۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۸۹
معاون تحقیقات موسسه رازی با اشاره به تولید ۳۰ درصد واکسن موردنیاز طیور توسط این مؤسسه، گفت: خوشبختانه تا حدود زیادی بیماری‬ نیوکاسل کنترل شده است.

به گزارش پایداری ملی، مجتبی محرمی پیش از ظهر چهارشنبه در همایش آخرین یافته‌های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل، با اشاره به اینکه این همایش برای بزرگداشت دکتر «سهراب حقیقت» یکی از اساتید برجسته این مؤسسه در حوزه بیماری‌های طیور، برگزارشده است، اظهار کرد: دکتر حقیقت اولین محقق ایرانی بود که عامل بیماری نیوکاسل را در ایران جداسازی کرده است.

وی بابیان این مطلب که حدود سال ۱۳۳۱ واکسن این بیماری در مؤسسه رازی تولیدشده است، ادامه داد: این محقق بیش از ۵۰ نوع بیماری در حوزه طیور و دام را شناسایی و روش‌های تشخیصی آن‌ها را راه‌اندازی کرد.

معاون تحقیقات مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین بیماری تنفسی طیور در کشور، نیوکاسل است، گفت: این بیماری تلفات زیادی در سطح فارم های پرورشی ایران ایجاد کرده است.

محرمی با تأکید بر اینکه این بیماری اگر با سایر بیماری‌های تنفسی طیور همراه شود خسارات زیادی به همراه خواهد داشت، گفت: این بیماری اگر توأم با برخی بیماری‌ها ازجمله آنفولانزا و برونشیت باشد باعث خسارات زیادی در مزارع گوشتی و تخم‌گذار خواهد شد.

وی بابیان اینکه مؤسسه رازی تولیدکننده اصلی واکسن نیوکاسل در کشور است، گفت: معرفی تولیدات رازی و ارائه آخرین یافته‌های مؤسسه در خصوص اثربخشی در این فارم ازجمله دستاورد این همایش است.

معاون تحقیقات مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید طیور کشور را مهم و تأثیرگذار در کنترل و رشد این بیماری برشمرد و یادآور شد: در رابطه با بیماری نیوکاسل در اشکال مختلف تولید واکسن داشته‌ایم.

محرمی بابیان اینکه در شرایط تحریم، تولیدکنندگان مؤسسه رازی خدمت بزرگی ارائه می‌کنند، افزود: در شرایط امروز واردات به‌سادگی انجام نمی‌گیرد.

وی بابیان این مطلب که حدود ۳۰ درصد از واکسن‌های موردنیاز طیور در کشور توسط مؤسسه رازی تولید می‌شود، گفت: بیماری نیوکاسل در میان طیور تا حد زیادی کنترل‌شده است.

معاون تحقیقات مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی محرمی با اشاره به اینکه بیماری‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل در طیور خسارات را افزایش می‌دهد، بیان کرد: با اقداماتی در حوزه دامپزشکی و گستردش واکسیناسیون همچنین افزایش تولید واکسن توسط سرم‌سازی رازی به کنترل این بیماری‌ها کمک شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر