رتبه بندی مدیریت دانشگاه ها با مورد توجه قرار گیرد در واقع در مجلس به وزیر رای اعتماد می دهیم و اگر خطایی کرد او را استیضاح می کنیم اما متاسفانه در دانشگاه این حالت وجود ندارد یعنی به محض اینکه حکمش صادر شد هر اتفاقی هم در دانشگاه ها رخ دهد قدرتی جز وزیر نمی تواند وی را کنار بزند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که در سند دانشگاه اسلامی به صراحت ذکر شده که باید آیین نامه رتبه بندی دانشگاه ها و نظام جامع مدیریتی دانشگاه ها انجام شود اما بر زمین مانده اند در این رابطه حاضریم با همکاری مرکز پژوهش ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی موارد بر زمین مانده که نیاز کشور است را عملیاتی کنیم و چندین مصوبه خوب در سال جاری داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بحث سنجش و پذیرش دانشجو و بخشی از آن به عنوان مثال 90 درصد سهمیه بندی ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و 10 درصد در مجلس تصویب می شود و این نیاز به تجدید نظر دارد و نیاز است سازوکاری طراحی شود.

میرمحمد صادقی: تعدد مراجع قانونگذاری از مشکلات کشور

در ادامه حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس تعدد مراجع قانونگذاری را از مشکلات کشور دانست که در کمتر کشوری وجود دارد و گفت: تعدد مراجعی مانند شورای عالی فضای مجازی، انقلاب فرهنگی و امنیت ملی و اینکه وظایف آنها چیست که تداخلی با وظایف مجلس نداشته باشند که خلاف قانون اساسی باشد مشکلی است که وجود دارد و در رابطه با تمامی این مراجع اگر براساس اصل 110 قانون اساسی سیاستگذاری در این حوزه را بر عهده نهاد مربوطه بگذاریم به عنوان مثال سیاستگذاری در حوزه امنیت بر عهده شورای عالی امنیت در زمینه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در زمینه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی و از این قبیل تصمیم گیری کنند اغلب مشکلات حل می شود زیرا مشکل برخی قوانین مجلس این است که مبتنی بر سیاست ها نیست و بحث های موردی است.

میرمحمدصادقی ادامه داد: از سویی سیاست هایی وجود دارد که خیلی منتهی نشده به اینکه اجرایی و لازم الاجرا شوند؛ در هنگام طرح مباحث در کمیسیون های مجلس اگر نمایندگان مجمع نظرات خود را در رابطه با سیاست های کلی نظام ارائه کنند بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما اگر بنا باشد به نهاد دیگری اضافه شود و آن هم قانونگذاری کند به طور حتم مشکلاتی به وجود خواهد آمد که در حال حاضر نیز وجود دارد و کمتر کشوری با آن مواجه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر